Ji spygliuočiais žiemą dangsto savo nerimą, kol mėnuo nuo kankorėžių nuslydęs supasi plaukuos Medeinos, žiemą kentusios botagą, kertant brolius verkiant dienai. Voverėm, geniais, gegutėm virš giružės deivė eina, kai sutikus apkabina žmogų, augalą ar žvėrį, kyla vėl pušų kamienais, auksines skujas pažėrus.
Susimąsčius, kas gi bus, kai brolių laikas vis trumpėja, – jau kasdien šermukšnė verkia ant nupjauto balto kelmo, ant supynių beržo plauko, tiltu juosiančiu alėją, iš kažin kur išsigaubusį per girią Dievo delną. Ką rytoj pabudę supsim, ką sakyti geniui, šarkai, kai skujas atrijęs Dievas stato girioj Nojaus arką.
Renka gyvius vis po du, kad gimtų plynėse gyvybė, kad šokuotų šakomis zuikučiai saulės ir kad būtų gėda girios kirvakojams, supantiems pasaulio vygėj mažą žmogų pasimetusį, jo rankoj juodos rūtos virš miškų išmėto gėlą kurtinių kimiais trimitais, ir Medeina išsitaško žemuogėm, kol mėnuo ritas.
Kaukši raistas, kerta medį išsijuosę atėjūnai, kalavijais dangų plėšo, raižo veidą, tošies laivę tyliai skobtą iš kamieno plukdo požemiais, kol žūna net giesmė miškų kaip lūžis sąnariais, it šakos kreivos. Mėlynuojančiais plaukais Medeina dengia mišką tuščią, menama laja išplaukus jos kančia, ir kas gi bus čia…
Medžių kraujas deivės odai – šarvai išsakuoto kūno, kad dangun nuslystų kirvis po genių puotos virš girios, kaip saulužę ritinėti šakomis pasauliui griūnant, – Veria mintį ant šakelių, lyg vyšnia nuo uogų svyra, mintija žmogaus nedalią susimąsčius medės motė: kas nūnai gamtos dalelė, kas vien griauna, ką globoti.
Deivė guodžia žiemą šalančius be kirvio ir ant ledo dvylika baltų mėnulių surenka maldas kalbėti apie ryto žalią lają sieloje žmogaus atradus, giria kirvio nepažinusius, o į pasaulio rėtį meta vasaros rožančių ir už rankos žmogų vedas iškalbėt metus, kol auga dar nors vienas žalias medis.
Ir dar - tekstas nors ir tarsi senovinis, turintis laiko gylį, bet yra ir labai aktualus.
Mes negalim sustabdyti Atogrąžų miškų kirtimų ir panašių dalykų, bet galim, ne tik galim, bet ir turim apginti mūsiškes sengires. Viena yra "praretinti senus išpuvusius medžius", o kita - guldyt stiprius ir galingus, kas yra daroma ir dabar, ir Punios šile, ir Labanoro dalyje, gal ir prie Merkinės...
Ir dar - tekstas nors ir tarsi senovinis, turintis laiko gylį, bet yra ir labai aktualus.
Mes negalim sustabdyti Atogrąžų miškų kirtimų ir panašių dalykų, bet galim, ne tik galim, bet ir turim apginti mūsiškes sengires. Viena yra "praretinti senus išpuvusius medžius", o kita - guldyt stiprius ir galingus, kas yra daroma ir dabar, ir Punios šile, ir Labanoro dalyje, gal ir prie Merkinės...
Būtent tai, ką Erla įvardija kaip trūkumus yra patys didžiausi teksto privalumai. Labai gražiai lyg miško staklėmis suaustas senasis pagoniškasis ir krikščioniškasis tikėjimas. Aišku, kokios strofai, koks kalbos tekėjimas...
Juk mūsų visa pasaulėjauta, šventės yra tas gražus gamtmeldystės ir krikščionybės lydinys. Tai taip lietuviškai autentiška.
Rožančiaus paminėjimas šalia senovės deivės man neužkliuvo. Krikščionybė Lietuvoje ne per metus ir ne per dešimt įsigalėjo. Prireikė kelių šimtmečių, todėl tikėjimas gamtos dievais ir krikščionybė ilgą laiką egzistavo greta. Šį eilėraštį perskaičiau, būtent, kaip pasakojimą apie vieno pabai9gą ir kito pradžią. Daug liūdesio ir netikrumo, jokių vizijų į ateitį. Imponavo bandymas Deivės išlikti. Sakyčiau, tai ir yra kūrinio akcentas. 5
stotyse kuriose pabėga
iš nebegalėjimo
nes žiauru veikti nieką
kaip filomena
maro metu
dekameroną
ar tu supranti
kas esi
balta dama
veda už rankovių
o tu iš inercijos
vis vapalioji
nebegalėdama sustoti
nebegalvodama