Rašyk
Eilės (78169)
Fantastika (2307)
Esė (1554)
Proza (10911)
Vaikams (2715)
Slam (73)
English (1198)
Po polsku (371)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 7 (0)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







.



2. Apie balanas ir klišes dvižindes

          Aptarę „banalius“ – kabutėse, nes realybėje tokių nėra – žodžius, apžvelkime jais tapomus vaizdus.

          Retai kas turi supratimą, kas čia išvis per klausimas, kas tie banalumai, tie  „girdėti“ išklišę štampai? Kaip funkcionuoja simbobolistų visokiausių „margi sakalai“ įvairiausi?  O kas atsitiks, jei po trijų tūkstantmečių uždainuosi klišę užsieuforinęs: „Ak, aušra rausvapirštė! “...
O atsitiks, o bus, kad atsineš aušra ir laiko kraitį – jeigu dainuosi, o ne karksi. Antai, Arletė ir uždainavo praamžį štampą:

pasimirko aušra
pirštukus į saulėtekio indą
ir nutapo rausvai
gulbių posparnius paribio linky...

                  Net gulbės... o gražu – visiems?  Ot fokusas. Gal Potas užsnūdo ir klišgaudžio  mygtuko  neįjungė? Taigi, – reikia šitą padėtį palikt default.
        Arletė panaudojo 3~ 4 tūkstantmečių amžiaus štampo dvigubą potencialą. Įdomiausiai interpretuos tas, kam štampas primins Homerą. Mes – tokie pat, kaip ten gyvenusieji.

        Mūsų kritikai dažnai banalumą įžiūri ir viename  žodyje, tai aptarėme. Girdėta: „Vartoti žodį „banalu“ yra tikras banalumas. Neturi ką pasakyt,  užsimaskuok  žodžiu banalu, ir nebus problemų“...
        Bet paprastai ta kokybė apsireiškia frazėse, metaforose.  Panagrinėkim tam tinkamą Algmar teksto fragmentą:

Tokią dieną vengtum leistis į vaikystę
Nostalgijos kopėčiom, – kai ten sapno šviesa,
Liūdesio taurės, vos juntama
Aimanos grėsmė, ir voratinklis
Žada surišti skrydį. Bet laumžirgis,
Meldai. Antai ūkas sklando ir liejasi
Minkštoj šviesoj, –

Posme telpa:
Nostalgijos kopėčios, – sapno šviesa,
Liūdesio taurės, voratinklis,
Skrydis, laumžirgis,
Meldai, ūkas sklando...
                                    – čia jau ne balana, o klišėm šaudantis banalybių frontas... O eilėraštis ryškus ir originalus. Tai kas ir kaip čia vyksta?
        Nesunkiai rasit dešimtis ir daugiau kartų eilėse matytus žodžius: sapnas, vortinklis, skrydis, laumžirgis...  O liūdesio taurių galit ir nerasti, nors įspūdis – tai toks štampas, kad vidurius verčia. Kodėl taip regisi? Tai dėl to, kad tų liūdesio taurių vaizdas – ne vien šios valandos prasmė: tos taurės nešasi savyje kažkurios epochos spindesį – nuotaiką ir madą. Tie žodžiai tvyro dviejuose laikuose. Algmar ir panaudojo dvigubą štampo potencialą savitam posmui išgauti.
        Tikrai nerasit nostalgijos kopėčių...  O jų ta pati, kaip taurių, konstrukcija ir dvigubas – naujienos ir klišės – veikimas.  Rezultatas – klišės sukuria originalų vaizdą ir nuotaiką, – lyg filmą.
        Taigi – fokusas taip ir vyksta. Rezultatas – šaunus. O kritikas vietoj „puiku“ padės 2+, mat dvelktelėjo ūku kažko kažkada skaityto.
        Vis tik kritikas Tictacas sugeba priartėti prie daugiaveidės klišių esmės. Kai vartotojas Ingula rašo:
prasiskleidusi
kraujo rožė ties smilkiniais
lyg įpinta į vešlius ir tamsius
jojo plaukus
        Tictac komentuoja: „ ... nors „kraujo rožė“ - įvaizdis gal senesnis nei pati poezija (juokauju), bet juk nepasenstantis ... kol yra rožės ir kol yra kraujas. “ Taip Tict atskleidžia dar vieną klišių problemos aspektą: yra nesenstančių...
        Tačiau šiaip jau  kritikų, darbščių praktikų, gildija nesiryžta perkratyti šviežiai savų??  estetikų brevijoriaus.
        Taip ir Tictac su Mindaugo Patriko Grigaičio „ Anekdotu“  grįžta  į jaukią įprastą nihilio kanš-erdvę: anekdotas... – „O gal ir visas pasaulis... ką ten pasaulis, Visata - tėra anekdotas tik, pokštas“.

