Kaip ir visi gyvūnai, žmonės siekia dominavimo bei išteklių. Išteklius, resursas (pranc. la ressource [ʀəˈsuʀs] 'priemonė, šaltinis', nuo lot. resurgere 'ištekėti') – riboto prieinamumo priemonė veiksmui atlikti, procesui pradėti, kuri yra sunaudojama ir gali išsibaigti. Tebūnie tai labiausiai elementarūs ištekliai kaip, tarkim, pinigai ar naudingos iškasenos, tebūnie cheminė reakcija (emocija), ar kiti gyvi organizmai. Resursų kiekis yra paralelus galiai. Kaip jau minėjau, mums, kaip ir kitiems gyvūnams galios siekimas yra natūralus. Bet žmones vadinti tiesiog gyvūnais yra... gruboka? Gyvūnų terpėje mes turime gan unikalų baimės konceptą - reliatyvus racionalumas mums suteikia galimybę būti įbaugintiems.
Žmonės turi vieną didelį trūkumą, lyginant ne tik su kitais gyvūnais, bet ir su visais kitais gyvais organizmais. Negalima daužant obelį pagaliu šiai nurodyti nešti daugiau obuolių, ir tikėtis teigiamo rezultato. Neįmanoma išgauti daugiau pieno iš karvės pridėjus pistoletą prie josios smilkinio. Žmonės turi įgimtas, sąmoningas baimes. Didžiausia jų - numirti. Kiekviena visuomenė, ar ji grįsta savanaudiškais motyvais, ar numanomu altruistiškumu, puikiai išnaudoja šią žmogaus baimę. Tariama laisvė ir pasirinkimo galimybė didina žmogaus produktyvumą tiek santykiuose, tiek įmonėse, tiek civilizacijose.
Civilizacijos. Pradedant istoriniais milžinais kaip Romos ar Mongolų imperijos, baigiant modernesniais pavyzdžiais kaip Europos Sąjunga ar Jungtinės Amerikos Valstijos, mes turime daug puikių pavyzdžių, nuo taško A iki taško Ž, kaip civilizacija atsiranda, susiformuoja, plešiasi, auga bei žlunga. Žlugimas. Civilizacijos žlunga ne dėl pralaimėto karo ar prietarų nesilaikymo, bet savanoriškai. Priežastis, nepaisant į kurį istorinį laikotarpį žvelgsime, viena ir ta pati - perteklius. Per didelis, ar per lengvas priėjimas prie resursų lemia perteklių ir išsigimimą. Perteklius virsta nukrypimu nuo normos bet kurio tipo resursuose, pradedant pinigais ir seksu, baigiant emocijomis bei sveikata. Ar teko matyti vargšą, sergantį depresiją? Depresijos, egzistencinės krizės ir panašių psichinių sutrikimų kiekis yra neproporcingai aukštas turtingose šeimose. Analogiškai viršsvorio, diabeto, ir daugelio kitų ligų. Ir tai neapsiriboja ligomis. Turtingos šeimos taip pat pasižymi neproporcingu kiekiu fetišų (priskiriant pedofiliją bei poligamiją). Nors statistika rodo, jog konservatyvios šeimos yra gerokai laimingesnės nei liberalios, žmonės, vedami pertekliaus pasimeta, ir aukoja savo laimę būtent pasimetimo vardan. Užstrigę neigimo stadijoje, mes esame linkę griebtis pasiteisinimų, ir jų ieškome tuometiniame moksle.
Mokslas. Mokslas, kaip ir istorija, virto ganėtinai abstrakčia sąvoka, prisimenant jų selektyvumą. Ar pastebėjote, kaip žmonės, kurie nebijo pasisakyti prieš tarprasinius santykius dažnai renkasi ignoruoti globalinį atšilimą (tiksliau - klimato kaitą), o žmonės, kurie teigia, jog vakcinavimas yra naudingas pamiršta tai, jog antropologai bei kriminologai remiasi žmonių griaučių skirtumais, norėdami identifikuoti aukos rasę? Mokslas savaime selektyvus nėra, tačiau mes norime pasirinkti tai, kas mums teikia komfortą, bet ignoruoti faktus, kurie jį iš mūsų atima. Toks selektyvumas ir remia masinį kolektyvinį disonansą, privedantį prie civilizacijos žlugimo. Šiai žlungant, mes dažnai pasiekiame nukrypimo nuo normos kulminaciją - socializmą.
Šis gyvenimo-mirties ciklas atsikartoja kone kiekvienoje kartoje. Prieš paklausiant, kaip mums iš to išaugti, paklauskime savęs, ar mes nesame subjektyviai primityvūs organizmai, ir bet kokios egzistencinės paieškos tenurodo sutrikusią raidą? Pamąstykime akimirką, ir nurydami seiles atsakykime - taip. Jei vietintelis mūsų tikslas tėra fiziologinių poreikių tenkinimas ir laimės siekimas, kodėl mes visos istorijos metu pasirenkame būti nelaimingais?
_____________________________________________________
Šaltiniai:
ISBN: 978-1-330-22337-6
ISBN: 978-1-84668-429-6
ISBN-13: 978-1522670148
ISBN-13: 978-0521682961
ISBN-13: 978-0679751250
ISBN-13: 978-0312426521
ISBN-13: 978-0717802418
ISBN-13: 978-1621575894
ISBN-13: 978-1491513705
ISBN-13: 978-0534192181
ISBN-13: 978-0773463424
ISBN-13: 978-0890425558
ISBN-13: 978-1590337868