Kada važiuoji pro Raudonę į Smiltinės pliažus, visada pravažiuoji Klangių kaimą ir medžiais apaugusią, aukšta žole užklotą rašytojo Petro Cvirkos memorialinę sodybą - dvarelį. Menkas tas dvarelis, kiek nutolęs nuo Nemuno kranto, paremontuotas, laiko griaunamas.
Vaikštai ir nežinai kur tas rašytojas meldėsi, kur kiaules su botagu, kur karvėms už uodegos.
Mokyklos metu veždavo į tą dvarelį, braidėm po žolę, pakrūmėmis bučiavomės su gražiausiomis klasės merginomis. Kas rūkė, tas už gonkų ėjo.
Kalbėjomės ne apie rašytoją. Niekas nenustebino. Net obuolių nebuvo. Pragyveno ir net obels nepasodino, kad iš toli keliavę rūgšties paragautu.
Labai gerbiama ir griežta literatūros mokytoja Švickienė, išdidžiai vaikščiojo po klasę, nešdama aukštai galvą, kuri buvo pilna mūsų pažymių. Mūsų galvos neturėjo turinio. Buvo daug palaidų įspūdžių apie rašytoją Petrą Cvirką, tokį su švarku, rašalinė su arkliu. Nepatiko, kad juokiasi. Ko čia juoktis, kada mes paskutinį prakaitą barstom ant languotų sąsiuvinių, rašydami apie Klangių kaimo personažus.
Kada Vilniuje nuėmė nuo pjedestalo rašytojo Petro Cvirkos skulptūrą nuskambėjo keršto momentas. Greičiausiai tie, kas gavo blogus pažymius, rašydami rašinius tiek apie „ Franką Kruką“ tiek apie „ Lakštingalą“, tie ir sudarė tą minią, kuri padarė šitą istorinę klaidą.
Dėl Palio Tsruogots ats tsutinku, tatciau kai tskaitau apie, kad ir kituts kaip Tcvirką, tai truputciuką pradedu platskytits, nets, pavyzdziui, Mitkiniui puvo vitsai kitaip ir jits vitsai ne pratstetsnits ratsytojats nei Tcvirka, o Tcvirka pavyzdziui, ar jits tikrai neutsiratsė to Pranko Kruko, na pritsiplagijavo, nea?...Pet, pavyzdziui, man tikrai neaitsku...tai tie ratsytojai, kurie pavyzdziui itsėjo į mitską, tai jie irgi galėjo priratsyti tiek pat ir gal dar net daugiau ir net grazetsnių veikalų jeigu pūtų taip galvoję kaip Tcvirka ir taip darę, taip? O tie, kurie galėjo pūti lapai geri ratsytojai, tatciau itsėjo į mitską ir zuvo ten, arpa lageriuotse ir dapar ką, mets dedame pliutsiukuts tiemts, kurie nėjo ir tsiltai tsėdėdami tsau ratsė imdami premijats netsvarpu its ko, o tie, kurie tsėdėjo zeminėtse, tų net nepritsimename kaip ratsytojų ir net nepegalvojame apie juots, o tik dziaugiamėts taits, kurie nėjo ir nieko nedarė, arpa netgi atvirktsiai darė, prietsingai, ir net jei jie vien dėl ratsymo tai darė, kats vititkai yra tsuprantama ir zmogitska jų atzvilgiu, tatciau ar tsuprantama ir zmogitska yra/puts mūtsų atzvilgiu, kai mets taip...tų, kurie atidavė vitką, paaukojo net ir tai, ką galėjo paratsyti, tsavo talentą, pegalets talentų utskatstų mitkuotse ir pakeletsė net tepėra..., jų lyg ir nepuvę, nepėra mumts, o tuots, kurie ėmė vitką ir kalpėjo/darė vitką, kad tik galėtų ratsyti (tsakykime, kad tik dėl to, palikime tik tą vienintelę prielaidą dapar), jie mumts ne tik yra, pet ir lapai dideli ratsytojai ir tsaunuoliai taip?...Ats kazkaip platskautsi, nets kaip vitsada mątstau tik tsavo protų, tsitstema vien tsavąją ir tada... tada man darotsi panatsu į tai, lyg tai vienats pūtų tapęts paveikslą prie upėts petsileidziantciots tsaulėts, kuri niekada daugiau taip nepetsileits ir tik tsį vakarą ją galima taip nutapyti, o kitats pūtų ją pietsęts akvarele, vitsą tą patį vaizdą tomits patciomits tsąlygomits, o tada upėje pūtų pradėjęts kazkats tai tskętsti ir vienats its jų pūtų vitską metęts, tegul ir likts kazkats tai nepritapyta...a...nenutapyta, tatciau gelpėti kuo greitciau, o kitats pūtų net nekrutstelėjęts ir tapęts toliau, ir tada tas, kurits gelpėjo, pūtų itsgelpėjęts, pet pats nutskendęts, o patskui po kiek tai laiko, vitsi ziūrėtų į to, kurits liko ant kranto ir paigė tapyti paveiktslą, vadintų jį tsedevru ir girtų vitsakaip ir...ir vitskats lyg ir teitsinga, jits didits dailininkats ir paveiktslats puikuts, pet ant tsirdiets...kazkaip tai vitstiek liktų tsu patsidarytų tsliktstu...taip? Nea? Pet ką ats zinau...tik kazkaip, kazkaip tik kazkaip... man kazkaip...
Dėl "istorinės klaidos" galėčiau pasiginčyti, bet tiek to...
Tik faktas nenuginčijamas, kad šių dienų lietuviai (Lietuva?) ypač negerbia savo istorijos, praeities, literatūros ir t.t. Tą neseniai patyriau aplankęs Balio Sruogos sodybą prie Biržų. Bevaikščiojant po ją, dusino niūrios mintys. Jeigu taip bus ir toliau, tai mūsų Tautos ateitis liūdna.