Mano veido geltonis švietė iš
tamsaus būdvardžių debesies,
tačiau jūs atsigręžėte atgal ir tarėte:
geltonas žiedas sutepė baltas įkapes.
Dabar, kai vėdrynai išrengti ir pašiaušti,
jau galėčiau sakyti, jog augalas
nemato skirtumo tarp to, ką gyrėte
ir peikėte. Senų išminčių burnos
ilgainiui man vis dažniau primindavo
kitas, slaptas raukšles, akys – žvakę,
degančią iš abiejų galų.
Kas gyvas, brūkštelim šešėlį
ant šviesių įkapių, nusimetam seną kailį
ir išmintį ant baltų, gurgždančių paklodžių.
Vienintelė priebėga mums – slėgimas,
kuriam priešinamės. Priedainis –
meistriškas spjaudymas į orą, jis mums
padeda išgyventi. Visada jutau, kas mus
vienija: mus plakantys vėjo sparnai,
nugaras tiesinanti vandens spyruoklė,
bendras laidotuvių svambalas priešaky.
Putos ir purslai, purslai ir putos.
Visą amžių šaknimis tyriau tas įkapes.
Meilės poza, raidės nuobodis,
man visada buvo aimanos poza,
zigzago smaigalys arba baigtis,
užspringus angelo plunksnele,
sidabriniu „č“ paukšteliu
senos „c“ jaunaties draugijoje.
Ne dabar.
Dabar? Mūsų veislę apakino šviesa,
atšokusi nuo kitos monetos, mus
smaugia mūsų pačių vaisiai.
Apie šį savo tekstą tiek galiu pasakyti; jis labai "nuoseklus" ir manau, kad tau nederėjo čia jo demonstruoti. Dėl Amforos: kaip Amfora sako - ne bobų reikalas ar Amfora yra Montė, ar Sara, ar Jakamura, ar Cezaris. Net jeigu ji būtų Montė - na ir kas? Tarp kitko - aš jai pritariu.
Moneta gali būti ir tiesiog moneta, ir tiesiog blizgučio, kultūros/gyvenimo blizgučio metafora, ir netgi tarnystė pinigams, ir tiesiog kažkas kita, kuris taip pat akina, kaip kažkas prieš tai. Kalbu apie žmogaus ir pasaulio permainingumą. Mus smaugia mūsų pačių vaisiai - tai ne tik apie augalus, o apie visus, kas gyvas ir kas duoda kokius nors vaisius. Mus smaugia mūsų pačių eilėraščiai, tekstai, mūsų kultūra, mūsų pramonė, kartais netgi mūsų sodai, mūsų namai. "Vaisiai" - tokia pat sena universalija, kaip ir moneta, blizgėjimas. Tave, Amfora-Monte, smaugia Tavo paties stereotipai.
Ko čia dėti užpakaliai ir jų šluostymas, Amfora-Monte? Ir iš kur ištraukei, kad rašau apie tekstą, kalbą? Tu, Monte-Amfora, tiesiog neskaitai pažodžiui, ieškai sliekų subinėj, kaip liaudis sako. Teksto nereikia šifruoti. Galima jį priimti tokį, koks yra. Skaityti sakinį po sakinio. Ar būtinai tas, kuris tave mokino, ką reikia daryti su tekstu (jei tai buvai ne tu pats, o jei pats - juo labiau), yra/buvo teisus, sakydamas, kad būtinai reikia šifruoti? Ar kai žiūri į žmones gatvėje, visada kaip nors jungi juos? Ar tai nėra tavo paties inoringo intelekto problema? Visiškai neprivaloma uždavinėti klausimų vienam tekstui. Kodėl tau, besidominčiam Rytais, neateina nieko protingesnio į galvą, kaip tik nuolat, periodiškai pulti mano tekstus. Kodėl nepuoli savaitės geriausiųjų? Kas Tau, mylimasis Monte-Amfora?
Amfora, ar nenorėtum šiuo požiūriu - jungimo - panagrinėti bent sykį savo, ty Montės, tekstus? Vėdrynai rodo kalbėjimo laiką.
Ar turėčiau skaitytojams pasiūlyti padaryti tą patį, ką darai su mano tekstais? Ieškoti jungčių? Imti tekstą ir knistis prie to, kad jungiama ne tai, kas gali būti sujungta? Ar man pačiai vėl būti veidrodžiu, daryti tai, ką daro Amfora-Montė, kuris turbūt įsivaizduoja, jog yra pats geriausias poetas, skaitytojas ir kritikas?
Siūlau paieškoti jungčių kad ir šiame eilėraštyje:
Priešais sergantį langą (6)
Aukštais, apsnigtais kadagiais šoko sode prakaituotas
Šiva. Dairiausi į jį pro langus, pypkę rūkiau, kūrenau gurgančias krosnis, - po
kelių valandų, trūkus šalčio grandinei, namo sienos krūptelėjo. Prisiminiau, kad vienas
nuostabiausių kinų princesės pasaulių buvo sniege
skendintis sodas. O, brendžio skonis švarus, nelyginant sausas vėjas! Po šokio
vos gyva balerina krito į pusnį,
žvilgantis sniego tumulas, pietuose
pastebėjau žibuoklių pašvaistę. Man patinka gailūs smuikų balsai senose,
traškančiose plokštelėse: visi tylos pasauliai byloja literatūriniais sakiniais. Net ir
kompostiruotas troleibuso bilietas, kurį ką tik įklijavau į nuotraukų albumą, talpina savy
efemerišką sielos judesio atspaudą ir leidžiasi perskaitomas. Tiesą sakant, tame albume
nėra nė vienos fotografijos. Segu į jį laminuotas voratinklių gijas,
sudžiūvusių musių, vorų mumijas,
dulkių pavyzdžius nuo palangių,
grindų, stalų ir lentynų, koncertų
programas, sudužusių puodelių,
lėkščių šukes ir begalę
kitų nereikalingų dalykų, kuriuos paprastai išmetame, sudeginame,
arba užmirštame. Muzika visada laimi prieš vaizdą. Taigi, esu pasiruošęs, kaip
zylė, nuskristi nuo vyšnios šakos. Metakalba sukurta. Taip, jau metas
pasirūpinti naujų žodynų sudarymu bei
liberaliosios gramatikos studijomis. Šiandien, tuoj pat, nes dažnas negirdi tyliųjų
ištakų ir metakalba jam tėra kreivų veidrodžių žiovulys, kurią apibūdina žodžiais „gražu“
ir „bjauru“. Ar man pikta dėl to, ar skaudu? Tai dvi mano žvelgiančios akys aplink ir pro
langą. Ką gi regiu? Kojų pirštų galais balerina bėga sode savo virpulį ir
puantai palieka sniege anti-pene-lopės pėdsakus, ji
girdi save, o aš – ją, tarp mūsų – tyla ir jokios
estetikos! Išgyvenu
tai nelyginant sausas vėjas įklydusią sniegę, žvėries kvapą, kaip natą. Kaip
srūvantis mėlynkaklis Šiva
šoka ant aukštų kadagių!
Jo trečiosios akies žadintuvas
sukandęs vaivorykštę čirškia.
Galima surasti ir daugiau pavyzdžių, Amfora-Monte.
Pavyzdžių tai ir geresnių nei Jandl galima rast; kiekvienas valomės užpakalius, sako - kuo labiau išsivysčius visuomenė, tuo daugiau tualetinio popieriaus sunaudoja. O šis popierėlis labai jau išskydęs.
Perskaičiau ir negaliu pasakyt, kad šis Saros eilėraštis man nepatiko, nors... pajutau didelį norą paprašyti Saros, kad daugiau neberašytų intelektualių eilių: visai susipainiojau tarp įvardžių:( Noriu paklaust: Sara, vėdrynas tu ar ne? Ką reiškia "išrengti vėdrynai"? Regis rašai apie kalbą, tekstą, bet ar tau pavyko, ir ar tikrai apie tai rašai? Kaip pati galvoji? Paskutinė strofa, pavyzdžiui: iš kur ir kodėl tekste atsiranda moneta ir kaip vėdryną smaugia jo paties vaisiai? Gal aš nežinau kokio papročio su monetom prie kapo duobės? Kiekvienoj strofoj kiekvienam sakiniui galiu užduot krūvą klausimų ir net savęs klausiu - gerai ar blogai kai tekstas toks sumaltas, kad nesiduoda iššifruojamas? O gal tik aš, profanė, neįstengiu jo įkirsti? Kitiems, čia matau, lyg ir viskas aišku:( Pasilieku prie senos savo nuomonės - Sara rašo labai fragmentiškus tekstus, dažnai jungia skraidančią lėkštę su unitazu, jai tas nepavyksta, o gal pavyksta, nes kažkaip tą lėkštę patupdo ant unitazo, bet kam ir kodėl? Ji, matyt, dėl to visai nesijaudina. O gal tik man taip atrodo? Tikriausiai manyje visos problemos:( Atsiprašau