Filmas “Teorema “ 1968 m
Pjeras Paolo Pazolinis
Ateik, atrask ir sapnuok pasaulį, kur merginų veidai tarsi nužengia iš senų klasikinio stiliaus, fantastiškai raitytuose rėmuose, aliejinių paveikslų.
Gamyklos savininkas atiduoda darbininkams gamyklą, o pats nusirengia nuogai geležinkelio stotyje dienos metu
Tai “Teoremos “ pradžia.
Iš 36 esamų pasaulio siužetų- filmo siužetas septynioliktas.
Herojus veikia, bet nežino kokias pasekmes turės jo veiksmai.
Turtingoje buržuazinėje šeimoje atsiranda velniškai gražus jaunuolis, išsiskiriantis iš kitų savo ryškiai mėlynomis akimis. Įdomu į kokį dorą herojų ši aliuzija?
Šeimą sudaro:
Vyras. (aktorius Massimo Girotti, jo amplua herojiški didvyriai istoriniuose juostose)
Čia jis vilki ryškiai rudu kostiumu ir reikšmingai ilgai juda šalia ilgos pramoninių statinių eilės.
Jo mintyse gimsta keista idėja atiduoti gamyklą darbininkams.
Žmona. (Garsiausia 1950 – 60 metų italų aktorė, gražioji Silvana Mangano)
Trisdešimtmetė moteris, kurios veidas turi intelektualės bruožų, o šviesi pudra pabrėžia jos įgimtą aristokratizmą. Jai tinka stilingas perukas, kurį reikia atsargiai dėvėti judriose lovos scenose. Dailiai atrodo jos galva, skaitanti rusų klasiką. Režisierius ją sodina šiaudiniame krėsle, kuriame galima gerti ir šampaną. Rusų klasikoje, niekas negali paneigti - jai rūpi tik gyvenimo prasmė.
Ji, dar gyvam vyrui vaikštant po pramoninius rajonus, ieško prasmingesnio vyro. Ko daugiau reikia: namai stilingi, turtingi, vaikai turi po savo kambarį. Ar kiekvienas turi tokią plačią verandą, kurioje verta nusimesti šilkinį apdarą ir laukti prasmės?
Dukra. (aktorė Ana Vezemski, kurios tėvas Nobelio premijos laureatas Francua Moriak) Merginos personažas, smalsi sveikuolė, norinti pažinti visas vyrų paslaptis iš arti.
Pramonininko dukrai įkyrėjo nuobodus pramoninis peizažas, kuriame gyvena tik darbininkai.
Sūnus. Bręstantis jaunuolis, nerandantis būdų kaip save išreikšti. Jis netalentingas, bet prisivers save tapyti konceptualius paveikslus. Tai iššūkis pasaulio sielos tuštybei.
Norėtu būti Prometėjęs, bet nepaneša deglo.
Tarnaitė, sugundyta velnio, pirmoji palieka turtingus namus ir sugrįžta į apgriuvusį, tragišką darbininkų rajoną. Miestelio gyventojai nori jai padėti, bet ji, skausmo prispausta, išprotėja ir prašo užkąsti ją gyvą kanalizacijos griovyje.
Jaunuolis mėlynomis akimi yra velnias.
Gundantis, tylus ir labai greitas.
Tai aktorius Terens Stamp gimęs Londone, buksirinio laivo kapitono šeimoje.
Tas stilingas mėlynakis prikėlė dvasiškai merdinčią aristokratų šeimą.
Būti reikalingu visiems - kiekvieno velnio svajonės išsipildymas.
Visi pajunta jo glėbį, kuris pakeičia jų gyvenimus.
Režisierius nemėgsta aristokratų.
Kaip kontrastas raukšlėtiems darbininkams – aristokratai, vilkintys baltus marškinius, o mėlynakis velnias pasipuošęs sniego baltumo megztiniu.
Žmonos rankose rusų literatūros klasika. Taikios epochos atgarsiai.
O velniškas vyras mėlynomis akimis, nežengia nei žingsnio be rusų klasikos.
Šeimos nariai įsileidžia jį į savo miegamuosius, nusimeta drabužius verandoje, vaikštinėja susikibę rankomis naktyje.
Visiškas lytinis suartėjimas.
Staiga velnias gauna laišką ir pareiškia, kad privalo išvykti jau kitą dieną.
Vyksta kiekvieno nario atsisveikinimas su mokytoju.
Bedvasiai turtuoliai paskęsta kančiose, moterys išprotėja arba miršta.
Gamyklos savininkas atiduoda darbininkams gamyklą, o pats nusirengia nuogai geležinkelio stotyje dienos metu ir keliauja, šaukdamas pagalbos, Vezuvijaus ugnikalnio link.
Toks filmo finalas buvo idealus socialistinių pažiūrų italų genijui, kuris nejautė sentimentų turtingam žmogui.
Štai tokia aristokratų šeimos teorema įrodė kino genijus Pjeras Paolo Pazolinis.