Rašyk
Eilės (77860)
Fantastika (2280)
Esė (1536)
Proza (10858)
Vaikams (2678)
Slam (67)
English (1203)
Po polsku (333)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 12 (1)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







Menas nori ir turi žadinti Gyvenimą bei padėti gyventi,
ir jei tai pavyksta, iš Skaitytojo į Menininką atsklinda Gyvenimas ir padrąsinimas.
(H. Hesse)


                                                                                                           
              Kaip jau žinome, 2009-ųjų metų sausio pirmosios naktį Vilnius tapo Europos kultūros sostine. Šiais metais jame vyko labai daug įvarių renginių: Vilnius Ars 2009, gatvės muzikos koncertai, čiuožėjų ant ledo pasirodymai, Taizė vasaros susitikimas. Visoje Lietuvoje praūžė knygų mugės, poezijos pavasariai ir vasaros, prozos skaitymų vakarai, meninių instaliacijų plenerai ir kiti kultūros renginiai. Tačiau ar tapome nuo to žmogiškesni, ar atsinaujino ir pasikeitė mūsų vidus, ar visa ši mus supanti kultūra pažadino ilgesį ir grožį?

              Pažvelkime kiek giliau, ką fiksuoja niūdienos kultūros reiškiniai. Šiandienos kultūros paraštėse galima pastebėti tokias antraštes: „geras kūrinys – tai visuomet kūrinys netyčia“ (parafrazuojant V. Kukulą), „tikras menas – tas, kuris nieko nesiekia pasakyti“  arba „tikram menui tiesiog privaloma haliucinogeninė patirtis“ (kaip rašo viena internetinė svetainė: „buvusi BBC prodiuserė „Teletabius“ kūrė apsvaigusi nuo narkotikų“). Taip, visi šie įvardijimai atskleidžia postmodernizmo pasaulėjautos paveiktą pseudo menininko portretą.

              Postmodernizmo terminas yra kiek keblokas, tačiau apibūdinti ir aptarti jį reiktų, kadangi pastarasis yra esminis kalbant apie šiuolaikinį „meną“. Dvidešimtame amžiuje postmodernas atsiranda kaip atsakas į modernizmą ir kitas klasikines meno, kultūros bei filosofijos formas. Postmodernizmo kultūros kūrėjui tampa nesvarbus galutinis kūrinio rezultatas. Šios srovės paveiktas žmogus tiesiog smagiai dalyvauja kūrimo patirtyje, kūrimo procesą kaip tokį iškeldamas į pirmąją vietą. Postmoderno autorius visiškai nesiekia nieko pasakyti, atskleisti ar parodyti, jo kūrinys nepretenduoja perteikti kokios nors konkrečios tiesos, šis žmogus tiesiog žaidžia. Iš esmės šios tikrovės žmogus yra egoistas ir individualistas, jam visiškai nesvarbu kitų žmonių emocinė būsena, jausmai ir vertybės nuostatos. Postmodernus kūrinys iššoka iš bet kokios klasikinės estetikos rėmų, jis vykdo nuolatinį „ieškau ir sunaikinu procesą“. Postmodernios kultūros atstovui ypač svarbi jo asmeninė patirtis ir savirealizacija, jam negalioja jokie autoritetai ir dogmos. Tokios pasaulėžiūros žmogus iš tiesų nutolsta nuo savitos ir autentiškos meno prigimties. Tokios pasaulėjautos žmogus pasauliui išvemia visą nepasitenkinimą ir kviečia mus sugerti tai, kas jam pačiam yra neįdomu, kartais net žalinga.

              Čia bent probėgšmais aptarėme postmodernizmo fenomeną. Taigi būtent čia klausiame – ar postmodernioje kultūroje menas nepraranda savo autentiškos prigimties? Todėl dabar gilinsimės į autentiško menininko bei meno prigimtį. Šioje postmodernizmo bei tikro menininko priešstatoje iškyla klausimas apie autentiško meno prigimtį, savitumą ir tikro menininko savimonę. Esminiais žodžiais menininką apibūdina E. A. Puišytė: „Jei kūryba yra pašaukimas, tai kažkas į ją juk pašaukia. Gal poezija – pastangos atsiliept į tą šaukiantį balsą? Atsiliept taip širdingai ir jautriai – kaip esi šaukiamas“. Autorės mintyje išreiškiama esminė menininko savimonė, kuri aiškiai byloja, jog menininkas nėra tas, kuris pripuolamai ir atsitiktinai žengia į kūrybinį procesą. Pastarasis yra tokia Asmenybė, kuri su visišku nuoširdumu ir dėmesingumu gilinasi į Šaukiančiojo balsą. Kitaip sakant, tikro menininko savitumas yra tas, kad jo atsakymo kokybė yra tiesiogiai proporcinga jį Pašaukusiajam. Taigi, menininkas, kaip pašauktasis, atsakingai ir unikaliai žvelgia į savo kūrybos procesą. Menininkas, kaip pašauktasis, turi labai aiškių tikslų ir vertybių salygotą kūrybinio proceso suvokimą. Šią aksiomą savo Laiške Menininkams išryškina ir popiežius Jonas Paulius II.

              Dabar lyg ir aptarėme menininko savimonės klausimą, tačiau liko neaiški autentiško meno prigimtis, samprata. Žinoma, šioje dalyje galima būtų kalbėti apie krikščionio, kaip Dievo kūrybos tęsėjo, paveikslą, tačiau čia iškiltų klausimas, ar tik krikščionis gali kurti autentišką ir tikrą meną?

              Būtent dėl šios priežasties apie tai nekalbėsiu. Šioje vietoje norėčiau pasitelkti kiek visuotinesnį principą, kuris taip pat yra dėsnis,  galintis apibūdinanti autentiško meno rėmų galiojimo ribas, tačiau konkrečiai nepasakantis, kad tikrą meną gali perduoti tik tas, kuris tiki Dievą. Šiuo universalizuojančiu principu galėtų būti klasikinis filosofijos transcendentalijų apibrėžimas, kuris sako, kad transcendentalijos – tai tokios esaties tikrovės savybės–formos kaip Tiesa, Gėris ir Grožis. Veiksmažodis lot. transcendere reiškia peržengti šios tikrovės ribas ir norodyti kryptį į aukštesnę tikrovę. Taigi, jei priimtume šį apibrėžimą – tai menas yra simbolis, o simbolis visada vedą ir reprezentuoja tą Tikrovę, iš kurios jis pats yra kilęs. Gerai, tegul krikščioniui ši aukštesnė tikrovė bus Dievas, kaip Absoliutaus Grožio šaltinis. O netikinčiojo šis vienijantis principas neišstums iš autentiškos tikrovės rėmų, pastarajam tai bus jo konkrečios turimos vertybės, ištikimybė tikrai estetikai, grožiui ir ilgesiui. Kitaip sakant Jis pats to nežinodamas sužadins ilgesį ir artės prie to, kuris yra Absoliutus Grožis, Absoliuti Tiesa ir Absoliutus Gėris.

              Apibendrinant galima sakyti, kad šis vienijantis principas tikrai yra visiškas antipodas postmoderniam žaidimui, jis visuomet šauks mylėti, žadinti ilgesį ir bylos Grožį, kurio šiandien labai pasigenda iš esmės dvasinga žmogaus prigimtis. Priėmęs šį principą menininkas tiesiog privalės kurti tikėdamas ir tikėti kurdamas.
2009-11-14 00:08
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 13 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2018-09-13 09:33
Žilis van Go
Šauni esė
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-12-15 16:44
Vaikyste du kart
nagi šaunu
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-28 09:53
Exmortis
menas dėl estetizmo? hm, nesutikčiau visiškai

postmodernas mano manymu prasideda tada kai idėja persipina su teksto forma. žaidimas žodžiais aukščiausiu lygiu kai sukeitus vietomis du žodžius visa pastraipa ar strofa kardinaliai keičia prasmę.

šiaip neaktualus tekstas, religinės propagandos priemaišos.

dėsiu vienetą, nes manyje šis tekstas nieko nepaliko. neskaitant kad dar pasijuokiau iš autoriaus požiūrio ir estetikos sureikšminimo
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-25 20:54
Varniukė
hm...
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-21 11:13
Damastas
Taip ir nepabaigiau skaityt, mat ipusejes jau variau "automatu", visiskai nesigilindamas i gudriu zodziu lavina. Kai pakirdau, - kaip tame filme, - kosminiai laivai jau skrode vistos erdves...
Peace ;)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-17 23:31
Ichtus
Aš sutinku su autoriaus pozicija.Pasakyti kad tai melas gali tik tas kuris apskritai nesupranta apie tai kas yra menas. Matant Postmodernizmo kultūros kūrėjų darbus nesimato kūrinio tikslo, jis nieko nepasako žmogui tik pats meninikas žino, o kartais ir ne ką jis bandė perteikti kokia jo kurinio prasmė. Manau esė tikrai paliečia šiuolaikinį dažniausiai netinkamą požiūrį į meną.
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-15 10:49
pilkė
Gražus esė. Kažkaip keistai nuskambėjo tik būtent tai, apie ką nekalbėjote: "krikščionio, kaip Dievo kūrybos tęsėjo". Aišku, kad Dievo kūrybos tęsėjas yra ne tik krikščionis, o kiekvienas žmogus! Ir čia net nebūtinai apie meną. Na, kaip jis tai daro, jau jo pasirinkimas. Dėl autentiškumo - jau kitas klausimas, bet irgi :). Juk kiek meno sukūrė, pvz. senovės graikai, kurie nebuvo krikščionys. Todėl, mano nuomone, absurdiška kelti tokį klausimą. :) Aš pati krikščionė, bet dėl to nė kiek nelinkusi susireikšminti kitų žmonių atžvilgiu. :)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-15 01:21
tik melas netelpa i viena pastraipa. atsiprasau. o dar kitu zmoniu citatos, as tai pavadinciau ne argumentu, o suvirskinto dalyko virskinimu. nurasyk mano komentara, tik viena pastraipa paskaiciau, as laibai ribotas. 
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-15 00:45
tls
tls
Pati ese (kaip tema apmąstymui puiki). Nesvarbu ar sutinki su autoriaus pozicija ar ne. Tačiau kuomet kalbama, kad: "Postmodernizmo kultūros kūrėjui tampa nesvarbus galutinis kūrinio rezultatas. Šios srovės paveiktas žmogus tiesiog smagiai dalyvauja kūrimo patirtyje, kūrimo procesą kaip tokį iškeldamas į pirmąją vietą." (aš nemanau esąs netgi modernus, tačiau man pats procesas lygiai taip pat svarbus(kitaip aš net nerašyčiau), kaip ir galutinis rezultatas kuris be abejonės, gali būti ne prognozuojamas (lyg parašytas ne tyčią) tačiau iki to "ne tyčią" vyksta sąmoningas procesas . Autoriui, šios ese, dėkui ir spaudžiu penkis :)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-14 11:28
agricola
viena iš filosofijos teorijų sako, kad žmogus tarp savęs ir gamtos, tarp savęs ir daikto kaip tokio sukuria simbolius, kad galėtų paaiškinti tai, kurybe gal yra bandymas paaiškinti tuos simbolius, ar ir kurti kartu juos...čia sudėtinga, nes absoliutas mano galva neegzistuoja, o yra tik siekiamybė...5
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-14 11:13
Žilis _
Tikėjimas kūryba - asmeniška realigija
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-14 11:12
Pranas
Nežinau, ar galiu pasakyti, kad mano vertinimas 5 teisingas. Todėl taisausi sakydamas,kad čia vertinu lyrio užimtą poziciją.
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2009-11-14 00:42
Pimpistaris
kas yra grožis?
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą