Rašyk
Eilės (70086)
Fantastika (2132)
Esė (1668)
Proza (10162)
Vaikams (2413)
Slam (55)
English (1064)
Po polsku (333)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 7 (1)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Google+ Twitter







Disputas

5 dalių pjesė
Šią pjėsę parašiau remdamasis Rabi Moše ben Nachmano tekstais. Pjesė aprašo disputą, kurį organizavo Ispanijos Karalius ir krikščionių dvasininkai, įvykūsį tarp Brolio pavlo, judėjo, kuris susiviliojo karjeros perspektyvą ir pasikrikštijo, ir Judėjų išminčiaus Rambano. Krikščionys disputą pralaimėjo ir naudodamiesi valdžia jį nutraukė... Tai įvyko prieš 7 amžius Ispanijoje. Po kelių metų Inkviziciją pradėjo apkaltos procesą prieš Rambaną. Jis buvo priverstas bėgti iš Ispanijos. Nuvyko į Israelio žemę, ten įkūrė mokyklas, atgaivino Toiros mokymasį. Ten mirė ir buvo palaidotas.


PIRMA DALIS
PIRMAS VEIKSMAS

NACMANIDAS
Traktate SANEDRIN  pasakyta: „penki mokiniai buvo Ješu: Matai, Nakai, Narec, Boni ir Toda. Matjus padarė nusikaltimus už kuriuos buvo nuteistas mirties bausme. Matajaus pakalikai buvo itakingi, turtingi žuikai, jie pasakė teisėjams: nejau Matai bus nužudytas? Juk pasakyta: „ Kada ateisiu ir pasirodysiu prieš Ašemą? „. Matajaus sėbrai, buvo neišmaneliai, arba kvailia neturintys proto, tik lakią vaizduotę, nes laisvai traktuodami Tehelimo žodžius įsivaizdavo, kad ant asocijacijų pastatyta pasaulėžiūra gali išgelbėti jų piktavalį sėbrą. Žodis „kada“, hebrajų kalboje skamba taip „matai“. Tai panašu į Matajaus vardo skambesį. Todėl neišmaneliai, savo plačia vaizduote, pačiupo šią asocijaciją ir bandė pasakyti, kad šventuose raštuose parašyta, kad jų Matajus neturėtų mirti. Teisėjai nuosijuokė ir atsakė: Taip, Matai numirs, nes parašyta: „Kada (matai) numirs ir išnyks vardas jo... „ 
Raši aiškina, kad Jėšu pasiekėjai buvo artimi valdžios atstovams ir dėl to tekdavo atsakinėti į jų racionaliu protu neparemtus išpuolius...
... Aš vengiau, bet buvau priverstas atsakinėti tam...  broliui Pavlo, nes mane privertė mūsų valdovas Ispanijos Karalius, jo išminčiai ir patarėjai...



ANTRAS VEIKSMAS
(Pirma diena. Veiksmo vieta – Karaliaus rūmai, Barselonoje.)

NACHMANIDAS
... Aš įvykdysiu karaliaus paliepimą, mano valdovo, jei leisite kalbėti, kaip noriu. Prašau karaliaus, brolio Raimundo de Penaforte, jo vasalų ir visų čia esančių leidimo. 

BROLIS RAIMUNDAS de PENAFORTE
Jei ne keiksi mūsų tikėjimo... tada gali kalbėti kaip nori.

NACHMANIDAS
Nenoriu disputuoti su jumis, jei negalėsiu kalbėti laisvai, kaip ir jus, apie viską, kas liečia disputą. Žinau kaip kalbėti etiškai.

KARALIUS
Gali kalbėti laisvai...

KARALIAUS IŠMINČIAI IR PATARĖJAI
Kalbėk.

NACHMANIDAS
Daug buvo disputų tarp krikščionių ir JUDĖJŲ apie įstatymus ir tradicijas, kurie nesusiję su tikėjimo pagrindais. Noriu, šioje garbingoje draugijoje, kalbėti tik apie esminius dalykus, nuo kurių viskas priklauso, bet netuščiažodžiauti apie dalykus, neturinčius vertės.
KARALIAUS IŠMINČIAI IR PATARĖJAI
Tu gerai pasakei...

NACHMANIDAS
Yra trys esminės temos. Iš pradžių kalbėsimės apie MAŠIACHĄ. Ar jis jau „atėjo“, kaip tiki krikščionys, ar turi ateiti, kaip tiki JUDĖJAI. Po to kalbėsimės apie tai, ar MAŠIACHAS sūnus AŠEMO, ar jis paprasčiausiai žmogus, gimęs iš vyro ir moters. O vėliau kalbėsimės apie tai, kas laikosi teisingo mokymo, mes, ar krikščionys.

BROLIS PAVLO
(Pašoka iš vietos ir surinka).
Aš įrodysiu remdamasis Talmudu, kad MAŠIACHAS, apie kurį liudija pranašai, jau atėjo.

NACHMANIDAS
Iš pradžių, prieš pradedant disputą, prašau Brolio Pavo paaiškinti man, kaip tai įmanoma įrodyti remiantis TALMUDU? Nes jis vaikščiojo po Provansą ir kitas vietas, panašias kvailystes jau kalbėjo daugeliui JUDĖJŲ.
Tegul atsako, ar turi omenyje, kad TALMUDO mokytojai tikėjo, kad Ješų - pusdievis, ar net dievas, kaip galvoja krikščionys? Juk žinoma, kad Ješu gyveno antrojo MIKDAŠO metu. Jis gimė ir mirė prieš MIKDAŠO sugriovimą. O TALMUDO mokytojai gyveno po sugriovimo, pavyzdžiui, Rabi Akiva ir jo mokiniai. Tie kurie mokino MIŠNĄ, Rabbi ir Rabi Natan gyveno daug laiko po MIKDAŠO sugriovimo. Jei šie mokslininkai tikėjo, kad Ješu yra MAŠIACHAS, ir kad jo tikėjimas ir religija yra teisinga... Tai kodėl patys TALMUDO sudarytojai liko ištikimi Israelio tautos tikėjimui, ir laikėsi visų tradicijų? Juk jie buvo JUDĖJAI, liko Judaizme visą gyvenimą ir mirė JUDĖJAIS, jų vaikai ir mokiniai, girdėję iš jų lūpų viską ką įstatymo mokytojai mokė, kodėl jie nesikrikštijo ir neperėjo į Ješu tikėjimą, kaip tai padarė brolis Pavlas, kuris „suprato“ iš jų žodžių, kad Ješu religija teisinga, apsaugok Dieve, o siaube, tu pasikrikštijai, tariamai sekdamas jų žodžiais? Talmudo mokytojai ir jų mokiniai, perėme TORĄ iš KŪRĖJO lūpų, gyveno ir mirė JUDĖJAIS. Jie mokė mus MOŠĖ įstatymo, JUDĖJŲ įstatymo. Juk viską ką darome šiandien, atitinka TALMUDĄ ir tai, ką matėme pas TALMUDO mokinius, kaip jie elgėsi, ką darė, nuo tos dienos, kai TALMUDAS buvo surinktas ir iki šių dienų. Visas TALMUDAS buvo užrašytas, tam,  kad mokytų mus apie TOROS prievoles ir kaip jas vykdyti, ir kaip elgėsi mūsų protėviai MIKDAŠE, - pagal pranašų žodžius ir mūsų mokytojo MOŠE žodžius, palaimintas jo atminimas. Tu teigi, kad Talmudo sudarytojai „patikėjo“ Jėšu ir jo religija, tai kodėl jie nepasielgė kaip brolis Pavlas, kuris „supranta“ išminčių žodžius geriau nei jie patys?

BROLIS PAVLO
Ilgos kalbos, skirtos nutraukti disputą. Bet paklausyk ką pasakysiu!

NACHMANIDAS
... Aišku, kad jis nieko nepasakys iš esmės! Klausysiu tik todėl, nes tokia karaliaus valia.

BROLIS PAVLO
Štai raštas sako: „Nes prapuls skeptras nuo JUDOS ir įstatymo leidėjas nuo įsčių jo, iki tol kol ateis į Šilo“, tai yra MAŠIACHAS. Štai, pranašas sako, kad visada pas Judą bus galybė, iki MAŠIACHO, kuris kils iš jo. Tokiu būdu, šiandien, kada nėra pas jus vieningo skeptro, vieningos valdžios, ir vieno įstatymo leidėjo, MAŠIACHAS iš JUDOS palikuonių jau atėjo, ir valdžia jo.

NACHMANIDAS
Pranašas Jaakovas neturėjo omenyje, kad karalystė JUDOS niekada nenutrūks. Jis tik pasakė, kad valdžia jo „neneis nuo jo“, tai yra nenutrūks visiems laikams. Sakinio prasmė ta, kad bet kokiu metu kai ISRELYJE egzistuoja karalystė, JUDOS klanas nusipelno karaliauti. Karalystė buvo sugriauta romėnų, o kai bus atkurta, ir atgauta nepriklausomybė, tada „karūna“ vėl priklausys JUDAI. Daug metų iki Ješu, JUDOS viešpatavimas, karalystėje baigėsi. Ilgus metus mes buvome pavergti ašuro, persų, graikų. Juk septyniasdešimt metų Babilono išvarymo metu, neegzistavo JUDOS ir ISRAELO karalystės. O antro MIKDAŠO metu trumpai karaliavo ZRUBAVELIS ir jo vaikai, o po to 380 metų iki MIKDAŠO sugriovimo karaliavo KOHENAI ir jų vergai. Ir tuo labiau, kai tauta diasporoje: nėra tautos, nėra karaliaus. Mūsų tautos istorijoje buvo daug periodų, kada mes buvo pavergti įvairių tautų ir neturėjome nepriklausomybės. Tai, kad šiandien mūsų karalystė sugriauta, niekaip nesusije su tavo iškelta prielaida.

BROLIS PAVLO
Visą laiką nors ir nebuvo pas juos karalystės, buvo pas juos valdžia. Taip aiškiną TALMUDAS: „nenueis skeptras nuo JUDOS“, - tai ROIŠ GALUT buvę Babilone, kurie skeptru valdo tautą. „ir įstatymo leidėjas iš įsčių jo“, tai sūnus sunų HILELIO, kurie mokinosi TORĄ su tauta. O šiandien nėra pas jus SMICHOS, žinoma iš TALMUDO, kad net tokia valdžia liovėsi. Ir nėra tarp jūsų tinkamo statusui RABI. O tai, kad tave vadina maestro, - netiesa, ir apgaulė naudojiesi šiuo titulu.

NACHMANIDAS
Tai neliečia disputo, bet tu nesakai tiesos. PABBI – tai nėra maestro. RAV – tai yra maestro. Sutinku, kad nesu maestro.
Papasakosiu tau, kad mūsų įstatymo leidėjai visai neketino paaiškinti šį sakinį kaip pasakojantį ne apie realią karalystę. Tu nesupranti įstatymo ir ALACHOS, išskyrus nedidelį kiekį AGADOS, kurias išmokai. Esmė tame, apie ką kalba mokymas, kad niekas teisėtai negali būtį teisėju, tam kad išlaisvintų ką nors nuo apmokėjimų, jei tik negaus teisės iš kunigaikščio, ar karaliaus. Išminčiai sako, kad diasporos laikotarpiu, jei kas iš DOVYDO palikuonių gaus kokią nors valdžią iš ne žydų karalių, pavyzdžiui – ROIŠ GALUT (valdovas) Babilone ir NASI (prezidentas) ISRAELYJE, tai yra valdžia ir įgaliojimai. Ši tradicija gyvavo po Ješu mirties dar daug šimtmečių. Ir nemano TALMUDO išminčiai, kad iš JUDOS bus „ skeptras ir įstatymo leidėjas“ tik vien JUDAI. Pranašas pažada JUDAI, kad karalystė bus jo, kai susiklostys tam tinkamos aplinkybės. Ir apie realią karalystę kalba jis. Nežiūrint į tai - karalystė buvo pavergta, okupuota ilgam, kaip jau sakiau. Nes Babilono diasporos metu nebuvo „skeptro“ ir „įstatymo leidėjo“ iš vis. O antro MIKDAŠO metu, kada karalystė priklausė KOHENAMS ir jų vergams, nebuvo pas JUDĄ jokios valdžios, nei pas ROIŠ GALUT, nei pas NASI, nes karaliais ir valdovais buvo – KOHENAI.

BROLIS PEDRO de GENUJA
Tai tiesa, kad Raštas kalba tik apie tai, kad viešpatavimas nenutrūks visam. Bet gali būti „vakare“ (pertrauka, laikinas liovimasis, lot.).

NACHMANIDAS
Brolis Pedro svarsto, pagal mano nuomone.

BROLIS PEDRO de GENUJA
Aš ne manau kai tu. Juk septyniasdešimt metų Babilono – tai nedidelė atkarpa laiko, ir daugelis iš paimtų į nelaisvę dar atsiminė pirmą MIKDAŠĄ, kaip parašyta knygoje EZRA. Tai vadinasi vakare... bet dabar, kada jus be karaliaus, jau daugiau nei tūkstantį metų, jūsų viešpatavimas nutrūko amžiams, niekada nebeatkursite savo karalystės.

NACHMANIDAS
Na štai, jau persigalvojai, bet sutik, kad tai, kas turi sugrįžti, nelaikome nutrūkusiu. Nėra pranašo žodžiuose užuomenos, kuriam laikui mes neteksime nepriklausomybės, ar trumpam, ar ilgam laikui. Išskyrus tai, periodai kuriuos paminėjau, didesni už 70 m. JAKOVAS nežadėjo JUDAI, kad pas jį bus „skeptras“ ir „įstatymo leidėjas“ tik savo giminei, klanui. Jis JUDAI atidavė visą ISRAELĮ. Kaip parašyta: „JUDA, tave šlovins broliai tavo... „ ir dar parašyta: „JUDA buvo stipriausias iš brolių, todėl ir vadas iš jo... „ Bet štai valdymas viso ISRAELIO baigėsi mirus karaliui ŠLOMO, kaip parašyta: „ Su DOVIDU neliko nieko, tik JUDO klanas... „ Iš to suprantame, kad pranašas kalba, kad karalystė „nesiliaus“ visiems laikams. Diasporos periodas nesivadina nei „liovimusi“, nei „baigimusi“ valdžios, todėl, kad priežastis ne JUDOJE, o tautoje. Juk nepažadėjo pranašas JUDAI, kad ISRAELIS neišeis į egzodą, dėl to, kad jis, JUDA, galėtu būti karaliumi virš jų visais laikais.

BROLIS PAVLO
TALMUDE sakoma, kad MAŠIACHAS jau atėjo. AGADOJE iš MIDRAŠ EICHO parašyta, apie žmogų, kuris arė dirvą, ir karvė jo sumūkė. Atėjo kažkoks arabas ir pasakė jam: „Sūnau judieti, sūnau judieti. Iškinkyk kavę ir savo plūgą, juk šventovė tavo sugriauta. „ Iškinkė karvę, ir ta vėl sumūkė. Pasakė arabas: „Pakinkyk savo karvę, pritvirtink plūgą – gimė MAŠIACHAS jūsų. „

NACHMANIDAS
Netikiu šia AGADA, nors ji patvirtina mano žodžius.

BROLIS PAVLAS
Žiūrėkite, jis netiki savo knygomis.

NACHMANIDAS
Aš iš tiesų netikiu, kad MAŠIACAS gimė dieną, kaip buvo sugriautas MIKDAŠAS. O ši AGADA, tai ji arba neteisinga, arba turi omenyje ką nors kita. Suprantu ją pažodžiui, kaip tu sakai, nes ji patvirtina mano teisumą. Juk pasakyta, kad dieną MIKDAŠO sugriovimo, tą pačią dieną, kai buvo sugriautas MIKDAŠAS, gimė MAŠIACHAS. Iš to darome išvada, kad Ješu ne MAŠIACHAS, taip kaip tu tvirtini, nes jis gimė ir buvo nubaustas mirties bausme iki MIKDAŠO sugriovimo. Iš tiesų jis gimė du šimtmečius iki sugriovimo, o pagal jus septyniasdešimt tris.

MAESTRO GILEMAS
Dabar disputas ne apie Ješu. Kalba apie tai, atėjo MAŠIACHAS, ar ne. Tu sakai, kad neatėjo, o ši knyga sako, kad atėjo.

NACHMANIDAS
Tu pagal savo įprotį naudojiesi kazuistika. Bet vis dėl to atsakysiu tau. Ne pasakė išminčiai, kad jis atėjo, bet pasakė, kad gimė. Tą dieną, kada gimė MOŠĖ, šlovė jo atminimui, jis ne atėjo ir nebuvo išgelbėtoju. Tik tada kai atėjo pas faraoną pagal AŠEMO paliepimą ir pasakė jam: „Taip pasakė AŠEMAS: paleisk mano tautą... „, būtent tada jis atėjo. Taip ir MAŠIACHAS, kada ateis pas Romos popiežių ir pasakys „paleisk mano tautą“, tada laikysime, kad jis jau atėjo. Karalius DOVIDAS, kai gimė nebuvo karaliumi, ir nebuvo pateptu MAŠIACHU. Tik tada kai ŠMUELIS patepė jį, tapo MAŠIACHU. Ir tą dieną, kada pranašas ELIJAHU pateps MAŠIACHA, Kūrėjo liepimu, jis vadinsis pateptu (MAŠIACHU). Ir kada, vėliau pasirodys prieš Romos popiežių, kad mus išlaisvintu, tada pasakysime „išlaisvintojas atėjo“.

MAESTRO GILEMAS
Bet paragrafe parašyta „štai, vergas bus sėkmingas... „, pasakoja apie MAŠIACHO mirtį, kaip jis pateko į rankas savo priešų, kaip patalpino jį su piktadariais, taip ir atsitiko su Ješu. Tiki tu, kad ši dalis kalba apie MAŠIACHĄ?

NACHMANIDAS
Šis paragrafas nekalba apie nieką kitą, kaip apie ISRAELIO tautą, nes taip ją pranašai visada vadina: „ISRAELIS, vergas mano“, „JAKOVAS, vergas mano“. Kai mūsų knygose parašyta, „Kūrėjo vergas“, turi omenyje Israelio tautą. Teisybė, kad šią dalį mūsų išminčiai knygose AGADOS, aiškina kaip kalbančią apie MAŠIACHA, bet niekada nekalbėjo, kad jis bus nužudytas. Tu niekur niekada nerasi, nei vienoje žydiškoje knygoje, nei TALMUDE, nei AGADOJE, kad MAŠIACHAS, sūnus DOVIDO, bus nužudytas, ar atiduotas savo priešams, ar kad bus palaidotas tarp piktadarių. Juk MAŠIACHAS, kurį sukūrėte sau, net nebuvo palaidotas. Jei norite, paaiškinsiu jums visa atkarpą puikiu ir aiškiu išaiškinimu. Ten nėra nieko apie nužudimą, kaip tai atsitiko su jūsų MAŠIACHU...

KARALIAUS IŠMINČIAI IR PATARĖJAI
Nenorime, klausytis. Nutilk.

MAESTRO GILEMAS
TALMUDE aiškiai pasakyta, kad RABI JEOŠUA BEN LEVI paklausė pranašo ELIJAHU, kada ateis MAŠIACHAS. Pranašas atsakė: „paklausk MAŠIACHO“. Tas pasakė: „Bet kur jis? „. Jis atsakė: „ Vartuose Romos, tarp neįgalių“. Nuėjo ir rado. Darome išvadą: MAŠIACHAS jau atėjo, ir jis Romoje. Tai Ješu, valdantis Romoje.


NACHMANIDAS
Bet juk iš šios citatos aišku, kad jis dar neatėjo, nes RABBI JEOŠUA BEN LEVI klausia ELIJAHU, kada ateis MAŠIACHAS. To jis klausė MAŠIACHO: kada ateisi, valdove? Suprantame iš to, kad jis dar neatėjo. Jis tik gimė, jei aiškinti AGADA pažodžiui. Bet aš tuo netikiu.

KARALIUS
Jei MAŠIACHAS gimė tą dieną kai buvo sugriautas MIKDAŠAS, nuo to laiko praėjo jau tūkstantis metų, ir dar neatėjo? Tai kaip jis ateis? Negali žmogus gyventi tūkstanti metų?

NACHMANIDAS
O, tu pats pripažysti, kad jis žmogus, o ne dievas... Sąlygos buvo tokios, kad nesiginčysiu su tavimi, ir tu nesikiši į disputą. Bet atsakysiu. Buvo tarp pirmų žmonių ADAM, MAFUSAJUS gyvenusiu apie tūkstantį metų, o ELIJAHU ir ENOCH jie nemirė iki šiol.

KARALIUS
Kur jis šiandien?

NACHMANIDAS
Tai neliečia disputo, ir dėl to neatsakysiu. Bet, gal būt, tu rasi jį Toledo vartuose, jei pasiūsi ten vieną iš pasiuntinių...

(Visi atsitoja.)
KARALIUS
Šiandien pakaks... Disputą tęsime pirmą dieną po šabo.

(Visi išeina)
2018-05-16 08:58
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 2 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2018-05-16 22:42
N4
N4
Tęsk toliau.
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą