Rašyk
Eilės (78093)
Fantastika (2304)
Esė (1552)
Proza (10908)
Vaikams (2712)
Slam (73)
English (1198)
Po polsku (369)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 12 (0)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter





justickis justickis

Perpūtimas

Rekomendavo: KNX


Yra toks keistas vėjas – skersas. Vasarą jis labai tinka įšilusiems kambariams ir protams pravėdinti. Žiemą jo netrokšta nė vienas lietuvis, kamšantis langus dar pernai užspintyje paslėpta vata.

Lygiai toks pat skersvėjis gali perpūsti ir poeziją. Tik čia šito vėjo poveikį (teigiamą ar ne itin teigiamą) nėra lengva pajausti. Iš dabarties literatūros situacijos visiškai neaišku, ar kūrėjus, ar skaitytojus tas skersvėjis labiau palietė. Ar vieniems užėjo per didelis įnoris be perstojo leisti knygas, ar kitiems jų neskaityti (žinoma, čia sušvilpia ir kišenių skersvėjai), o jei skaityti, tai nesuprasti, o jei suprasti, tai tą suprasta vadinti per sudėtingu dalyku ir „imti ilgėtis“ senų, klasikinių formų (kaip kai kurie senesnės kartos kritikai ir literatai daro).

Čia galima pajusti dar bent porą skersvėjų: leidyklose ir knygynuose. Leidžiama daug ir vos ne bet kas. O kam? Ar tik ne dėl to, kad knygomis lengviau kamšyti langus nuo skersvėjų: ir šilta, ir gana intelektualiai atrodo. Nuo tos knygų gausos ir knygynuose šilčiau (ne toks didelis skersvėjis), bet būtų dar karščiau, jei tų knygų turgaus neribotų ploto stoka. Žinoma skaitytojas visada gali pasirinkti kokiu skersvėju kvėpuoti, tačiau ką čia skaitytojas, jei jau ir kritika sloguoja, nespėdama aprėpti visa ko leidžiamo.

O mane perpūtė 1960 metais atsiradęs PK (pirmasis kąsnis?) skersvėjis, tiksliau 2001 jo atmaina – Renata Radavičiūtė. Tas ženklas PK lyg jau neša su savimi tam tikrą kokybės, o kartu ir ribotumo dozę: PK – tai tam tikra atranka, įvertinimas, bet dar negarantuojantis vietos literatūriniuose skersvėjuose, vis dėlto skatinantis „dirbti“; PK dar nereiškia, kad atsirado naujas (-a) poetas (-ė), tačiau visada skatina pasidomėti, ar tikrai neatsirado. O pagaliau, ar postmoderno laikais aktualus savęs statymas į kokius nors literatūrinius rėmus ar pretendavimas į išlikimo vertą literatūrą?

Prisiminus jaunąją poetę, galima tartelėti: labai šauniai žaidžiama kalbos išgalėmis – „Kalės / Kalenančios dantenom“, „tyli tyli lyti“ ar „tai bus ilga liga tai bus / gilu“. Bent kiek modernesnė poezija veik neišvengia tokio poetinio (poetikos) žaidimo, kuris lyg ir bando atstoti vis labiau pasenstantį klasikinį rimavimą.

Jei kartais ir nepavyksta ar nesistengiama atrasti kokio nors rimo ar ritmo, tai laužyti eilutes poetei vis dėlto pavyksta. Kad tik per tą laužymą nelūžtų (t. y. neišsigimtų) eilėraščių prasmė. Bet postmodernizmas visgi nedraudžia poezijos prasmei lūžinėti…
Po kapota forma slepiamas labai moteriškas turinys – moteriška poezija (jei, žinoma, tokia egzistuoja). Čia nuolatos figūruoja Edipo komplekso motyvas ir lietuvių bei krikščioniška mitologija  paremti žalčio, gyvatės, obuolio įvaizdžiai. Jie tokie nuogi... Ar tik neperpūs jų skersvėjis?

Poetei gana gerai sekasi imituoti lytinį aktą, paslėptą po masažo kauke. Knygai besibaigiant, baigiasi ir to akto buvimas – tiesiog užsimaunamos kelnės („[…] nieko / nelieka / tik baikt / susivarstyt / ir susirišt“). Kuklintis čia visai nereikėtų, nes „kuklumas yra moterų ir fakyrų dorybė“ (A. Landsbergis). A. J. Greimas apie pernelyg kuklią lietuvių prozą 1951 metais yra pasakęs: „Jeigu literatūra […] yra visuomenės veidrodis, tai lietuviškoji visuomenė, sprendžiant pagal jos literatūrą, nieko nenusimano […] apie meilę“. Šios frazės, beje, mokslininkas netaikė poezijai. Literatūra turi skleisti natūralų, o ne pagražintą jausmingumą.

Taigi poetei nepavyksta pasislėpti po, holivudiškai tariant, bitučių ir gėlyčių pasaka, o pagaliau ji to ir nesiekia, juk žalčio, obuolio, žolės kultūrinė atmintis lietuvio sąmonėje siekia būtent užslėptą seksualumą, užmaskuotą liaudišku kuklumu. Tai nuogumo poezija. Bet jos jau pakankamai ir B. Pūkelevičiūtės „Metūgėse“ iš 1952 metų.

Žinoma Renatos moteriškumas nėra pernelyg originalus, o ir žodžiai Nach (al) ui, išvietė nebeturi šokiruojančio ir naujumo pojūčio, bet, anot S. Parulskio, ir už didžių kūrėjų nugarų stovėjo ankstesnių kūrėjų armijos.

Postmodernizmas turi pakankamai gerą klišių vartojimo metodą – jų percitavimą naujame kontekste. Tada klišė įgaus naujų reikšmių, o ne klišės.

O dabar geriausia būtų R. Radavičiūtės PK padėti į lentyną tarp (ne prie) moteriškų poečių, o skersvėjo teigiamybes ar minusus palikti vertinti laikui.
2005-02-03 13:22
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 17 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2005-03-10 23:58
OooMmm
sheip karta ant tos dezes kur prieshgaisriniai irankiai buvo uzrashas - PK:) prieshgaisrinis kranas? tu geresnis lituanistas, gal ishshifruotum:)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-15 19:20
minties šuolis
pirmasis parasymas mano skaitytas vertas eses vardo:)
nebuvau dar sitos poetes girdejus aciu kad apsvietei pasidomesiu
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-15 18:17
NEgyva BĖDA_masTolikas
:) paimi išmirkai popeirių ir sukiši į tarpus tarp langų. jokio skersvėjo ir knyga kaip sakant be darbo nedūsautų ir akių nebadytų, dėl jos kišenėse atrsiradęs skersvėjis:)
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-09 17:29
Ievų Pūga
panašu į straipsnį arba į recenziją ;-)
įdomiai perskaičiau
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-07 09:47
Man tas straipsnis pasirodė išsamus, naudingas ir gerai parašytas. Su malonumu perskaičiau. Knygos neskaitysiu. Straipsnis apie ją, matomai, geresnis.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-04 20:57
KNX
KNX
perp.stas skersapūtės :)
jei gėlyte, jei bitute, bee bees and bee gees :)
p k  r r :)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-04 10:08
dilvass
Įdomu
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2005-03-10 23:58
OooMmm
sheip karta ant tos dezes kur prieshgaisriniai irankiai buvo uzrashas - PK:) prieshgaisrinis kranas? tu geresnis lituanistas, gal ishshifruotum:)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-15 19:20
minties šuolis
pirmasis parasymas mano skaitytas vertas eses vardo:)
nebuvau dar sitos poetes girdejus aciu kad apsvietei pasidomesiu
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-15 18:17
NEgyva BĖDA_masTolikas
:) paimi išmirkai popeirių ir sukiši į tarpus tarp langų. jokio skersvėjo ir knyga kaip sakant be darbo nedūsautų ir akių nebadytų, dėl jos kišenėse atrsiradęs skersvėjis:)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-09 17:29
Ievų Pūga
panašu į straipsnį arba į recenziją ;-)
įdomiai perskaičiau
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-07 09:47
Man tas straipsnis pasirodė išsamus, naudingas ir gerai parašytas. Su malonumu perskaičiau. Knygos neskaitysiu. Straipsnis apie ją, matomai, geresnis.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-04 20:57
KNX
KNX
perp.stas skersapūtės :)
jei gėlyte, jei bitute, bee bees and bee gees :)
p k  r r :)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2005-02-04 10:08
dilvass
Įdomu
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą