.
2. Apie balanas ir klišes dvižindes
Aptarę „banalius“ – kabutėse, nes realybėje tokių nėra – žodžius, apžvelkime jais tapomus vaizdus.
Retai kas turi supratimą, kas čia išvis per klausimas, kas tie banalumai, tie „girdėti“ išklišę štampai? Kaip funkcionuoja simbobolistų visokiausių „margi sakalai“ įvairiausi? O kas atsitiks, jei po trijų tūkstantmečių uždainuosi klišę užsieuforinęs: „Ak, aušra rausvapirštė! “...
O atsitiks, o bus, kad atsineš aušra ir laiko kraitį – jeigu dainuosi, o ne karksi. Antai, Arletė ir uždainavo praamžį štampą:
pasimirko aušra
pirštukus į saulėtekio indą
ir nutapo rausvai
gulbių posparnius paribio linky...
Net gulbės... o gražu – visiems? Ot fokusas. Gal Potas užsnūdo ir klišgaudžio mygtuko neįjungė? Taigi, – reikia šitą padėtį palikt default.
Arletė panaudojo 3~ 4 tūkstantmečių amžiaus štampo dvigubą potencialą. Įdomiausiai interpretuos tas, kam štampas primins Homerą. Mes – tokie pat, kaip ten gyvenusieji.
Mūsų kritikai dažnai banalumą įžiūri ir viename žodyje, tai aptarėme. Girdėta: „Vartoti žodį „banalu“ yra tikras banalumas. Neturi ką pasakyt, užsimaskuok žodžiu banalu, ir nebus problemų“...
Bet paprastai ta kokybė apsireiškia frazėse, metaforose. Panagrinėkim tam tinkamą Algmar teksto fragmentą:
Tokią dieną vengtum leistis į vaikystę
Nostalgijos kopėčiom, – kai ten sapno šviesa,
Liūdesio taurės, vos juntama
Aimanos grėsmė, ir voratinklis
Žada surišti skrydį. Bet laumžirgis,
Meldai. Antai ūkas sklando ir liejasi
Minkštoj šviesoj, –
Posme telpa:
Nostalgijos kopėčios, – sapno šviesa,
Liūdesio taurės, voratinklis,
Skrydis, laumžirgis,
Meldai, ūkas sklando...
– čia jau ne balana, o klišėm šaudantis banalybių frontas... O eilėraštis ryškus ir originalus. Tai kas ir kaip čia vyksta?
Nesunkiai rasit dešimtis ir daugiau kartų eilėse matytus žodžius: sapnas, vortinklis, skrydis, laumžirgis... O liūdesio taurių galit ir nerasti, nors įspūdis – tai toks štampas, kad vidurius verčia. Kodėl taip regisi? Tai dėl to, kad tų liūdesio taurių vaizdas – ne vien šios valandos prasmė: tos taurės nešasi savyje kažkurios epochos spindesį – nuotaiką ir madą. Tie žodžiai tvyro dviejuose laikuose. Algmar ir panaudojo dvigubą štampo potencialą savitam posmui išgauti.
Tikrai nerasit nostalgijos kopėčių... O jų ta pati, kaip taurių, konstrukcija ir dvigubas – naujienos ir klišės – veikimas. Rezultatas – klišės sukuria originalų vaizdą ir nuotaiką, – lyg filmą.
Taigi – fokusas taip ir vyksta. Rezultatas – šaunus. O kritikas vietoj „puiku“ padės 2+, mat dvelktelėjo ūku kažko kažkada skaityto.
Vis tik kritikas Tictacas sugeba priartėti prie daugiaveidės klišių esmės. Kai vartotojas Ingula rašo:
prasiskleidusi
kraujo rožė ties smilkiniais
lyg įpinta į vešlius ir tamsius
jojo plaukus
Tictac komentuoja: „ ... nors „kraujo rožė“ - įvaizdis gal senesnis nei pati poezija (juokauju), bet juk nepasenstantis ... kol yra rožės ir kol yra kraujas. “ Taip Tict atskleidžia dar vieną klišių problemos aspektą: yra nesenstančių...
Tačiau šiaip jau kritikų, darbščių praktikų, gildija nesiryžta perkratyti šviežiai savų?? estetikų brevijoriaus.
Taip ir Tictac su Mindaugo Patriko Grigaičio „ Anekdotu“ grįžta į jaukią įprastą nihilio kanš-erdvę: anekdotas... – „O gal ir visas pasaulis... ką ten pasaulis, Visata - tėra anekdotas tik, pokštas“.
Itin komiška, kai kritika iš tolo užuodžia romantikų, simbolistų net apynaujus štampus, ir visai nejaučia jau stipriai išklišusio Nihilcino...
Ars de arte nihilcinica, – na, kurie čia iškiliausi nihilio opusai, originalumo bokštai be banalumo šešėlio, – parodykit, beskit pirštu, nagrinėkit. Deja, nesigauna:
Pats nihilis kaipo toks („nihilis savyje“) – pritiražuotas, pabodęs – seniai jau yra klišė.
Net geresniųjų nihilopusų kūrėjai cituoja vieni kitus pavarijuodami ar patingėdami. O ką daugiau, kai vienintelė idėja – nihil... O Tictac parodė, kad ir to nėra.
Gal pulkim kurti klišių kombinacijas?
Kritikė Amžinoji šviesa teigia: „Banalybės ir gražiau sudėliotos lieka banalybėmis“. – Būtų tiesa, tik varpinė nuo varnos neatskirtos.
Mat, – ne ką kita, vien banalybes jau ir kuriame per dienas. Tuo ne itin skiriamės nuo didžiųjų plagiatorių – Getės, Šekspyro, Servantes, kitų, – paguoda. Ir klišių gaudytojai kritikai, vos tik paskelbs ką nors – žiūrėk: išklišę jau pirmoj eilutėj. Paskaitę patikrinkite remdamiesi kritiko, kurį jau žinote, požiūriu ar tiesiog praktika (požiūrį ne visi turi).
Išvados
1. Reikšmingiausias, geriausiai meno funkciją įvykdantis M-Putino eilėraštis – „Mano kūnui“: pervien simbolinė metafora, štampų principu sukonstruota, – o skaitant išsiskleidžia lyg žiedas pagreitintam filme... Jei ne pats išakas, tai šios metaforos konstrukcija jau turėjo tapti štampu, – matyt tebetampa. Ir neužkliūva šis tekstas nei Maironiui, nei nihilcinui, nei x-izmui kokiam: menas galingas.
2. Viename Ingulos eilėraštyje kritikas Potas neliečia ten gausių banalumų: ten – pienės su visais kotais, horizonto juosta, pasauliai bent keli... kamanės, nektaras, prakaitas... angelas!.. laumžirgis... – pats ką tiktai jodinėjau... elgtis kaip su moterim... klaiku: kiekvienas žodis primena vaizdus, po 32 kartus, o tai ir 300 kartų Poto skaitytus. O Potas – tyli??
Nejaugi banalumo samprata pagaliau pati save perlaužė?
S‘kant – nusipersilaužė.
Literatūra
Algmar tekstai:
2011-07-17 „Esė apie komentarų meną“
2011-12-16 „Esė apie etiudo meną“
2011-12-30 „Seno paveikslo plagiatas“
2013-05-11 „Vilkas ir Vitgenšteinas (1) “
Taip pat daugelyje komentarų. Iškalbingi Tictac, Poto komentarai šia tema.
Paskelbsiu ir daugiau tekstų, tinkamų iliustracijai.