Rašyk
Eilės (79171)
Fantastika (2335)
Esė (1602)
Proza (11077)
Vaikams (2735)
Slam (86)
English (1204)
Po polsku (379)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 17 (0)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







Lukrecija Pači
Castello di Costa, Milanas

[Bendra informacija: Lukrecija - Apolono palikuonė, sutverta pasaulyje pastebėti menkiausias detales, meną ir grožį. Markas - Marso palikuonis, gimęs būti žiauriu kariu. Lukrecija, Dievų suplanuota santuoka ištekinta už Marko, iš gimtosios Florencijos atsikrausto į Milaną - griežtą ir sukarintą miestą. Ji nesitiki, kad Milane yra vietos menui.]



Tarnaitės atitraukia užuolaidas ir miegamąjį užlieja saulės spinduliai. Nenoriu keltis, nenoriu net pramerkti akių, kad kuo ilgiau nematyčiau tų pačių tuščių, vienodų, nuobodžių sienų. Žinojau, kad pasiilgsiu Florencijos, bet negalėjau patikėti, kad įmanoma ilgėtis taip stipriai. Net ne žmogaus, o vietos. Taip netrūksta nei tėvo, nei motinos, netgi sesers, kaip ilgiuosi freskų ir raižinių, prabangių audinių ir paveikslų. Naktimis bent jau sapnuoju. Net mano baisiausi košmarai spalvingesni nei Kostų pilies sienos, bet išaušta rytas ir vėl grįžtu į šį Apolono apleistą užkampį.
Tarnaitė atneša rytinį apsiaustą ir apgaubia juo mano naktinius marškinius.

– Jums leidus, mano ponia, – taria ji. – pirmiausia sutvarkysiu plaukus.

Linkteliu. Tarnaitė paima šukas ir pradeda narplioti nakčiai supintas kasas. Klusniai sėdžiu ir stebiu virš Milano stogų lėtai kylančią saulę, bet net saulė čia ne tokia ryški. Ne tokia drąsi ir spiginanti. Kyla vangiai, lyg apdujusi. Gal po kelių metų, o varge, gal net po kelių mėnesių tokia tapsiu ir aš? Tik neryškus savo ankstesnės aš šešėlis.

Tarnaitė patraukia mano smakrą aukštyn, kad galėtų išpinti kasą ties viršugalviu, ir nukreipia mano žvilgsnį į lubas. Kostų pilyje net lubos tuščios. Nei menkiausio dažių lopynėlio, nei paprasčiausių medžio dekoracijų. Nieko. Ničnieko!  Jaučiu kaip šitas vienas didelis niekas kyla gumulu į gerklę. Ir staiga nebegaliu pakęsti tarnaitės rankų savo plaukuose, nes net ji man svetima. Kostų paskirta nepažįstama moteris. Galvoje lieka vienintelė mintis - noriu iš čia dingti. Man reikia gryno oro.
Staigiai atsistoju ir patraukiu link išėjimo.

– Mano ponia! Jūs nepasiruošu… 

Dingstu už durų, o tarnaitė tokia priblokšta, kad manęs net neseka. Nežinau, kur einu, nepažįstu šitos tvirtovės. Visos jos salės, visi koridoriai vienodi - tušti, pilki, be gyvybės. Einu greitai, palaidos garbanos plaikstosi aplink skruostus, maloningai slėpdamos besikaupiančias ilgesio ašaras. Rytas vis dar ankstyvas, visa pilis ruošiasi dienai, tarnai zuja aplink, o aš nenoriu nieko sutikti. Nenoriu, kad kas nors mane užkalbintų, paklaustų, ar viskas gerai, ar pasiklydau.
Pamačiusi iš už kampo išlendant porą tarnaičių, neriu į artimiausią koridorių. Nesusigaudau, kurioje tvirtovės pusėje atsidūriau, suprantu tik kad kažkaip ištrūkau iš miegamųjų sparno. Pasileidžiu greičiau, kol už pravirų durų tolumoje pamatau saulės spindulius. Ir išgirstu netikėtą… garsą. Bam-bam. Bam-bam. Kažkas muša būgną. Ritmas kartojasi, ir tarsi mane kviečia. Ateik-ateik.

Pastumiu sunkias duris ir įkvėpiu gaivaus ryto oro. Suprantu, kad esu antrame tvirtovės aukšte. Man prieš akis atsiveria didžiulė kolonada su tarp kolonų iškabintomis ryškiai raudonomis Kostų linijos vėliavomis, o pro audeklo tarpus pamatau didžiulę aikštę. Čia būgnas girdisi dar garsiau. Vilioja prieiti. Ir aš negaliu atsispirti, nes tas garsas - vienintelis dalykas, kuris šįryt sugebėjo pažadinti užslopintas mano jusles. Įtempiu klausą ir prieinu prie balkono krašto.

Apačioje dešimtys kūnų juda vienu ritmu. Iki siūlės vienodos  jų uniformos judesyje tarsi bangos susilieja į raudoną jūrą - Marso kariauną. Ir tas vaizdas mane pribloškia. Kiekvienas kario mostas apskaičiuotas, kiekvienas kirtis tikslus ir mirtinas. Reginys toks bauginantis, kad širdis pradeda plakti greičiau, bet neįstengiu nusukti akių. Suprantu, kad tai - treniruotė, suvokiu, kad kiekvienas šių smūgių skirtas sužeisti, suluošinti, gal net nužudyti, bet niekaip negaliu pajudėti iš vietos. Negaliu nustoti žiūrėti, nes tai tiesiog… gražu. Pasibaisėtinai, akiplėšiškai gražu.

Jie juda kaip vienas. Didžiulis ir be galo pavojingas sutvėrimas. Noriu griebti bloknotą ir bent pabandyti nuguldyti šitą Marso kraujo sukurtą stebuklą popieriuje, bet prisimenu, kad stoviu vien su naktiniais marškiniais ir apsiaustu. Šitoje Apolono užmirštoje pilyje nesitikėjau išvysti nieko gražaus, bet dabar stengiuosi į atmintį įrėžti kiekvieną šio makabriško šokio detalę. Tikriausiai jie net patys nenutuokia, kaip įspūdingai visa tai atrodo iš viršaus. Milano kariaunai - tai tik kasdienė treniruotė, man - tai svaigulį keliantis menas, atrastas pačioje netikėčiausioje vietoje. 

Noriu užfiksuoti pilną vaizdą, tad prisiverčiu žengti į šoną. Tolyn pro nesibaigiančias kolonas ir plazdančias vėliavas, kol pasuku už kampo. Dabar galiu nužvelgti visą rikiuotę. Kariai sustoję į tobulai lygias eiles, susiskirstę poromis po du. Nuaidi būgno dūžis - puola vienas, nuaidi dar vienas - puola kitas, ir taip be atokvėpio. Dūžis. Smūgis. Dūžis. Smūgis. Tas ritmas tiesiog hipnotizuoja. Bet tada, pačiame rikiuotės priekyje, pamatau jį.

Marko uniforma lygiai tokia pati kaip ir kitų, jo judesiai tokie patys, tempas identiškas, bet kažkodėl šitoje karių masėje mano  akys jį išskiria. Kariai - tikslūs, jis - preciziškas, kariai juda sklandžiai, jis - tiesiog gracingai. Marko judesiai beveik antžmogiški, į jį, savo stichijoje, neįmanoma nespoksoti. Aš bandau nuslopinti Apolono impulsus, bandau užgniaužti instinktą ieškoti grožio, kartoju sau, kad tai - Markas Kosta, pavojingiausias ir bjauriausias šių kraštų padaras, bet tai nepadeda.  Mano žvilgsnis seka kiekvieną jo judesį, kiekvieną raumenų susitraukimą ir kiekvieną atodūsį. Markas Kosta yra žudymo mašina. Markas Kosta yra grožis.

Negi tai galėjo sukurti Marsas? Kaip Dievas, kuriam rūpi tik galia ir žiaurumas, galėjo įkūnyti tai? Mintyse, lyg popieriuje, braižau Marko kūno linijas. Noriu įsiminti kiekvieną įsitempusį raumenį, kiekvieną sausgyslę ir prakaito lašą. Tapau kraujo raudonumo uniformą, sulieju su švelniai rusvu odos įdegiu, tamsiais, prakaitu įmirkusiais, plaukais. Bet jaučiu, kad man kažko… trūksta. Ne linijos. Ne, ne formos, …spalvos.  Nesugebu jos pagauti, o Markas nenustoja judėti.

Berniukas rikiuotės priekyje vis garsiau muša karo būgną, jo ritmas kinta: greitėja ir aštrėja. Milano kariauna, sekdama būgnu, juda vis greičiau, o aš stengiuosi nepaleisti Marko iš akių. Turiu pagauti trūkstamą spalvą. Privalau užbaigti šitą portretą. Bet dar kelios sekundės, ir, atrodo, nebeįžiūrėsiu Marko kūno kontūrų. Jis juda taip greitai, taip tiksliai, kad mano širdis pasileidžia kartu. Jaučiu savo širdies plakimą tiesiai gerklėje ir niekaip negaliu jos nuraminti.
Staiga būgnas nutyla ir Markas visu kūnu atsisuka.

Taip! Pilka! Pilka lyg plienas.

Širdis, atrodo, tuoj iššoks iš krūtinės. Nors ir be bloknoto, be popieriaus, bet portretas baigtas! Nejučia išsišiepiu, bet po akimirkos sustingstu. Plieninės Marko Kostos akys žiūri tiesiai į mane, ir aš… nebegaliu įkvėpti.  Plienas jo žvilgsnyje tarsi atgijęs, mainosi lyg liepsna. Negailestinga, visa naikinanti ugnis. Jo akyse matau Marsą, jo galią, jėgą, jo įniršį. Stoviu visiškai užvaldyta jo žvilgsnio, kol Markas papurto galvą, ir plieninė liepsna dingsta. Oro gurkšnis užstringa mano plaučiuose, ir aš nevikriai pasislepiu už vėliavos. Raudonas šilkas nuo staigaus judesio suplevesuoja, o aš nesuprantu, ar mano veidas tik atspindi vėliavos raudonį, ar skruostus nurausvino mano išdavikė širdis.

– Mano ponia…, – iš už kolonos nedrąsiai išnyra tarnaitė. – Pusryčiai paruošti.

Nežinau kodėl, bet pasitaisau apsiaustą, suglostau plaukus, lyg būčiau užklupta daranti kažką gėdingo.

– Taip, – mano balsas užlūžta. – ačiū…  Už minutėlės nusileisiu.

– Aš… jūsų kambariuose palikau jums suknelę.

Sugebu tik tankiai mirksėti, suvokusi, kad laksčiau po Kostų tvirtovę su naktiniais marškiniais.

– Jums leidus, – Tarnaitė nežymiai šypteli, nusilenkia ir dingsta, palikdama mane vieną ir sumišusią.

Kas ką tik nutiko?! Paslepiu delnuose nuraudusius skruostus. Aš - Apolono dukra. Neturėčiau žavėtis Marso rankų darbu. Negi ši vieta mane taip paveikė? Turėčiau garbinti tikrą grožį, tikrą meną. Bjaurėtis brutalia jėga, smurtu, ginklais, visu… tuo. Bet kodėl, Milano kariaunai paliekant aikštę, mano širdį vėl suspaudžia ilgesys? Kodėl įspūdingiausi paveikslai nublanksta prieš tai, ką aš ką tik išvydau?
2025-06-05 13:52
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 1 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2025-06-06 08:34
Himalaya
Dėl knygos, tai, manau, ir iš ištraukų matosi, kad aš nesu patyrusi rašytoja. Knygos rašyme pati stoviu taške A, gal su komentarų pagalba išjudėsiu link B:)

Istorija yra, konfliktas yra, pasaulio tvarka +- yra, veikėjų arkos yra, bet pabaiga man dar per didelė ir per tolima, kad žinočiau, kuri scena po kurios iki to nuves. Kai suprantu, kokia scena ir kam man reikalinga, ją parašau iš įkvėpimo, o vėliau koreguoju pagal norimą istorijos eigą.

Dėl veikėjo balso, istorija bus iš dviejų žiūros taškų - Lukrecijos ir Marko. Atitinkamai du dievai, Apolonas ir Marsas, visiškai skirtingos pasaulėžiūros, skirtingi įsitikinimai, auklėjimas. Na jie tiesiog neturi ir negali skambėt vienodai. Man pačiai svarbu suprast, kaip jie mąsto, kaip kalba, kaip elgiasi, kaip keičiasi, kaip jų pasauliai susiduria. Šitoj istorijoj tai bus svarbu pamatyt ir skaitytojui, nes pabaigoje veikėjų sprendimai ir pokytis turės jaustis logiški ir pelnyti.

Toks fantastinių istorijų stilius man labai artimas. Fantastiką mėgstu, bet labiausiai ne dėl veiksmo, ne dėl pasaulio kūrimo, o dėl įdomių veikėjų ir jų augimo. Nedrįsčiau lygintis, bet Madeline Miller (“Circe”, “The song of Achilles”) rašo panašiai. Pyksit, bet lietuviško termino nerandu, kartais net išskiriamas neoficialus fantastikos sub-žanras “literary fantasy”, kuriame fantastikos elementai derinami su poetiška proza ir ypač didelis dėmesys skiriamas veikėjams.

Gal dabar aiškiau, su kokiu požiūriu aš ateinu. O komentarus vertinu, tam ir publikuoju, kad išlaikyčiau savo rašymo stilių, bet padaryčiau istoriją prieinamesnę ir kitoms akims :)
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2025-06-06 08:05
Gestax
Blogo tai nieko kaip plunksnos pamiklinimui, tiesiog sunkiau sudominti skaitytoja, kai niekas nevyksta. Man vat idomu kaip tu kaip autorė rašai ta knygą? ar turi kažkokią istoriją kuria nori papasakoti? ar yra istorijos pradžia ar jos pabaiga? ar tave užlieja kokia nors vizija ir ją suguldai i lapą? Ka norėjau paskyti dėl vyriškumo tai kai tiek daug emociju spalvu ir kvapų, mano smegeninei nėra ka veikti, nebereikia susikurti pasaulio, kai jis jau plačiai aprašytas, nereikia įsivaizduoti veiksmo nes niekas nevyksta. jeigu rašai kažkokia ale nzn vidiniu iššgyvenymų knygą, tai pamėgink perskaityti "skrydis virš gegutės lizdo", filmas neblogas bet knyga tokia na, sunkoka skaityti bet ji apie žmogaus vidinius išgyvenymus.
Tavo pasakymas, rašai norėdama surasti veikėjų balsą, butu idomu platesnio komentaro :) kas tas balsas ir kas per paieškos?. ir jokiu budu nereikia augintis skuros ;) rašai gerai skaitosi neblogai :) tik kol kas kelionėje nuo A iki Z, aš kaip skaitytojas dar stoviu prie A ir nelabai suprantu i kuria puse B ;)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2025-06-05 18:18
Himalaya
Kūrinėlio tikslas - paerzinti vyrišką auditoriją :) o jei rimtai, kas blogai su moteriška fantastika? Ypač, kai žiūros taškas yra iš moters perspektyvos? Ne visa fantastika yra rašoma vyrams, ir ne visos scenos fantastikos knygos yra apie šaudau-gaudau. Apginant veikėjos požiūrį, tai ji - Apolono palikuonė. Apolonas siejamas su menu, muzika, poezija. Būtų mažų mažiausiai keista, jei šios moters balsu būtų apibūdinami kariniai terminai. Ji veikėja, suvokianti pasaulį per spalvas, formas, garsus ir jausmus. Scenos tikslas - parodyti ne išorinį veiksmą, o vidinį pokytį, abejonę savo įsitikinimais. Tiesiog, ne visada fantastikos žanras yra elementas išoriniam veiksmui, kai kuriems tai yra terpė vidinėms veikėjų transformacijoms ir gilesnėms temoms. Nesakau, kad veiksmo nebus, bet tiesiog dabar rašau scenas norėdama surasti veikėjų balsą. Na ir užsiauginti “skūrą” vyriškos auditorijos komentarams :)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2025-06-05 16:16
Gestax
Kol kas fantastikos :D nėra, kurinys labai moteriškas, emocijos spalvos. bendrą informaciją reikėjo irgi pateikti kaip prisiminimus, ar vakarykštes mintis, ir ne taip sausai. Čia minima pilis ir tvirtovė tai sukarintas miestas :) manau tai truputuka skirtingos savokos, tvirtovėje gyvena tik kariai, ten sargyba ir ginklai, pilyje gyvena aristokratai , moterys. posakis "karo bugnas", lygiai tokia pat nesamonė kaip "pavojaus varpai". vėl gi jeigu tiksliau tai sunku buvo suprasti ka gi ten tie karai veikė, jeigu treniravosi rikiuotės ir žygiavimo, tai kas ten per smugiu garsai tokie :D, jeigu ten mušio treniruotė tai kam tas bugnas? mušis nevyksta ritmiškai kaip šokis :). Ką aš kaip vyras perskaičiau, pana po pagirių atsibudo kažkokioje pilyje, susinervavo kad kažkas netinkamai ja šukuoja, išėjo i lauką prasiblaškyti išgirdo garsus, pažiūrėjo i seksualius vyrus užsiimančius kažkuom, nutarė isiampinti tą vaizdą, nebaigus piešti atėjo jos vyras turbut ir tarnaitė pakvietė pusryčiauti. tai vat tiek veiksmo buvo. jeigu tai būtu buvęs filmas, tai matyčiau daug krintančių saulės spindulių, girdėčiau kaip vėjas plazdena užuolaidas, daug ryškių raudonų užuolaidų, daug vyrų, daug raumenų ir prakaito, ką slapta stebi meilės, ar kažko daugiau ištroškusi moteris. tai kaip ir taip :) apie ką norėjote parašyti? kaip fantastikai truksta judesio, veiksmo. kaip filmui tai kaip ir visai ok žiurėtuosi ty butu kažkokia išplėšta moters pagautos jausmų akimirka:). Autorė šaunuolė pasimokė iš  praeitų komentarų, kurinyje mažiau svetimų žodžių, sklandūs aplinkos aprašymai, skaldus minčių dėstybas, bet vat pačio siužeto truksta. Koks buvo šio kurinėlio tikslas? kur link pajudėjo istorija?
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą