Rašyk
Eilės (78091)
Fantastika (2304)
Esė (1552)
Proza (10908)
Vaikams (2712)
Slam (73)
English (1198)
Po polsku (369)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 15 (1)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







Tikrovės suvokimas yra kūrybinis procesas, kurio metu mastymo būdu sąmonėje kuriami tikrovės reiškinių atspindžiai. Dėl ribotų suvokimo galimybių vienu metu galime atspindėti tik tam tikrą dalį tikrovės reiškinio, todėl abstrahuojamies nuo kitų reiškinio savybių. Tokiu būdu sąmonėje kuriami abstraktūs tikrovės reiškinių modeliai. Vos tik gimę mes instinktyviai pradedame kreipti dėmesį į biologiškai reikšmingus tikrovės reiškinius ir impulsyviai kuriame jų abstrakčius modelius. Didėjant socialiniam patyrimui mes mokomės ir interiorizuojame verbalines instrukcijas, kurios klausimų pavidalu vėliau tampa sąmoningo-valingo tikrovės modelių kūrimo įrankiu. Bėgant laikui didžiausią reikšmę įgyja verbaliniai ir vizualiniai modeliai, kurie tarsi pasidalija į dvi atskiras glaudžiai susijusias dalis. Klausimas tampa pagrindiniu valingo dėmesio instrumentu ir varomuoju sąmoningo modeliavimo varikliu. Klausimas susiaurina suvokiamą tikrovę iki tam tikrą reikšmę turinčio turinio ir leidžia abstrahuotis nuo nereikšmingų tikrovės aspektų. Klausimas nustato pažinimo kryptį, atveria galimybę apjungti atskirus tikrovės reiškinius į sudėtingus abstrakčius modelius. Perkeldamas mąstymą iš išorinės tikrovės į atminties tikrovę, klausimas įgalina mus peržengti laiko ir erdvės ribas, kurti laiko ir erdvės modelius nepriklausomus nuo esančio momento. Klausimo dėka ištrūkę iš esamo momento gniaužtų mes palaipsniui darome vis platesnius tikrovės reiškinių apibendrinimus, reikalaujančius vis didesnio abstrakcijos laipsnio, kol atsiduriame absoliučių abstrakcijų plotmėje. Mūsų suvokimui būdingas visuminės formos, geštalto, suvokimas. Trūkstamą tikrovės informaciją mes užpildome atmintyje turima informacija ir tokiu būdu formuojame geštaltą. Tuo pačiu kurdami vizualinį modelį mes papildome jį verbaliniu modeliu ir atvirkščiai. Šis procesas mums leidžia pilniau įsisąmoninti modeliuojamą reiškinį. Kiekvieno naujo modelio sukūrimas formuoja mūsų asmenybę, keičia santykį su tikrove. Būdamas pagrindiniu tikrovės atspindėjimo elementu modelis sudaro galimybę planuoti savo elgesį, kurti elgesio strategijas, kurios taip pat yra modeliai.  Modelis persismelkia į visas mokslines disciplinas ir sudaro jų pagrindą. Geografijoje jis virsta žemėlapiu, matematikoje geometrinėmis figūromis ir matematiniais aprašymais, dailėje jis reiškiasi grafinėmis formomis kintančiomis nuo veidrodinio tikrovės atspindėjimo iki grynos abstrakcijos. Modelis istorijoje reiškiasi naratyvu, siejančiu praeities erdves ir laikus, statinius objektus ir dinaminius tikrovės reiškinius. Tikrovės reiškinių selekcija, žaidimas abstrakcijos - apibendrinimo laipsniais ir terminais, o gal ir nebūtų reiškinių aprašymas padaro istorinį modelį puikiu manipuliavimo žmonių sąmone įrankiu. Modelis fizikoje davė atominės energijos supratimą, kuriuo remiantis sukurta atominė bomba.  Literatūroje modelis įgyja epikos, lyrikos arba dramos formas. Psichologijoje modelis įkūnija psichikos reiškinius ir elgesio formas. Mes mokomės keisdami savo pačių neefektyvius elgesio modelius ir perimame kitų individų elgesio modelius. Aktyvus elgesio modelių perėmimas, aprašant žmonių elgesį, jų apibendrinimas vis labiau abstrahuojantis nuo skirtingo sukuria sistemą, atveriančią lankstaus problemų sprendimo galimybes.
2013-10-27 19:37
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 3 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2013-11-16 01:19
Klausimas susiaurina suvokiamą...
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą