Aną kartą buvo parašyta: Kelionė į Šklėrius prasidėjo.
Šituo sakiniu Pranucis užvertė mažytę, tačiau, pasak jo, vis dar neužbaigtą knygelę, įvardijęs ją
... tas mano AŠ
(AŠAŠAI – 1)
Perskatęs ją, gūžtelėjau pečiais, nes iš tikrųjų, ką pasakyti, kai jau ne tiek mažai pasakyta ir Pranuco adresu, ir apie knygą, ją dar jam rašant. Tačiau net nuojauta nedingtelėjo dvasioje, kad galėtų atsitikti taip, jog kelionę į Šklėrius prisieisią rašyti man, taigi Vidiniui. Jau štai kiek laiko praėjo, kai 2016 m. gegužės mėn. 29 d. viešumoje pasirodė žinia:
[i]Prano reikalus (skolas taip pat) skubos tvarka kaip palikimą perėmiau aš, Vidinis. Džiaugtis dėl to nerekomenduoju, o nusiminti juolab. Viešpaties keliai nežinomi.
Turbūt nereikėję šioje žinioje tarti Viešpaties vardo. Sakau, turbūt, nes Pranas pradėjo nykti, merdėti ir šį procesą taip paliudijo:
„Džiaugiuosi, kad miręs, – parašė dienoraštyje ir pakomentavo: – Kai matau, kaip kiti sparčiai spaudo klavišus, rašo sakinius, spausdina tekstus, kaip žuvys nardo po internetą, džiaugiuosi suvokęs, kad nors miręs, bet dar krutu“.
Iš nemenko pluošto man neįtikusių jo įrašu, šis, sakyčiau, labiausiai nepatiko, tačiau žinojau, kad knygelę rašė labai sunkiai, o jos pradžioje vėlgi:
„Varnas Golius nutūpė į savo lizdo pušį ir, iškvėpęs nuovargį, atsiduso:
– Ak namai nameliai, išskėsti sparnus skrydžiu vis dar nei tingu, nei sunku, bet moti jais, apskristi šilinių kraštą, oi kaip nelengva. Panašu, kad senatvė ir po Golių braidyti pradėjusi. Nedrįsk, nedrįsk, gerbiamoji. Net ir atsiminti jau ne taip paprasta, tačiau ir be to man neapsieiti.
Supranti, pušie? Ir be atminties varnui Goliui neapsieiti, nes antraip jis jau ne varnas Golius.
Senoji pušis nelinksmai sugirgždėjo. Žinojo, kad be savo įnamio jos čia seniai nebūtų likę. Būtent varnas išsaugojo ją nepaliestą žmogaus kirviu ir dabar gražu pažiūrėti – keliems ilgarankiams susiėmus jos liemenį vos beapkabinti.
– Būsim dar, mieli nameliai, būsim. Reikia būti, – vėl ištarė Golius ir, nusprendęs patikrinti savo atmintį, deklamuodamas kėlė iš smegenų giliau įgulusį eilėraštį:
Tas mano AŠ,
Kitaip – Savęsp (ar Ašašai) vadinamas,
Kaip jums parodyti, kaip apibrėžti jį?
Kartais ten senis ir lazda
Kaip žirgas man,
Kartais važiuoju traukiny
Ir nesmagu, kuomet sustot nemoka.
Šalie Savęsp, šalele Ašašai, tu nuostabi.
Čia dar prieš savo atmintį atėjęs, bet žinau –
Tu išsupai žilvičiais pintame lopšy,
Ir mirusį pušies lenta užklosi...
– Fu! kaip negražu, - prisimenu, tuomet gėdinau Pranucį, – Protingas Žmogus neturėtų skubėti į savo senatvę, į jos, tarkim, tokį patalą, gultą. Kita vertus, ne lopšys, kad ir iš žilvičio išpintas, o aš, Vidinis, tuo lopšiu tave išsupau.
– Sakai, neturėtų skubėti, – atsiliepė Pranucis – Tačiau nei tavęs, nei manęs tas žmogus neklauso. Vos įsuptas į vystyklus, įkeltas į lopšį, o, žiūrėk, jau kiūtina, linguoja nusitaikęs būtent senatvės kryptimi. Apie tai nemažai galvojau, mąsčiau ir tu tai žinai, Vy. Lyg ir tuščias užsiėmimas, ne ką čia sumąstysi, tačiau pats mąstymo procesas krutina, judina žmogų kaip dvasią. Jis man toks įdomus ir reikalingas. Pradedi tokį dvasinį save net kūnų jausti Suvoki, kad kur kūną padėsi, ten jis ir bus, o dvasia...
– Ačiū, ačiū. Daug kartų apie tai kalbėta. Dažniausiai, deja, nusišnekant iki nesąmonių. Net jas priimant kaip filosofiją. O ir karietą? Kam ji tau taip labai reikalinga, jeigu galima pasikliauti dvasia. Palik kūna it keliauk.
– Va, va, tik dabar, tik senatvėje toks supratimas ir atsiranda. O iki tol
O karieta?
Ne taip svarbu, kad sudaužyta.
Jai vėl iš nuolaužų ir atminties
Konstrukcijas dedu
Su ją dar vis į ateitį tikiu,
Į šitą man nelengvą knygą
Ir nemanau, kad gali būti ir kitaip
Sužvenki, žirge Ygaga, sužvenk
Per visą šimtmetį, per du
Per visą tūkstantmetį mano krašto
Na taip, šiandieną bent truputį nedrąsu
Parodyti į sielai mielą vardą
(Kažin, kaip jis ilgai čia bus?)
Bet ten, Savęsp,
Ten, Ašašai šaly,
Tėvyne, Lietuva,
Mes amžini..
Lyg ir netyčia, lyg ir nesąmoningai, o vis tik neginčytina, kad parašyta tekstas man nepriklauso. Kiek iš jo priklauso Pranucui, kiek man, ogi dievai žino. Aš jau neapsiimu seikėti ar kitaip matuoti rašymo (gal kūrybos?) reikalą, bet, regisi, kad pradedu suvokti, jog nesugebėjęs manęs įprašyti būti bet sumanytų knygų bendraautoriu, Pranas surado būdą, kad, sutvarkęs palikimą, taip savaime atsitiktų.
–Nedėkingasis, – tariu mintyse jam už tokį sumanymą ir palikimą, o atsivertęs knygelę „tas mano AŠŠŠŠ“, kartoju iš jos Pušelės žodžius, pasakytus senatve pasiskundusiam Goliui:
– Būsim, Goliau. Reikia būti.
O iš kitos, būsimos, knygelės, dar ir taip:
– Būsim, Pranuci, reikia būti. O tu, žirge Ygaga, irgi dar žvengsi.