Rašyk
Eilės (78142)
Fantastika (2307)
Esė (1554)
Proza (10911)
Vaikams (2714)
Slam (73)
English (1198)
Po polsku (370)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 14 (0)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







Turbūt sunku būtų rasti žmogų, kuris netrokštų gyvenimo pusiausvyros, harmonijos, o jei kas mano kitaip, tai tiktai todėl, kad nepagalvojo, jog pusiausvyros poziciją galima pajusti tiktai iš jos opozicijos – „Šviesos privalumai pasireiškia tamsoje“.

Daug apie žmogaus harmoniją ar harmoniją žmoguje prifilosofuota, prikurta visokiausių metodikų, kurios panašios tuo, jog mano, kad disbalanso priežastis yra per dideli norai. Bet ne norų dydyje problema, o jų taikyme. Kad išsiaiškintume visa tai, pasitelkime gamtos dėsnius.

Jeigu žmogaus norą prilygintumėme fizikoje vartojamam terminui „masės centras“, o terminą „sukimosi ašis“ – tikslui (keičia vektoriaus kryptį), tai galėtume daug ką sužinoti apie savo vidinių būsenų ar santykių su aplinka, kas yra vienas ir tas pats, pusiausvyros buvimą arba ne.

Yra trys pusiausvyros rūšys: pastovioji, nepastovioji ir beskirtė. Ką tai reiškia? Pastovioji yra tada, kai masės centras (noras) yra žemiau sukimosi ašies (tikslo). Jeigu, pavyzdžiui, paimtumėte liniuotę ir pervertumėte ją aukščiau masės centro, kuris yra ties viduriu, tai kaip ją bejudintumėte, ji visada grįžtų į tą pačią pusiausvyros padėtį.

Dabar prilyginkime kūno masės centrą žmoguje dominuojančiam norui, o sukimosi ašį – tikslui. Tarkime, žmogui formuojamas tikslas būti turtingam, bet jis nelabai nori ir kaip jį bejudink, vietoje to, kad laisvesnį laiką skirtų šios problemos sprendimui, krenta priešais TV į lovą, sakydamas – rytoj. Ir taip kas dieną ir pastoviai į tą pačią padėtį – pastovioji pusiausvyra. Čia noras mažesnis už tikslą.

Nepastovioji pusiausvyra yra tada, kai masės centras (noras) yra aukščiau pusiausvyros ašies (tikslo). Pavyzdžiui, aš noriu žmonai nupirkti kailinius ir einu jų pirkti, bet pamatau gerą daiktą sau ir žmona lieka be kailinių. Noras pirkti liko įgyvendintas, bet tikslas, „lengvam vėjeliui papūtus“, neatlaikė.

Ir, galiausiai, beskirtė. Beskirtė pusiausvyra yra tada, kai ir masės centras (noras) ir sukimosi ašis (tikslas) sutampa. Tada visos galimos padėtys yra pusiausvyros, nes tarnauja vienam ir tam pačiam tikslui, kuriam nesvarbu nei noro dydis nei forma. Kaip tai suprasti? Na, pavyzdžiui, jeigu aš noriu gauti, ką nors konkretaus, tai gavęs ką kitą, nesijausiu gavęs. Čia labai rimtas psichologinis momentas: jeigu žmogus nori iš kišenės išsitraukti litą, o ištraukia šimtą, tai jaučia nepasitenkinimą. Kitas atvejis, jeigu mano noras būtų duoti tai, ko iš manęs prašo ir man teiktų malonumą ne tai, ką duodu, o tai, kad duodu, tai visos padėtys būtų pusiausvyros.

Vincas Andriušis

2010-03-24 07:59
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 5 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2010-03-31 03:30
Vincas Andriušis
Geriau panagrinėję suprasite, jog mūsų prigimtyje netgi "suteikti malonumą kitam" pagrindas yra jausti malonumą - jausti malonumą teikiant malonumą kitam.
Taip, veiksmą nuo malonumo gali skirti didesnė ar mažesnė laiko atkarpa. Tai tik nurodo tokio noro netobulumą - tai, kad jis nėra tiesiogiai susijęs su tikslu (straipsnio atveju - masės centras su sukimosi ašimi.
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2010-03-29 09:43
Sniego mėnuo
Iš kuria tokia prielaida, kad "jeigu žmogus sako noriu, mes jo nesuprantame?" - viskas priklauso nuo situacijos.
"Pats noras visada toks pats - patirti malonumą" - psichologiniai tyrimai jau senokai parodė, jog tiek žmogus, tiek kai kurie gyvūnai sugeba atidėti malonumą ir daryti kažką ne dėl to, kad malonu, o dėl to, kad reikia, ar dar kitų tikslų - pvz. kad suteiktų malonumą kitam. Ir čia esminis skirtumas, nes sakysite "atidėti tai dar nereiškia panaikinti; atidėti tai nereiškia atsisakyti" - tačiau būtent tai ir reiškia - žmogus gali susikurti tarpinį tikslą ir siekia jo, o pats malonumas gali ateiti tik po kelių metų (pvz.: užbaigus kokį nors didžiulį darbą).
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2010-03-28 20:23
Vincas Andriušis
* Ne tarp jų, o pusiausvyrą, kurią lemia jų suderinamumas;
* Jeigu žmogus sako noriu, mes jo nesuprantame. Kodėl? Todėl kad nežinome ko jis nori. Vadinasi yra noras (dydis) ir ko aš noriu - kryptis (vektorius). O pats noras visada toks pats - patirti malonumą.
* Kur parašyta kad nenori? Per mažai nori, kad sutiktų su tomis pastangomis, kurių reikaluja tikslas. Per mažas noras tikslo atžvilgiu;
* Žmogaus mintis diktuoja žmogaus norai. Žmogus apsigalvojo = žmogaus noras pakeitė kryptį.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2010-03-28 11:58
Sniego mėnuo
Kaip pats teigiate, kalbate apie pusiausvyrą tarp žmogaus norų ir tikslų. Vis tik man labiau primena galimybių ir norų problemą - galimybės aukštesnės, žemesnės, arba atitinka tai, ko mes norime. Kaip suprasti jūsų tekste vartojamą tikslo sąvoką? Man tai problemiška, nes aš tikslą suprantu, kaip tai, ko žmogus siekia, tai ko jis nori, tad man labai keistai skamba, kai sakote, jog jei žmogus nieko nedaro, kad būtų turtingas, tai šitai lemia jo norų nebuvimas, suprask - žmogus nenori būti turtingas - (kur tu rasi tokią situaciją?), man rodos, pamirštate tinginystės fenomeną, valią - žmogus nori, tačiau neužtenka valios. Sakote "Čia noras mažesnis už tikslą. " - nesuprantu, nes nesuprantu jūsų vartojamos tikslo sąvokos, man akivaizdu, jog "Čia žmogus tinginys".

Arba apie kailinius - kaip suprast "tikslas neatlaikė? Tikslas pasikeitė - žmogus paprasčiausiai apsigalvojo.

Taigi, patariu kalbant labiau tikslinti sąvokas. Rašau du balus už bandymą.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2010-03-26 21:46
JRFRA
labai juokinga esė at rodo skaitytum šaltinėlį vėl
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2010-03-24 20:15
Vincas Andriušis
Vincas negali būti neohuman? :)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2010-03-24 16:38
Ferrfrost
Tai pala, čia ne jūsų esė, o Vinco Andriušio? Galima išplėtoti ir į Pusiausvyros rūšys įtraukti ir teologinės pusės sanpratas, kad nebūtų toks paviršutiniškas. Žmogaus nepasitenkinimas viskuo kyla tik todėl, kad nori per daug, nemato to, ką turi arba žiūri į tai ką turi kiti...
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2010-03-24 16:38
Ferrfrost
Tai pala, čia ne jūsų esė, o Vinco Andriušio? Galima išplėtoti ir į Pusiausvyros rūšys įtraukti ir teologinės pusės sanpratas, kad nebūtų toks paviršutiniškas. Žmogaus nepasitenkinimas viskuo kyla tik todėl, kad nori per daug, nemato to, ką turi arba žiūri į tai ką turi kiti...
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą