Blyški balana spragsėdama įsidegė pamažu apšviesdama drebančią senio ranką su degtuko stagaru, po to kurmio kailio dulkėto chalato rankovę, išrėžė raukšlių išvagotą veidą ir susivėlusius pelenų spalvos plaukus. Skysta šviesa lėtai, tarsi apgraibomis, apčiuopė juodinto ąžuolo stalą, nukrautą pripelijusiomis knygomis ir beveik nepaliesdama grindų nusklendė iki lentynų. Ten pro voratinklių maršką dusliai spindėjo įvairiausių kolbų, mėgintuvėlių ir buteliukų armija, kreivomis rikiuotėmis okupavusi visas sienas iki pat vandendėmėmis muštų rūsio lubų skliauto. Riebi žiurkė, lyg nepatenkinta cyptelėjo ir tingiai nuvinguriavusi už storo butelio nugulė šešėlyje, palikusi styrančią uodegą erzinti balanai. Senis sunkiai krenkšdamas sudribo prie stalo. Jau keletą metų kankinantis kosulys rudeniop paūmėdavo, bet šiemet tapo nuolatiniu išklerusių kaip seni vargonai plaučių akordu, neduodančiu ramybės nei senio darbui, nei besitaikančiai užkrimsti knygų pergamentu žiurkei. Senis žinojo tai, todėl vertingiausias savo knygas laikė geležim kaustytoje skrynioje. Ne karą bandė nuodyti įkyrųjį mokslinį bendradarbį, tačiau jo pastangos vis nueidavo žiurkei ant uodegos. Nežinia, ar per daug patyręs, ar per daug apsiskaitęs – o gal apsigraužęs – knygų buvo šis įnamis, bet sugebėdavo išvengti visų senio spąstų ir nuodų. Užsispyręs senukas vis dar juos kartais užtaisydavo, tačiau labiau iš įpročio ar pasiutimo, bet kampe beveik kasdien paberti duonos trupiniai liudijo, kad einama į paliaubas. O spąstai tuo tarpu rūdijo užtaisyti, bet tušti. Galbūt senis ir bijojo, kad jam netyčia pavyks sugauti žiurkę, galbūt jis priprato prie jos, tiesiog nenorėjo to pripažinti, nes prieš pusmetį nepasirodžius ilgauodegei kelias dienas, senis perkrovė savo stiklus iš vienos lentynos į kitą, bumbėdamas sau po nosim, kad laikas padaryti tvarką. Tačiau šįvakar senis buvo kitoks. Viskas buvo paruošta. Kretendamas sulig kiekvienu atsikosėjimu, senis įsikniaubė į pribraukytus ir primargintus savo užrašus. Jo kaulėtas pirštas vedė eilutėmis, o lūpos murmėjo kartodamos dar ir dar kartą neaiškius žodžius, nors akys vis dirsčiojo į seną ant sienos kabantį raudonmedžio laikrodį. Užrašų, kaip ir suraižytų akinių seniui nelabai tereikėjo. Visą šį darbą jis ruošė šešerius metus, šimtus kartų perrašinėdamas ir perskaičiuodamas vis tą patį, jis jieškojo klaidos. Daug kartų buvo bemetąs šį darbą, netgi pradėjęs deginti savo raštus, bet, ištraukęs juos iš liepsnos, skaitė ir skaičiavo vėl ir vėl. Užsispyrimas padarė savo ir praėjusią naktį jis rado. Rado atsakymą. Todėl šįvakar senis jautėsi netgi keistai žvalesnis ir, nors kretėdamas nuo kosulio, jis trependamas pradilusiomis šlepetėmis šaltas rūsio grindis, skaičiavo paskutines minutes. Sudžeržgė laikrodžio spyruoklės ir laikrodis pradėjo mušti vidurnaktį. Drebanti senio ranka laikanti balaną pradėjo sukti ratus aplink keistą pentagramą išmargintą arabiškais ir hebrajiškais simboliais, o lūpos pro pasišiaušusius šerius švokštė vis garsėjančius užkeikimus. Senio kakta išrasojo nuo prakaito ir įtampos. Kankinamo vienintelės minties, kad kosulys nenutrauktų susipynusios keistų žodžių pynės, jo akys išspogo, o akinių rėmeliuose drebantys balanos atšvaitai atrodė lyg jonvabaliai išprotėjusiame šokyje. Sulig kiekvienu laikrodžio dūžiu senio drebulys vis labiau panašėjo į epilepsijos priepuolį, o švokštesys vis garsėjo, kol išmušus dvyliktąjį kartą paskutinis užkeikimas riksmu pakibo ore. Balana akimirksniu užgęso, tamsoje pakibo visiškos tylos pauzė, ir drebančiam seniui pasirodė, kad jis girdi žiurkės uodegos virpčiojimą. Staiga trenkė toks griausmas, lyg rūsio lubos būtų plyšusios į gabalus, blieskė verdančio plieno raudonumo liepsna, baisi jėga tėškė senio kūną į sieną ir viskas užtemo. Beprarasdamas sąmonę senis išgirdo stabdantį širdį riaumojimą su kažkokia pašaipos ir šlykštaus saldumo gaidele: “Faauusstaaii!.. ”
Blyški šaldytuvo vidinė lemputė įsidegė pamažu apšviesdama drebančio pensininko ranką. Ranka čiupo margarino indelį.
Sunkiai kriokdamas pensininkas sudribo prie kuklaus virtuvinio stalo nukloto duonos riekėmis. Peilis sunkiai gramdė sustingusi margariną, kuris trupėjo gabalais ir sunkiai tepėsi. Pensininkas žiauriai to nemėgo. Jam patikdavo tepti margariną ant duonos lengvai, tačiau tai sunkiai pavykdavo. Laikant margariną ne šaldytuve jis tapdavo per skystas ir tepant prasisunkdavo per duonos skylutes ir varvėdavo per riekės apačią.
Bet šįvakar pensininkas buvo kitoks. Bet margarinas buvo tas pats. Pensininkas prarasdamas sąmonę krito savo virtuvėje ant nuzulinto linoleumo išgirsdamas sūroko skonio pašaipėlę: "Faaaaussstaiiiii!!!"
Pirma pastraipa nukėlė į Gėtės daktaro Fausto kambarį....
na tikrai nustebau perskaičiusi paskutinį žodį "Faustai...", nes galvojau, kad tik pirma pastraipa man atsitiktinai primena jį... pasirodo, ne. kažkokia užuomina vis tik yra kūrinyje. Tikriausiai sulauksime tęsinio? Būt įdomu pasiskaityti, kur nuves visos tos įmantrios pentagramos ir užkeikimai... ir kas iš viso to pagaliau gausis. Kokį vaidmenį teks suvaidinti žiurkei (juk tikrai nemažai vietos jai šiame tekste skirta. ) Ar išlįs koks velnias, išmušus burtų valandai? Ir pagaliau koks viso to kankinimosi ir galavimosi su burtais tikslas?
Iš tiesų nenuobodus skaityti kūrinys, nes meniškai mokate perteikti mintis, bet viena kita stiliaus klaida yra. patiko, nes, matyt, šiuolaikiniam žmogui reikia šiek tiek stebuklų, kad patirtų atsinaujinimo pojūtį. Juk visuotinio kurtumo ir aklumo kontekste būties šventumo pojūtis įgyja ypatingą vertę... jį privalu tausoti pasaulyje, praradusiame gyvybinius saitus su transcendencija ir bet kokiais stebuklais, magija, tikėjimu ir t.t.
Ačiū, man patiko. ;)
bet toje tariamoje parodijoje, yra ir stiliaus klaidų. pavyzdžiui: //Senio kakta išrasojo nuo prakaito įtampos. Kankinamo vienintelės minties...// --- jos irgi pataisomos... (jei parodija, tai skysta, o pasaka su filosofiniu prieskoniu, "žmogus egzistencija" galėtų būti, žinoma žinant ką nori pasakyti. pavyzdžiui, žmogus kaip individualybė turi savo gyvenime kažkokį tai savo individualų slenkstį, kurį jis peržengia arba ne, t.y. principe kaip turi savo karmą, kurioje įgyja naują, sekančiam gyvenimui, arba laikas baigiasi, o jis lieka vėl su ta pačia... ) Pas Tagorę yra toks pasakojimas apie Žmogų, ieškantį auksinio akmens. Jis-žmogus, per visą savo gyvenimą keliavo persijuosęs pilvą geležine grandine. Eidamas jis pakeldavo kiekvieną akmenį, gulintį ant žemės, paliesdavo juo grandinę, ir žiūrėdavo ar ji nepasidarys auksine. O įsitikinus, kad akmuo ne aukso akmuo, numesdavo jį ant žemės.
Tiek (kursyvu) patiko (ypatingai kas pabraukta, perliukas.) :
Blyški balana spra[g]g[/b]sėdama įsidegė pamažu apšviesdama drebančią senio ranką su degtuko stagaru, po to kurmio kailio dulkėto chalato rankovę, išrėžė raukšlių išvagotą veidą ir susivėlusius pelenų spalvos plaukus.
Riebi žiurkė, lyg nepatenkinta cyp[bt][/b]elėjo ir tingiai nuvinguriavusi už storo butelio nugulė šešėlyje, palikusi styrančią uodegą erzinti balanai.
Senio kakta išrasojo nuo prakaito įtampos. Kankinamo vienintelės minties, kad kosulys nenutrauktų susipynusios keistų žodžių pynės, jo akys išsprogo, o akinių rėmeliuose drebantys balanos atšvaitai atrodė lyg jonvabaliai išprotėjusiame šokyje.
Nepatiko tai, kad ištemtas tekstas jog sukurti augimo į kulminaciją įtampą skaitytojo emocijose, ir privesti skaitytoją iki tokios kondicijos, kad jis kartu su įvykiais išjaustų kulminacijos viršūne, TAČIAU, veiksmas apart metaforų ir įvaizdžių turtingumo, vystomas nėra dinamišku veiksmu; t.y. tartum autorius turi techniką, vaizdinių įvaizdžių fragmentų matymą aiškų kurie kuria atmosferą, bet nelabai yra užvaldytas rašymo idėjos, ir rašo daugiau logiškai ir aprašinėdamas kaip senis jaučiasi, o ne rašydamas taip, kad skaitytojas iš to pajaučia, kad senis jaučiasi taip ir taip. Tai yra, pasakydamas kad kažkas vyksta taip ir taip, vietoj to, kad jaustų skaitytojas emocionaliai ir prieitų tos išvados, kad jaučiasi taip ir taip tas herojus. Pasakyta, bet neduota pajusti, štai trūkumas. Nėra vedamas skaitytojas išgyvenimo keliu, (nors aprašinėjamas veiksmas) pats išgyvendamas realybę kurią kuria autorius, taip kaip autorius , matomai jos neišgyvena, nėra pagautas emocionaliai, tik modeliuoja sausai logiškai teoriškai su ganėtinai neprasta literatūrine technine raiška..
Kad būtų aiškiau pacituosiu. Pavyzdžiui, yra pasakyta:
(citata)///"Galbūt senis ir bijojo, kad jam netyčia pavyks sugauti žiurkę, galbūt jis priprato prie jos, tiesiog nenorėjo to pripažinti, nes prieš pusmetį nepasirodžius ilgauodegei kelias dienas, senis perkrovė savo stiklus iš vienos lentynos į kitą, bumbėdamas sau po nosim, kad laikas padaryti tvarką. Tačiau šįvakar senis buvo kitoks./// (citatos pabaiga) Bet kad pajausti tą, senis buvo kitoks, turi pajausti skaitytojas koks jis buvo. gaunasi pliki žodžiai, pasakymas ir tiek. Tuščias pasakymas, daugiau dirbtinai norint sukurti intrigą.(o tai literatūroje yra - pigu, kaip pigiame meksikiečių seriale. nori sukurti intrigą, tai kurk ją veiksmu dinamiškai ir emocija kurią priverti išgyventi skaitytoją. tą sakinį dabar išbraukus, niekas nepasikeičia. TAI toks rašliavos trūkumas.
PATIKO TAI, kas pacituota kursyvu. (gal ir paskaitysiu tęsinį, nors įtariu, kad čia gal ir užbaigta kaip meksikietiškame seriale, su dirbtine intriga, bet įdomumo dėlei gal, ar tikrai bus veiksmo ir minties, ar autorius kuria rašydamas ir nežino pats kas bus toliau, laukdamas įkvėpimo ir fabulos, kurios pats dar nežino.) gal, (retai kada skaitau prozą čia, ypatingai tokios apimties.) Kiek pacitavau - tikrai patiko.(kai kur raiteles praleidote, bet tai ne bėda. kad tik tokie trūkumai būtų, tai smulkmena.)
P.S.
Va dabar jau labai vėlai saulė teką, o pas mane vis vasaros laikas biologiškai, visada atsibundu prieš saulės tekėjimą, o ji jau teka vėlai, tai jei ne ta aplinkybė, tikrai nebūčiau skaičiusi. sekantį perskaitysiu gal, bet pradėsiu tai tikrai, įdomumo dėlei, ar baigėte kaip meksikietiško serialo seriją, ar turite fabulą ir veiksmą jau savyje. jei rašysite.
Rodosi, kad man (o gal tau?) taip jau lemta, kad tavo tekstus skaitau, būdama be galo pavargusi, todėl man jie turbūt pasirodo dvigubai sudėtingesni, nei turėtų.
Bet jie tikrai nelengvi.
Ir vėl kyla jausmas, kad lekiu 120 km/h, bandydama žiūrėti per šoninį langą. Ir ką? Daug. Daug. Daug. Be galo daug visko. Laukiu kulminacijos. Jau nuo kūrinio vidurio jaučiu, kad ta kelionė turi tikslą. Link kurio įsitempusi lekiu. Lekiu. Lekiu...
Nežinau, ar pataikiau...
Turbūt nesu kompetetinga...
Atleisk, man trūksta erdvės. Skaitydama jaučiuosi, tarsi braidžiočiau po įvaizdžių ir metaforų enciklopediją, iš kurios ir aš mielai pasirinkčiau sau kai ką.
Siūlyčiau palikti erdvės apmąstymams, jausmui, o ne vien tik tirštam detalių ir įvaizdžių vardijimui.
Šis sakinys patiko labiausiai, jo ir užtektų visai pastraipai pagardinti:
"Ten pro voratinklių maršką dusliai spindėjo įvairiausių kolbų, mėgintuvėlių ir buteliukų armija, kreivomis rikiuotėmis okupavusi visas sienas iki pat vandendėmėmis muštų rūsio lubų skliauto."