        Itin komiška, kai kritika iš tolo užuodžia romantikų, simbolistų net apynaujus štampus, ir visai  nejaučia jau stipriai išklišusio Nihilcino...
        Ars de arte nihilcinica, – na, kurie čia iškiliausi nihilio opusai, originalumo bokštai be banalumo šešėlio, – parodykit, beskit pirštu, nagrinėkit. Deja, nesigauna:
        Pats nihilis kaipo toks („nihilis savyje“) – pritiražuotas, pabodęs – seniai jau yra klišė.
          Net geresniųjų nihilopusų kūrėjai cituoja vieni kitus pavarijuodami ar patingėdami. O ką daugiau, kai vienintelė idėja – nihil... O Tictac parodė, kad ir to nėra. 
        Gal pulkim kurti klišių kombinacijas?
        Kritikė Amžinoji šviesa teigia:  „Banalybės ir gražiau sudėliotos lieka banalybėmis“. – Būtų tiesa, tik varpinė nuo varnos neatskirtos.
        Mat, – ne ką kita, vien banalybes jau ir kuriame per dienas. Tuo ne itin skiriamės nuo didžiųjų plagiatorių – Getės, Šekspyro, Servantes, kitų, – paguoda.  Ir klišių gaudytojai kritikai, vos tik paskelbs ką nors – žiūrėk: išklišę jau pirmoj eilutėj. Paskaitę patikrinkite remdamiesi kritiko, kurį jau žinote, požiūriu ar tiesiog praktika (požiūrį ne visi turi).

            Išvados
          1. Reikšmingiausias, geriausiai meno funkciją įvykdantis M-Putino eilėraštis – „Mano kūnui“: pervien simbolinė metafora, štampų principu sukonstruota, – o  skaitant išsiskleidžia lyg žiedas pagreitintam filme... Jei ne pats išakas, tai šios metaforos konstrukcija jau turėjo tapti štampu, – matyt tebetampa. Ir neužkliūva šis tekstas nei Maironiui, nei nihilcinui, nei x-izmui kokiam: menas galingas.
        2. Viename Ingulos eilėraštyje kritikas Potas neliečia ten gausių banalumų: ten –  pienės su visais kotais, horizonto juosta, pasauliai bent keli... kamanės, nektaras, prakaitas... angelas!.. laumžirgis... – pats ką tiktai jodinėjau...  elgtis kaip su moterim... klaiku: kiekvienas žodis primena vaizdus, po 32 kartus, o tai ir 300 kartų Poto skaitytus. O Potas – tyli??

        Nejaugi banalumo samprata pagaliau pati save perlaužė?
        S‘kant – nusipersilaužė.



Literatūra
Algmar tekstai:
2011-07-17 „Esė apie komentarų meną“
2011-12-16 „Esė apie etiudo meną“
2011-12-30 „Seno paveikslo plagiatas“
2013-05-11 „Vilkas ir Vitgenšteinas (1) “ 
        Taip pat daugelyje komentarų. Iškalbingi Tictac, Poto komentarai šia tema.
        Paskelbsiu ir daugiau tekstų, tinkamų iliustracijai.
2016-05-16 11:08
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 4 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2016-05-25 13:00
Algmar
Rašykų ESĖ skyriuje ir čia tekste  ir žemiau teksto randate nuorodas Algmar sukiojamų literatūros klausimų RANKENĖLIŲ  – jų virš tuzino, o su komentarais bus ir puskapis.

      O kur Geltono Š... rankenėlė kitokia, nei bejėges seiles taškančio nihilcino?

Seilės drimba. Iš ano temų puskapio nei vienos neužuodžia nei virškina.  Tiksliai sakiau:

Nesveikas su Geltonu Š... – lyg duetas iš Krylovo kvarteto:
              Kuris iš jų čia asilas, kuris bez(juk ne klaida?)džionė – nebespręsim,
              Tik nusikomentavusius abu – vos ne kasdien atrasim...

Eilių – būna neblogų parodo. Ko tik nebūna. Neišsenkanti mūsų geriausioji  iš Visatų.


Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2016-05-24 15:12
G Šuo
Jei aš ant savižudybės ribos, nori, kad ne nihilius daryčiau ? Skirtumai svarbesni: apsimetinėjimų nuo nuoširdumų, menų nuo kičpalaikių. O tu pasirenki išgalvotą velnią detalėse ir bandai pritaikyti praktiškai. Teoriškai yra erdvės rašyti esė be paliovos sukant vis tą pačią rankenėlę. Suk.
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2016-05-22 21:12
nutrinta
Paskaičiau ir pasakysiu, kad tiesiai į dešimtuką čia. Galėčiau plėstis daug, bet kam to reikia, kai Jūs taikliai apibūdinote, kad nėra banalių žodžių, yra nevykė rašytojai, nes jų kalba nėra gyva.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2016-05-17 12:26
Algmar
Na štai – parodžiau lakmusėlį, ir prilipo musytėlės, bedantės. Tai į sveikatą, bet prastai kas kita : nei jutiklių įskaityti, nei  organų suprasti, nei logikos suvirškinti padaručiai tie neišvystę. Nei ironijos pasidžiaugti, uodegaitėmis pavizginti. Na ir kas?
              Tokius mėgstam – juoko būna iš veblentojų tribūnoj, o kai šitokie įniršę – vaikšto kojomis į viršų...
                Pajacai, polišineliai čia užsivaidino vėliai:
Nesveikas su Geltonu Š... – lyg duetas iš Krylovo kvarteto:
              Kuris iš jų čia asilas, kuris bez(juk ne klaida?)džionė – nebespręsim,
              Tik nusikomentavusius abu – vos ne kasdien atrasim...

Pasijuoksit pasiskaitę esė ir palyginę  su komediantų komentarais:
        KUR nėra logikos, chronologikos... kur objektyvumo nėra nei kritikos?

        Ar ne esė šauni ironija gyvuoja ir dorybės literatūrinės?

O kas Nesveiko komentare gyvuoja? – Ten vaiposi nesveikos dvasios autoportretas, tinkamas „Parodos paveikslėliams“... – Ir kiekvienas jį matote savo akimis.

        Intelektualesnis ir gan inteligentiškas Zeit kas ir kaip parašyta matyt suprato.

        Kiti koment – triestelėjimai, tinkamai įrėminantys nesveiko ir Geltono Š... paveikslėlius.



Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2016-05-17 09:25
lygiai po
nu kas gi tau yr? suvis pablūdęs esi! :)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2016-05-16 20:21
zeit
net ir šiuo atveju
yra apie ką pagalvoti
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2016-05-16 19:55
legionas
Šizofreniškos teorijos, mat, rado autorius, klausytojų auditoriją rašykuose. 1
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2016-05-16 18:39
nesveiko viešpaties
Įgyk objektyvumo. Nes be jo pats žinai...
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2016-05-16 18:38
nesveiko viešpaties
1. Giri save
2. Giri vainių bakį ar kažkokį į jį panašų padarą (ingulą) kurio tekstai visi iki vieno plagiariniai.
3. Pagyrose ir savigyroj nei ironijos nei kritikos.
4. Citatas išimi iš konteksto. Nei kontekstai nei citatos.
5. Nesilaikai nei chronologijos nei logikos.
Pvz sakai kad nužvelgi šiųmečius darbus ir jų autorius tarp jų paminėdamas exmortį.
Kad jo čia nėra. Bandai prikviesti?
6. Nenoriu peikti tavęs. Čia yra šūdmalystė čiulpianti pimpalus artimos pasaulėžiūros šūdmaliams ir šūdmalėms.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (2)
Blogas komentaras Rodyti?
2016-05-16 11:40
G Šuo
Kantriai ariama išgalvota tema su potemiais. Klišė su banalumais juk nereiškia vien žodžių derinių, bet jų netinkamas beprasmiškas naudojimas, karoče nemokšiškumai, įsivaizdinimai, seilėtekiai. Pseudopoezija. Ir šitas kritikas su vėjo malūnais. Dviračių išradinėtojas. 
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas (1)
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą