Rašyk
Eilės (78096)
Fantastika (2304)
Esė (1552)
Proza (10908)
Vaikams (2712)
Slam (73)
English (1198)
Po polsku (369)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 6 (0)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







Orulių dėsnis

Tomas Jokūbonis

Žiūrėkite kartais atlaidžiai į kataklizmus ir katastrofas .
Yra tokia rūšis – Oruliai: kur jie žengia, ten žolė nebeauga. Nenustebkite, jei ten, kur kartu skrendate, netrukus prasidės sausros ir potvyniai. Pasitraukite, jei Orulis ką nors rašo, – jiems visada išteka rašalas. Nepatikėkite net trumpam jam savo kompiuterio. Tarp disko formatavimo ir defragmentavimo Oruliai nemato skirtumo. Jie gali pasielgt labai originaliai – liksite nustebinti, nes nieko panašaus pasaulyje dar nebūsite regėję.

Orulis aviacijoje

Po Orulių medžioklės lakūnų mokykloje mus visus išrikiavo ir pasakė, kad nieko negali paaiškinti. Eskadrilės vadas atsiduso ir pridūrė: „Jeigu kas nors kada nors sugebės tai suformuluoti, reiškia mūsų gyvenimai nepraėjo veltui”. Tai buvo pirmo kurso pabaigoje, prieš pat skraidymus. Mūsų eskadrilėje buvo išaiškintas tik vienas Orulis. Niekad niekas negalėjo pasakyti, kad jis idiotas. Atvirkščiai, labai tvarkingas vaikinas. Iš lakūnų mokyklos jis tvarkingai ir išvažiavo, net nesupratęs kodėl. Mokėsi neblogais pažymiais, bet prieš egzaminus variklio apsukų reguliatorių jis vadino stūmokliu, o aerodinamikoje greitį matavo litrais per valandą, karinėje katedroje Mig-17 jam buvo paskutinė serija iš kino filmo „Septyniolika pavasario akimirkų” (rus. „mig” – mirksnis, akimirka). Taigi, paskaitos apie Orulius lakūnų mokykloje nebuvo, bet visų labai paprašė ateity saugoti nuo jų lėktuvus. Lėktuvai Orulius labai traukia.
Buvo toks Orulis inžinierius, kurio licencijoje vos ne raudonu rašalu buvo uždrausta bandyti variklius žemėje, nesvarbu An-2, Li-2 ar Tu-124. Visi lėktuvai arba iššokdavo nuo kaladėlių iš stovėjimo aikštelių, arba varikliai sugesdavo, ir Orulis įrašydavo žurnale tokius defektus, kurių iki šių dienų niekas negali išaiškinti. Jį išsiuntė toli mokytis. Atokiau nuo perono, nuo visų atsakingų agregatų davė medinį namelį. Atrodytų, Orulis izoliuotas. Bet štai kartą Tu-134A įgula skrido treniruotis įjungti vieną variklį ore. Aišku, be keleivių. Įsiprašė Orulis pažiūrėti tą treniruotę – na, vis tik inžinierius, nemaži uniformos antpečiai, „tegu pažiūri, kaip ore tai atrodo” – pagalvojo pilotai. Pakilo aukštai, išjungė variklį ir, aišku, nebepavyko ore užvesti. Neplanuotas tūpimas su vienu varikliu. Renkasi komisija po skrydžio perone, stebisi. Ir žiūri – Orulis iš lėktuvo išlipa. Viskas tapo aišku. Ir galima be jokio papildomo tikrinimo variklį užvesti. „Ach, čia jis”, – supyksta lėktuvo vadas. – „Tau juk su įspėjamąja lentele reikia peronu vaikščioti”.  Orulis bėgti, o lėktuvo vadas vytis.

Orulis lėktuve

Pasaulinėje praktikoje aviakompanijos Orulių–borto inžinierių neatsisako. Tai tiesiog likimo dovanos aviakompanijų imuninei sistemai tikrinti. Kai Orulis planuojamas skristi, į darbą atvyksta dviguba mechanikų pamaina. Skiriami du rezerviniai lėktuvai. Vienas iš trijų tikrai, nors ir vėluodamas, į orą pakyla. Jei jūs turite skristi kapitonu ar antru pilotu su borto inžinieriumi Oruliu, jokiu būdu gudriai nepermeskite to kitam. Taip nesąžininga. Tai jūsų likimo egzaminas. Žiūrėkite į tai ramiai. Neskaitykite horoskopų. Jie tą dieną negalioja. Patikrinkite, ar nelabai užkrautas bagažinėje jūsų automobilio atsarginis ratas. Jo tikrai prireiks. Jei ne – Orulis į reisą pavėluos, arba ant jo nukris meteoritas. Stiuardesė tą dieną būtinai nusilauš „kabluką”. Jei ji patyrusi ir tą dieną neavės aukštakulnių batelių, tai atsitiks kitai moteriai – pačioje netinkamiausioje lėktuvo vietoje ir pačiu netinkamiausiu metu. Neišjunkite telefono viso reiso metu – Orulis būtinai netikėtai paskambins ir paklaus: „kaip sekasi”. Nemanykite, kad jis iškrito iš lėktuvo ar kitaip dingo, jis šalia. Būkite pasiruošęs bet kokiam jo sakiniui – kabinoje jis gali netikėtai ištarti „dabar tik nieko nelieskite ir nieko nedarykite”. Supraskite teisingai, jis niekad gyvenime nepasakys, kada „jau galima liesti” – ir jus senatvėje kankins sapnai, kad kažką pajudinote. Tai profesinės ligos požymiai.
Neleiskite Oruliui ilgai būti keleivių salone. Jis būtinai pradės ten daryti kosmetinį remontą. Jei neardys aparatūros blokų, gal remontuos krėslų fiksatorius – keleiviams jis atrodys kaip paslaugus mechanikas, ir būtinai pasigirs kovojąs už skrydžių saugą. Paminėjęs visų pasaulyje žuvusių oro transporte skaičių, jis argumentuotai paaiškins, kaip jam svarbi kiekviena gyvybė, žūsianti per artimiausią penkmetį. Jei kas iš keleivių atsisės ne į savo vietą salone, jokiu būdu neleiskite Oruliui aiškintis. Jis to keleivio paklaus, kur jis skrenda, ir tada visi kiti ims abejoti, ar juos tikrai pasodino į tą lėktuvą.
…Kenčia kartą Orulis lėktuve, kenčia, neina į tualetą. O po reiso tamsoje iššoka trapu pirmas, ir apčiurškia priekinį lėktuvo ratą. Eina vadas po skridimo lėktuvą apžiūrėti, žiūri raudonų oro uosto žibintų šviesoje ant važiuoklės neaiškus skystis blizga. „Gal AMG. Stabdžių skystis AMG”, – prataria vadas. Patrina skystį tarp pirštų. „Na ne, ne AMG”, – stebisi. Pauosto, palaižo „Tikrai ne AMG. Borto inžinieriau ateikite, išsiaiškinkite – kas čia mums iš priekinės kojos teka? ” „Tai kad čia aš čiurkštelėjau”, – atsakoma. Orulis bėgti, o lėktuvo vadas vytis.

Orulis bėdoje

Ypatingai saugokitės Orulių dykumose, džiunglėse ir sniegynuose. Jei jūsų lėktuvui ten atsidūrus atsiras auksarankis mechanikas, kuris viską gali sutaisyti – tai Orulis. Žinokite, atsidūrėte dvigubai sudėtingesnėje padėty, nei galite įsivaizduoti. Jei jūsų paskutiniai tepalai ar kiti skysčiai bus išpilti ant sniego – tai ne baisiausias atvejis – Oruliai paprastai juos išpila ant radijo aparatūros arba paskutinių maisto likučių. Jei negyvenamoje vietoje prieis Orulis, pirmiausia ramiai jam paaiškinkite, kad į lėktuvą trenkė žaibas ir neskridusiems negalima jo liesti, nes sustos širdis. Jei Orulis bus vienas iš keleivių, tėra du variantai: arba jus labai greitai suras – jis ieškomas labiau už jūsų lėktuvą, arba jūsų niekas niekad ir neieškos – džiaugsis, kad Orulis dingo. Jei jums vis tik pavyks išsikapstyti, palikite ten Orulį. Žmonija įvertins šį jūsų poelgį.
Yra žinomas nutikimas, kai Orulio automobilis buvo velkamas buksyru: autostradoje liko tik viena sveika mašina – ta, kuri vilko Orulį.
…„Tai buvo vienintelis mano gyvenime atvejis, kai aš staiga susirinkau visus savo daiktus ir, reikalaudamas grąžinti trapą, tvirtai pasakiau AŠ NESKRISIU”, – pasakojo kartą Varšuvos lėktuvų gamyklos generalinis direktorius. – „Nes puikiai pažinojau tą mechaniką. Jam niekas pasaulyje aerodrome duobės iškasti neleido, nes būtinai į ją kas nors įkristų. Taip  ir atsibeldė jis į Afriką, į Sudaną, Khartumį, kur mes su PZL-106 „Kruk” žemės ūkio pasėlius purškėme. Mes, naivūs lenkai, juo patikėjome ir praradome du lėktuvus. O dabar jis priėjo prie „Air France” lainerio DC-10, kuriuo skridau atostogų, atidarė variklio kapotą, kažką „aptarnavo” rankoje turėtu plaktuku ir parodė pirštu pilotams „OK”. Penkias dienas laukiau kito lėktuvo. Bet tada išlipau. Orulis bėgt, o aš vytis”.


Oruliai labai gajūs

…Ateina kartą į kabinetą žmogus. Kalba vienaip. Grįžta po pusvalandžio. Kalba kitaip. Po valandos kalba su kitu kolega apie trečią. Išeina, pažadėjęs grįžti penktą temą išsiaiškinęs. Tyla. Tuo metu į kabineto lango stiklą trenkiasi balandis. Tualete trūksta šalto vandens vamzdis. Vienas kolega nustebęs klausia: „Juk tai buvęs borto mechanikas, kaip jam pavyko vos ne dvidešimt metų Oruliu praskraidyti? ”. Tyla, lyg dar kažkas turėtų įvykti. „Supranti, ” – pasigirsta pagaliau atsakymas.  – „Tu-134A  hidrosistema tokia, kad jeigu neveikia kuris iš hidrosiurblių, abu varikliai turi dirbti, kitaip ne visa sistema bus funkcionali. Rieda taip lėktuvas po reiso vairavimo takeliu, o Orulis staiga sako: „Vade, išjunkite truputį kairį variklį, man reikia įsitikinti”. Vadas, aišku, tą padaro – juk borto mechanikas prašo. O Oruliui įtartinas hidrosiurblys ir neveikė. Lėktuvas rieda link aerodromo tvoros, reikia stabdyti, sukti į šoną, o slėgis sistemoje valdančioje priekinio rato posūkį – nulis. Vos vos lėktuvas neiškišo nosies už aerodromo teritorijos. Už tvoros sulojo visi šunys, soduose pradėjo namų šviesos įsižiebti. Skrydžių valdymo tarnyba siūlo palydą, siūlo vilkiką, siūlo papildomą apšvietimą. Įgula  kairį variklį užveda. Žybsi dešimtys aerodromo mašinų žiburėlių, lėktuvas lyg su garbės sargyba rieda į stovėjimo aikštelę. „Viskas”, – sako vadas. – „Šiandien pat ant tavęs, Oruli, raportą rašau, viskas. Dabar tikrai jau viskas”. „Ir aš ant jūsų parašysiu”, – taria Orulis. O vadas ramiai į jį žiūri: „Ir ką tu šmėkla-prietranka parašysi, ką tu gali parašyti? ” „Ogi va, parašysiu, kad be Jūsų gyvent negaliu”, – išdidžiai atrėžia Orulis.

Neišsigąskite – tai ne užkratas. Tačiau jei kartais savy kažką oruliško pastebėsite, slėpkite tai nuo gydytojų. Dar ne laikas – ne taip supras.
Redakcija ir autorius už galimas teksto pasekmes neatsako. Skaitytojas pats atsakingas už savo mintis ir veiksmus. Pretenzijos nepriimamos ir neanalizuojamos. Papildomos informacijos apie Orulius neteikiame.
2005-03-24 20:52
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 12 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2005-03-29 12:09
_I_
_I_
Na, jei jau pretenzijos nepriimamos, tai aš jų ir neišsakysiu. Bet šiaip turiu.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-03-25 21:44
ir kiti
jei kas orulį operacinėn įleistų... smagumėlis. ;)
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-03-24 23:38
Rudalevičius Vitoldas Ričardo
hehe, šmaikščiai ir pasakyčiau nejokūboniškai "clear" stiliumi. nors kalbos rupumas ir be abejo tematika išduotų net naktį pažadintam Jokūbonis čia, be abejo Jokūbonis. ']
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-03-29 12:09
_I_
_I_
Na, jei jau pretenzijos nepriimamos, tai aš jų ir neišsakysiu. Bet šiaip turiu.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-03-25 21:44
ir kiti
jei kas orulį operacinėn įleistų... smagumėlis. ;)
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-03-24 23:38
Rudalevičius Vitoldas Ričardo
hehe, šmaikščiai ir pasakyčiau nejokūboniškai "clear" stiliumi. nors kalbos rupumas ir be abejo tematika išduotų net naktį pažadintam Jokūbonis čia, be abejo Jokūbonis. ']
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą