Rašyk
Eilės (79075)
Fantastika (2330)
Esė (1596)
Proza (11064)
Vaikams (2731)
Slam (86)
English (1204)
Po polsku (379)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 34 (0)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







Hora incerta, mors certa
(Valanda abejotina, mirtis neabejotina)

Lotyniška patarlė

Įdomią poziciją pateikia filosofas (idealistas, Hegelio pasekėjas)  John Ellis McTaggart. Jo nuomone, laikas yra nerealus – tai tik mąstančio proto idėja arba saviapgaulė, iliuzija. McTaggart (The unreality of time, 1908) išskiria dvi konceptualiai dominuojančias laiko paradigmas, kurias pavadina A serija ir B serija.  A serija arba A modelis – tai įprastas laiko struktūrizavimas: tolima praeitis --> artima praeitis --> dabartis --> artima ateitis --> tolima ateitis. Tuo tarpu B serija arba B modelis – laiko dichotomija į prieš ir po, į anksčiau ir vėliau (before and after).

Pradėdamas įrodinėti laiko nerealumą (the unreality of time), McTaggart atmeta B modelį kaip neadekvatų kasdieniam patyrimui arba kaip netikslų laiko koncepcijos išpildymą. Kadangi, pasak filosofo, mes „tiesiogiai suvokiame tik dabarties įvykius“, B serija yra netinkama laikui konceptualizuoti. Atmetęs B modelį, McTaggart imasi ieškoti galimų neatitikimų su realybe A modelyje.

Argumentacija, kuri leidžia McTaggart prieiti prie radikalaus laiko realumo atmetimo, susideda iš keletos prielaidų. Visų pirma, A serija laiką apibrėžia per visaapimančią kaitą – dabartis, kuri taps praeitimi ir ateitis, kuri taps dabartimi, o šiai kaitai nurodoma konkreti kryptis iš tolimos ateities į tolimą praeitį.  Bet, nurodydama kryptį, laiką konceptualizuojanti sistema pati nekinta, o tai prieštarauja įsitikinimui, kad viskas kinta. Šiam argumentui nuspalvinti ir praplėsti, McTaggart pateikia dar ir tokį pavyzdį: karalienė miršta; karalienės mirtis yra įvykis; įvykis turi savo pasėkmes ir padarinius; nė viena šių savybių laikui bėgant nekinta, išskyrus tai, jog karalienės mirtis vis tolsta nuo dabarties į tolesnę ir tolesnę praeitį; kaita tėra įmanoma dabartyje. Taigi prieštara.

Antrasis McTaggart argumentas skamba taip: kiekvienas įvykis, vykstąs laike ir erdvėje, pasižymi trimis laikiškumo savybėmis: praeitiškumu, dabartiškumu ir ateitiškumu. Tačiau nė vienas įvykis nevyksta vienu metu – praeityje, dabartyje ir ateityje, o vyksta tik vienu iš šių laikų. Vėl prieštara.

Trečias ryškus argumentas remiasi aprioriniu laiko skaldiniu: A serija turi būti presuponuota iš anksto, jei norima tirti A serijos atitikimą realiajam pasauliui, kitaip tariant, laiko neįmanoma paaiškinti, netarus, kad laikas egzistuoja. Taip vėl atsiranda absurdas, kontradikcija, kuri panaikinama prieinant išvados, kad mes ne suvokiame laiko realumą, o tik apmąstome jį.
2011-07-20 01:20
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 4 Kas ir kaip?
 
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą