Rašyk
Eilės (78170)
Fantastika (2307)
Esė (1555)
Proza (10913)
Vaikams (2717)
Slam (73)
English (1198)
Po polsku (371)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 19 (3)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







Kelias nuo rajono pakraščio iki namų buvo ne iš maloniųjų net ir šiltą giedrą vasaros dieną, o dabar, tamsią rudens naktį, lietui pilant, jis buvo stačiai šlykštus. Balta niekados nemiegančio miesto šviesa, atsispindėjusi nuo švininių debesų ir prasisunkusi pro šiek tiek radioaktyvų lietų, ant rajono krito jau supurvinta. Gatvėmis tekėjo upeliai, sausesniuose užkaboriuose miegmaišiuose tūnojo padarai, panašūs į žmones - jų akys blausiai švytėjo tarpuvarčių ir potilčių tamsoje. Nors jie visiškai nepavojingi - „čia ir dabar“ buvo tik jų kūnai, Krisui visada būdavo nejauku pro juos eiti. Tačiau dabar jis ėjo kaip maišu trenktas, nematydamas nei lakstančių žiurkių, nei bomžų-zombių, pasijungusių į tinklą - už užduotis, iki šiol neįveikiamas DirbtIn\'ui, gauti eilinės dozės tiesiai į tą smegenų vietą, kur labiausiai reikia - nei purvinos visa tai nušviečiančios pašvaistės. Jis ėjo visai nejausdamas lagaminėlio grynųjų vienoje rankoje ir tuščiu žvilgsniu žvelgdamas į kitą. Krisui virš galvos dūzgė dronas-lietsargis, o centrinis Kriso procesorius nelabai sėkmingai bandė sudėlioti tai, kas įvyko, į pritinkamas duomenų bazės lentas.

Pirma, įvykiai laike. Beveik jokių problemų. Užsakymas, avansas, švarus darbas, keistas atsiskaitymas, objekto grąžinimas į vietą, vaizdo įrašo peržiūra. Iki čia viskas gražu ir gerai. Bet tas keistas intarpas apie tuščių puslapių skaitymą, su juo kažkas ne taip - tarsi žiūrėtum į maišos funkcijos atsakymą, kuris per vieną simbolį iš trisdešimt dviejų skiriasi nuo kontrolinio: neatitinka, bet per mažai. Variantai du: failas visgi ne originalus, arba kažkas įrašydamas kontrolinę seką suklydo vienu simboliu. O tai, kad atsičiuchinau takse - mintijo Krisas - tai išvis kažkoks kosmosas.

Antra, įvykiai prasmėje. Čia nuo pat pradžių kvepia negerai: užsakymas be galimybės atsisakyti, avansas per didelis tokiam mažos rizikos darbui, atsiskaitymas netipinis, „akių pakaušyje“ įrašas - visiška nesąmonė, kaip ir debiliškas naudotojo vadovas su tuščiais puslapiais. Na gerai, pasitaiko tokių keistų darbelių, bet faktas, kad buvo kažkokių neatitikimų laiko juostoje, o dvigubas faktas, kad Krisas negalėjo jų paprastai identifikuoti, konkrečiai trenkė gerai papuvusiu ir negiliai pakastu šunimi. Tai reiškia, galvojo jis, kad visas reikalas su antikvaru - tik akių dūmimas, o tikrasis tikslas žmonių, kurie rengiasi kaip senovinių fantastinių filmų apie robotų priespaudą herojai - naudotojo vadovas tuščiais puslapiais. Kas gi slypi tuščiuose puslapiuose? Sprendžiant iš poveikio laiko juostai - greičiausiai kažkoks naujo pobūdžio dizaindrūgsas. Jei užteko tik lyžtelt pirštus, tai aktyvi dozė - mikrogramai, gal net nanogramai. Nors ne, nanogramai aktyviai veiktų jau per odą, vos tik prisilietus - Krisas įtempė smegenis, bandydamas prisiminti, ar užsakovo žmonės buvo su pirštinėmis, ne, lyg ir ne - tai greičiausiai pagal stiprumą kažkas panašaus į lizergino rūgšties dietilamidą; pagal trukmę, hm, panašu į N-Dimetiltriptaminą, o gal ir Salvinoriną A - juk taksi iškviesti ir į jį įsėsti užtrunka kiek, iki pusvalandžio? Aha, tai reik suprasti, kad užsakovas norėjo tiesiog gauti pavyzdį - užsakovas, taip išeina - arba operatyvininkai arba platintojai, nors šiaip, tas pats velnias - o aš, protinguolis, va sau ir apsivožiau. Reik tikėtis, kad neurotoksiškumas nebaisiai didelis, nors ką ten - mikrogramai. Tik va rankos, rankos juodos visos - kas per velnias?

Krisas sustojo ir apsižiūrėjo savo juodus pirštus. Tepa, bet ne suodžiai, nėra degėsių kvapo. Visgi silpnas kvapas yra, ir kažką primena, lyg iš vaikystės - ozono kvapas, tylus dūzgimas, popierius - taigi tonerio milteliai! Velnias, pagalvojo Krisas, greičiausiai su specifiniu radioaktyviu žymekliu - kaip dažai bankomatuose - matyt apsivožęs netyčia kažkur užkliudžiau spąstus. „Švytinčiais pėdsakais? “ - šyptelėjo jis - „reikia mėtyti pėdas... “, ir pasuko į atsarginį būstą, esantį kitame rajono gale.

***

Atsarginis būstas buvo kaip tik toks, koks turi būti, kai neši kailį prisišikęs iki ausų - vienas kambarys, kuriame stovi pilnos dekontaminacijos kamera, chirurginis automatas su užkonservuotu tinkamos grupės krauju, gryni pinigai, kriptopiniginė ir vamzdis be serijinio numerio. Krisas ilgai netruko - po trijų minučių jis (ir jo lagaminėlis) jau buvo švarut švarutėliai - net pirštų antspaudai nauji. Jis apsižvalgė, susirinko pinigus, sunaikino kraują - nėr ko žinot, kokios kraujo grupės lankytojas čia buvo, o vamzdį paliko: jei „uodega“ dar neprigavo, tai ir neprigaus, o tampytis akivaizdžiai nusikaltimui skirtą daiktą - nėra ko, be to, nebrangiai kainuoja - susiveiks kitą. Pasišvilpaudamas ir visai laimingas Krisas patraukė namo: būnant geros nuotaikos, net žiurkės atrodė visai draugiškos ir simpatiškos, zomžai - mąslūs ir netgi išmintingi, o lietus - gaivus ir raminantis. Suprantama, kelionė atgal neužtruko.

Pasišvilpaudamas Krisas atsirakino duris, nenusimovęs batų nušlepsėjo iki sofos kambario viduryje (už nugaros užsitrenkė durys) ir šleptelėjo ant jos, ketindamas čia, dabar ir nedelsiant susisukti storą suktinę ir paleisti beišnykstančios įtampos likučius tirštu dūmu. Jis jau buvo beimąs popierėlį suktinei, tik už lango palubėje sulojo šuo, ir staiga Krisas pašoko - viename kambario kampe, ten, kur švytintis pelėsis buvo labiausiai išplitęs, suraibuliavo vos matoma vaivorykštė: pasala! „Šūdasšūdasšūdas“ - pagalvojo Krisas, dukart greitai iš vidaus liežuviu „clickindamas“ dantenas ties priekiniais dantimis. Įsijungiant neurobūsteriui jis dar spėjo pajusti, kaip į kaklą kažkas cakteli - lyg bitė.

Neurobūsteris - brangiai kainuojantis geras daiktas: tiek pats įrenginys, tiek jo „pastatymas“. Pirma dalis - pati paprasčiausia, nes žmonių vizualinis korteksas daugiau mažiau vienodas. Iki 3, 4 milijono adatų - kiekvienai regos nervo skaidulai. Atskiras neuroninio tinklo tipo procesorius, emuliuojantis visą vizualinį korteksą, išskyrus V6 sritį, kuri praleista dėl priežasčių, kurias tuojau sužinosite. Išėjimai į atitinkamas smegenų sritis - vizualinio stimulo sinchronizacijai. Statomas virš minkštosios gomurio dalies. Antra dalis - kur kas sudėtingesnė. Jos metu programuojamas antrasis, gerokai didesnis procesorius, statomas šalia stuburo, vidinėje pusėje. Mėnesių mėnesius izoliacijos kameroje pakabintas kūnas maitinamas intraveniškai, smegenys šturmuojamos psichodeliniu kokteiliu ir kruopščiai atrinktais audiovizualiniais stimulais, o funkcinio magnetinio rezonanso aparatas nestoja nė sekundei, kad sukauptų pakankamai duomenų, kuriuos statistinė analizė pavers dirbtinio intelekto apmokymo aibe, o patį DirbtIn'ą įsriegs į procesorių. Po to - ilga ilga operacija, kurios metu procesorius pajungiamas į pasirinktus smegenų centrus, apeinant mažiau svarbius „tarpininkus“, kurie, sakykim taip, signalą modifikuoja minimaliai. Rezultatas? 100m/s greičio pakeitimas į beveik 300 tūkstančių metrų per sekundę. Vizualinio signalo apdorojimas, trunkantis apie 2. 5 milisekundės? Po galais, beveik realiu laiku gali matyti, kaip rodopsinas, esantis akių tinklainėje, iš rožinio tampa permatomu. Minusai yra keli:

1. Pakeisti visas nervines skaidulas metalu teoriškai įmanoma, praktiškai ne, todėl greičiau įmanoma tik apdoroti informaciją, o ne veikti,
2. Kadangi smegenys yra gyvybiškai svarbus organas, jos turi veikti net sugedus neurobūsteriui. Todėl normalaus smegenų signalo blokuoti negalima, ir gaunamas neuroninis „aidas“,
3. DirbtIn'as, emuliuojantis smegenis, nėra pilnos natūralios ir gerai funkcionuojančios smegenys, todėl suvokimo efektai kartais būna šizofreniški.

Būtent dėl pirmojo ir antrojo minuso ir praleista vizualinio kortekso V6 dalis - kam koreguoti kūno padėtį, jei visvien tai vyks a) natūraliai, ir b) natūraliu greičiu.

Krisui kadaise pasisekė padėti iš labai nepatogios situacijos išsisukti vienam majorui, šis atsidėkodamas šiek tiek pastumdė dokumentus, ir neurobūsterio eilėje stovėjęs formaliai dar nežuvęs žvalgas spėjo įsistatyti neurobūsterį, ir tik tada, po poros mėnesių nuo savo neoficialios mirties, oficialiai buvo paleistas mėsos gabalais kažkur rytuose, kur iki šiol žydėjo kruvinai raudoni aguonų žiedai, tiesa, nebe po žydru dangumi, o giliai po kalnais išraustuose hidroponiniuose soduose. Standartinis karinis neurobūsteris įsijungdavo liežuviu dukart iš vidaus „paclickinus“ dantenas ties priekiniais dantimis.

Taigi.

Situacija: trys. Užsakovo žmonės. Gerai apmokami, greičiausiai apmokyti daugiau saugoti, negu pulti - nemirtinos jėgos ginkluotė ir optokamas - mechaniškai ir šaltai sububeno „kitas Krisas“ - tiesiogiai priešintis netikslinga, bet šūvis į atliekamos įrangos stelažo koją gali jį išversti ir du iš trijų išvesti iš rikiuotės: vieną užversdamas įkaitusia krosnele, kitą kliudydamas karštu metaliniu kaminu.

„Šūdaspasalakiekjų?! “ - Kriso galvoje paniškai prabėgo pirmosios neįmantrios minties apie išmatas tęsinys - „kurblynvamzdisdabar?! “

Trečią reikėtų nukauti iškart, antrą - kliudytą kaminu - iškart po to, paskutinį - nusvilintą krosnelės, nuginkluoti ir apklausti. Stop, klaida. Dešinė ranka nejuda. Stop, klaida - kairė irgi. Kūnas krenta žemyn: stiprus relaksantas, nedepoliarizuojanti blokuojanti medžiaga - konstatavo DirbtIn\'as - vienintelė išeitis - laukti progos „atsigriebti“.

- Aaaaaaaaaanegaliupajudėti! - susmukdamas ant sofos tuščiai pabandė surikti Krisas. Iš jo gerklės išsiveržė tik silpnas gargaliavimas. Bejėgiškai jis du kartus - normaliu greičiu ir sulėtintai - stebėjo, kaip trys žmonės išsijungia savo optinį kamufliažą, ir, mosuodami juodų lietpalčių skvernais, ima prie jo artintis. Jų akis, kaip praeito amžiaus kino filme, dengė tamsūs akiniai.

„Matrica“ - paslaugiai pasufleravo DI, ir vėl nutilo „laukti progos“.

- Prisiskaitei, žiurkiūkšti? - paklausė vienas iš jų, priėjęs prie pat. Garso signalas atitinkamus smegenų centrus pasiekė du kartus, su nemaloniu disonansu.

Herojus iš „matricos“ pasodino Krisą stačią, užlaužė jam rankas už nugaros ir surakino antrankiais. Tada atsisėdo ant stalo priešais ir demonstratyviai lėtai iš vidinės kišenės traukdamas švirkštą, tarė: „pasakyk ką perskaitei iškart, ir tau beveik nieko nebus. Ką žinai apie NG? “

Matyt tada DI apmokymų aibė baigėsi, nes prasidėjo haliucinacijos: Krisui subjektyviai ėmė atrodyti, kad kažkas išspyrė jo būsto duris, į vidų įbėgo vilkas ir įsikabino vienam iš „matrocų“ į tarpukojį, kitas, staiga atsisukęs į duris, kiaurai tamsius akinius gavo peilį į akį, o trečiojo, sėdėjusio ant stalo priešais, smegenų dalys beveik tuo pačiu metu paliko kaukolės dėžutę ir nusileido Krisui ant veido - matyt, šautinė žaizda, nieko sau - nusistebėjo DirbtIn'as, ir išsijungė, šįkart jau ilgam - mažiausiai parai.

Neurobūsteris turi apsauginę funkciją - laiko limitą.

Bėda bėdelė, prisišokinėjau, sudeginau smegenis - pagalvojo Krisas, nes net ir išsijungus neurobūsteriui haliucinacijos liko: du „vyrukų juodais drabužiais“ sielų apleisti kūnai ir trečias, bandantis kovoti su vilku, stop, pataisymas - pokštelėjo šūvis - trys „vyrukų juodais drabužiais“ lavonai, vilkas ir klaikiai daug kraujo.

- Džefai, čionai - šūktelėjo siluetas tarpduryje, ir šuo - visgi ne vilkas, šuo - iškart prisistatė šalia.

„Sprendžiant iš balso, mergina“ - pastebėjo Krisas ir nustebo, kad tokioje situacijoje į tai išvis atkreipė dėmesį. O dievai, - sudejavo jis mintyse, kai ji užėjo į kambarį - kas jums visiems nutiko, kad visi kaip iš pigaus romaniūkščio - gelbėtoja (beje, nežinia, ar gelbėtoja) - ir ta, visa juoda oda apsitempus ir lyg to nebūtų gana - dar su motociklininko šalmu ant galvos. Antveidis, kas be ko, juodas ir nepermatomas. O motociklai juk tik filmuose būna, dėl dievo meilės - jei nebūtų paralyžuotas ir surakintomis rankomis, iš nevilties ir bendros beskonybės Krisas būtų susispaudęs pirštais nosies šaknį.

- Jooo - nutęsė „gelbėtoja“ - norėjau tiesiog General Security privataus rakto, o atrodo, kad turi kažką dar geriau, kad jau tokie žmonės pas tave lankosi.

Matyt, paralyžuojanti medžiaga pradėjo išsivėdėti, nes Krisui pavyko iš nuostabos į viršų kilstelėti smegenų drebučiais padengtus antakius.

- Daugiau balsu su savim kalbėti reikia - mestelėjo jo išraišką pastebėjusi mergina - langą turi ir taip drąsiai kalbi. Operatyvinis saugumas - dalykas sudėtingas, bet apie lazerinius mikrofonus galėjai ir pagalvoti... O kaip išvis papuolei į mano radarą, pats pagalvok. Kur laikai atsargas juodai dienai?
- Prrlie kliusterrr - išvogravo dar dorai neatsipurtęs Krisas - anntrrr staaaaalč išššššš dešnn.
- Šaunuolis. O dabar eime. Negerai čia būtų užsibūti. - tarė viešnia gan grubiai tempdama Krisą už parankės. Antrankių, žinoma, nenuėmė. - Džefai, lagaminėlį.

Už nugaros užsitrenkė durys, ir Kriso veidą palietęs šaltas lietus beveik galutinai jį įtikino situacijos, kad ir kokia ji būtų absurdiška, realumu. Tačiau jie pasuko už kampo ir Krisas, pamatęs, kaip į gatvėje stovinčio motociklo lopšį įšoka vilkšunis su lagaminėliu dantyse, stipriai užsimerkė ir, sutelkęs visą valią, nusprendė pabusti.

Jam pavyko.

***

Keturiasdešimties vatų kaitrinės lemputės blausiai apšviestame kambaryje be langų prie dvidešimto amžiaus vidurio karinio radijo aparato su ausinėmis sėdėjęs žmogus atsisukęs išpūtė akis.

- Kas per... - pasakė jis ir užsikirto. Prieš jį stovėjo šlapia žmogysta už nugaros surakintomis rankomis. Jos veidas buvo kruvinas, o plačiai atmerktose akyse tiesiog švieste švietė suvokimas, kad jis kątik galutinai išprotėjo. - Ką čia veiki? Koks tavo sektorius? Kas už tave atsakingas? Kas apmoko?! Endis?! Duodu galvą nukirst, kad jis - visada paleidžia naujokėlius be priežiūros, o srėbt - visiems kitiems, niekšas, subingalvis, debilas!

Jis pakėlė juodo ebonitinio telefono, stovėjusio ant stalo, ragelį, ir ėmė sukti rotorių, nesiliaudamas keiktis.

- Eeeeee? - tesugebėjo ištarti Krisas - mmmmmmmmm?

- Endi? Tavo darbas? Vėl paleidai naujokėlį be priežiūros, jis prarado kontrolę, stovi visas kruvinas dabar čia ir mykia! - į ragelį baubte baubė žmogus - ne? ne taviškis? Visi sėkmingai darbuojasi? Kas? Ką rodo instrumentas?! O, velnias, velnias, velnias!

Jis numetė ragelį ant kojelės, ir be galo susirūpinęs atsisuko į Krisą.

- Dabar paklausyk manęs įdėmiai - ramiai ir įtikmiu balsu tarė jis - aš esu tik tavo neurobūsterio pasvilintų smegenų sukelta haliucinacija. Tu nesapnavai ir nepabudai. Tu niekuo neįpatingas. Tu esi tiesiog žiurkiūkštis, atsiradai iš niekur ir ten ir išnyksi. Supratai? Dabar jukš iš čia.

Ir, ištiesęs ranką, jis kambaryje išjungė šviesą.

***

Krisas per vieną parą prabudo jau trečią kartą. Jis, visiškai švarus ir nė kiek nesurakintas, sėdėjo nudrengtame autonominiame taksi. Jis buvo ne vienas - šalia lekavo vilkšunis, prie kurio kojų gulėjo lagaminėlis su grynaisiais, o už apmusijusio taksi lango tarp tamsių pastatų siluetų vis švystelėdavo lietuje mirkstantis baltas nuo šviesos miestas.
2020-09-23 20:53
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 10 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2021-10-17 22:39
Trantsliukatoriuts Agu Kitkits
Kazkokia matritca... Pilmats. Taip, tu pilnats pantatstikots ratcijots, aha.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2020-12-27 16:25
Lech
Norėčiau padėkot visai administracijai. Aš tiek čia išmokau. Tai pakeitė mane visą ir dar daugiau! Aš iš pradžių susiprotėjau, paskui nesusiprotėjau, o paskui vėl susiprotėjau. Kiek šiame kūrinyje yra gražių žodžių ir svarbiausia, kad jų yra daug!
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2020-10-17 16:16
Passchendaele
Kur būtų galima įsigyti "Neurobūsterį"?
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2020-10-05 21:38
Damastas
Viduryje lyg ir daugoka "paaiškinančio" techninio seminaro, plius įvykių ir situacijų analitikos, o vis tiek trūksta aiškumo, kaip veikia herojaus kibernetinė sistema.
Neblogas fintas, kai Krysą tarsi prajuokina šabloniška merginos išvaizda, bet tas efektas trumpalaikis, mat vos prasižiojusi ji kalba visokiais action būdingais trafaretais.

Kol kas keista tik tai, kad fokusą pasakojimas vis dar išlaiko.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2020-09-26 10:33
Nukainotas
Skaitydamas pagalvojau, kad būtų visai nieko pažiūrėti serialą pagal šį siužetą. Likau nepatenkintas, kad vis dar niekas nepradeda aiškėti. Ką gi, lauksiu trečios dalies.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2020-09-25 23:57
Aihara
NG = nieko gero (Krisui) :D

*neYpatingas
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2020-09-24 11:51
klimbingupthewalls
tamsią rudens naktį – gal užtektų rudens naktį be tamsią, nes jeigu lyja ir naktis, tai tikrai ne šviesi. :)

ypač dėl to, kad antrame sakinyje atsiranda šviesos kuri prieštarauja pirmojo tamsai.

Balta niekados nemiegančio miesto šviesa, atsispindėjusi nuo švininių debesų ir prasisunkusi pro šiek tiek radioaktyvų lietų, ant rajono krito jau supurvinta. – pirma sakinio dalis ok, antra griozdiška ir neįtikina. 

nenusimovęs batų – nenusiavęs, nebent čia ateities kokie kaip kojinės? :)

nušlepsėjo iki sofos kambario viduryje (už nugaros užsitrenkė durys) ir šleptelėjo 
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (3)
Blogas komentaras Rodyti?
2020-09-23 22:27
Mastermind Hazord
švinin|is, švininė -> švinas: švininė kulka. Galva kaip švininė (sunki). prk.: švininės akys (sustingusios). švininiai debesys (pilki, lietaus pritvinkę).

Bet yra kas geriau žino, nesmerkiu.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2020-09-23 22:14
gogo
šviesa atsispindėjusi nuo švino debesų.. nežinau net ar norėčiau pamatyti tokį reiškinį prieštaraujantį visatos dėsniams
aišku tu gali pabandyt paaiškint man kas tai per fenomena
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2020-09-23 20:54
Mastermind Hazord
neurobūsterio idėja nugvelbta iš IgnitOR kūrinio "tarp dviejų sekundžių". Beje.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą