Viešpaties pilvas blyškiai baltavo Jakumui už nugaros kai šis žengė į savo šešėliuose benuskęstančius Kalnus. Artėjančių sutemų orakulas Jakumas nesibaimino, nes čia, jau už trejeto valandų kelio, buvo jo namai - kuklus būstas savo paties rankomis suremtas po viena iš pakibusių uolų. Jis mintinai žinojo daugumą takų aplinkui, atminė visus didesnius akmenis ir medžius, lygiai kaip neblogai jis pažinojo ir visą Pasaulį, iš paskutinės kelionės po kurį pavargęs jis grįžo.
O Pasaulį, kuriame orakului Jakumui teko gyventi ir šį Gyvenimą pažinti, Viešpats buvo sutvėręs tobulą. Ilga Kalnų virtinė savo viršūnėmis rėmėsi į dangų ir juosė žemes mirtingo žmogaus žingsniais ir mintimis nebeaprėpiamu lanku nuo Jūron prigulusios Dievo Galvos iki pat ūkais apsigaubusios Šiaurės, kur nurimusių vandenų seklumose ilsėjosi Viešpaties Pėdos. Neperkopiamų kalnų viršūnės žemėjo tik virtinės gale – nusileidusios prie Jūros ties Visagalio Kakta. Bet pro šį tarpą nebebuvo kelių. Atsiradę drąsuoliai, kad ir sėkmingai kirsdami klastingas Terra Incognitos pusdykumes, iš Nebūtojo Laiko Nuosakos nuolat tvyrojusios tuoj už Viešpaties Viršugalvio ir Kalnų niekad nebesugrįždavo. Tas pats, manoma, turėjo dėtis ir šiauriniam pasaulio gale prie Dievo Pėdų.
Pats Viešpats, atsisukęs Veidu į žmones, amžių amžius dešinį šoną užmerkęs vandenyje, gulėjo Jūroje. Tauta apgyvenusi žemes prie Visagalio Galvos džiaugėsi Jo Veido šviesa kasdien ir vadino save Viešpaties Išrinktaisiais. Paskirtomis datomis Dievybei jie aukodavo jaučius ir kitokį maistą. Moterys gi iš atlikusių kanopų virė tirštą ir šaly besilankantiems kitataučiams taip keistai dvokiantį kisielių.
Išrinktųjų miestai buvo didesni, skaitlingi gyventojais ir šiaip turtingesni už likusiojo pasaulio miestus. Stipri pramonė, nors ir niokodama gamtą, garantavo piliečiams nuolatinį užimtumą ir pasiturintį gyvenimą. Išvystyta prekyba skatino mainus žiniomis bei menų vystymasi. Sparnus kėlė mokslas. Kur ne kur jau sklandė, išties dar silpnos, iš dar tik blėstančių Inkvizicijos laužų bepakylančios tiesos: kad Pasaulis didesnis nei Viešpats jį leidžia žmonėms pažinoti, kad jis, atseit, esąs apvalus, kad Viešpaties pilvas ir veidai ne patys iš savęs visą Pasaulio gyvastį kas rytą nušviečia ir šiluma jaukia šildo, bet kito, manomai dar didesnio ir galingesnio šviesulio kažkur už kalnų esančio šviesą atspindi, o naktį nublanksta, kai tos šviesos nebesugeba gauti; kad Pasaulis pažinus esąs, o Kalnai – sunkiai, bet perkopiami, o Nebūtojo Laiko Nuosaka prasidedanti tuoj už Terra Incognitos – tik nelemti žynių burtai.
Jakumas visus tuos svaičiojimus buvo girdėjęs, bet pernelyg, o ypač paskutiniojo teiginio, nevertino, kol tokioms „tiesoms“ nebus pateiktas nors vienas svarus įrodymas. Jis buvo orakulas, bet ne iš tų, kurie turi įgimtą dovaną kažkaip iš anksto žinoti tiesą, bet patys tomis nuojautomis abejojantys, o tas kuris ją pažino iš paties patirto ilgo, tik žyniams skirto gyvenimo, iš galybės perskaitytų raštų, Kelionėse įsimintų vaizdinių, jose pažintų žmonių pasakojimų. Kraštuose, iš kur jis dabar sveikas sugrįžo namo į Kalnus, ten tokios abejotinos tiesos neužgimdavo ir ten jos niekam nerūpėjo. Klyntarpės, o tuo labiau barbariškosios Sūrsmarvės žemėse prie Viešpaties Kojų, gyvenimas buvo nepalyginamai rūstesnis ir tikresnis už tą gyvenimą, kurį gyveno sotūs išrinktieji. Šioje sunkiausioje gyvenimo kelionėje Jakumas suprato, kad Viešpats, savo Akimis tik Išrinktąją Tautą regėdamas ir tik jų maldas tegirdėdamas, apie pasaulį esantį toliau nuo savo Bambos mažai ką besužino
Nuo Pirmosios Poros sutvėrimo žmonės Dievo akyse nuolat veisėsi ir dauginosi. Vėliau, jo akiratyje nebevisi sutilpdami, karais ir bruzdėjimais išsistumdė po žemes palei Pakrantę net iki Jūroje mirkstančių Viešpaties Pėdų. O ir Visagalis buvo taip surėdęs, kad Vėjas šiame pasaulyje buvo tik vienas ir tas pats kryptingas. Jis nuolat pūtė nuo Galvos pusės link Jo Kojų. Toks vienakryptis vėjas ginė jūros bangas kartu su jon išliejamomis srutomis ir šiukšlėmis nuo šiaip jau švarios Išrinktųjų pakrantės link neaprėpiamai plačios Klyntarpės Išlankos. Kartu su Vėjo stumiamomis šiukšlėmis ta pačia kryptimi ištisomis šeimomis ar pavieniui vis dar iškeliaudavo Išrinktųjų tautoj nepritapusieji, kitaip manantys ar nevykėliai. Begalinis Klyntarpės jūros gilumas ir neaprėpiamas jos derlingų žemių platumas paskutiniais amžiais ir begelbėjo kraštą nuo visiško pasmirdimo ir besaikio žemių ir visos gamtos alinimo. O gyventojų poreikiams ir vartojimui vis augant Išrinktųjų kapitalo gamyklos Klyntarpėje nebesustodavo nei dieną, nei naktį.
Gal neišmatuojama Klyntarpės vandenų giluma ir neaprėpiama šio krašto platybė ir būtų galėjusios kaip nors stabilizuoti padėtį, jei ne ta nelemtoji Išrinktųjų tradicija kiekvieną Viešpaties pavasarį švęsti Šviesogrįžos šventę.
Išrinktųjų karaliai dėlei to, kad atėjus vasaros darbymečiui liaudis mažiau tinginiautų, o noriau dirbtų, kasmet, per tris Šviesogrįžos dienas, visą iki lašo krašto vienuolynuose ir ūkiuose išsaugotą vyną įsakydavo žmonėms sugerti, o visą taip nesuvartotą alkocholį - nuolankiai suaukoti Viešpačiui. Išrinktųjų piliečiai taip ir darydavo. Tad suprantama, kad Klyntarpio vandenys nuo to kentėjo baisiausiai. Jūros vanduo tomis balandžio dienomis virsdavo girtu šlapimu ir net neršti dar nespėjusios žuvys tuntais gaišo ir baltuodamos negyvais pilvais nuguldavo vandens paviršių, ir Klyntarpio žvejų nebesuspėtos išgriebti čia pat susmirsdavo, Vėjo keliamomis bangomis buvo nešamos, jo paties taip sugrūdamos į Sūrsmirdės seklumas. Tuomet jau šis kraštas nebepateisindavo savo vardo kilusio nuo Viešpaties Kojų kvapo, bet nesibodintiems dvėseliena ir jau neturintiems kur dėtis nuo nebeįsivaizduojamų smarvių įvairovės šio barbarų krašto skurdžiams pūstančios žuvys buvo vienintelė Dievo dovana metuose, nepriskaitant bangomis atneštų ligų ir epidemijų, nuo kurių jie krisdavo kaip musės ir populiacija jų bepasipildydavo jau ne kaip anksčiau – dėl gausaus jokia tvarka ar įstatymais nepažaboto gimstamumo, bet daugiau – tik dėka atplųstančių net iš Klyntarpės ištremtųjų bei nuo nuožmios Teisėsaugos pabėgusių kriminalinių elementų.
Tikriausiai, kad ten, tam krašte, manė Jakumas, kur labiausiai pradvokusioj Jūroj mirksta Viešpaties pėdos, tikriausai, kad tenai, taip kaip ir prie Jo Galvos, Kalnai lygiai taip pat nužemėja iki grumstų, ir ten taip pat tvyro nesuvokiamoji Nuosaka, arba... arba, galbūt, yra tarpas, pro kurį galima ištrūkti iš šio pasaulio į kokį nors kitą, jei toks kartais kur nors būtų...
Ir Jakumas to nesužinojo. Net neišsklaidė savo abejonių. Paskutiniosios kelionės tikslo jis nepasiekė. Jokiomis atsineštomis nei savo išsigalvotomis, anei mokslininkų pasiūlytomis priemonėmis nuo neįveikiamos smarvės apsisaugoti jam nepavyko. Nepavyko, ar tikrai yra toks tarpas, pamatyti ir jo pasiųstiems, gausiu atlyginimu paakintiems pačio Sūrsmirdės galo barbarams. Žmonių ir Dievo valios (o gal – nevalios) sutverta smarvė buvo stipresnė net už jų pradvokusią bei nuožmią laukinę prigimtį.
Dabar Jakumas žengė į temstančius kalnus. Daug bagažo jis neturėjo, bet nešė didelę žinią. Pareidamas iš Sūrsmirdės jis aplankė tokį žmogų Arką bestatantį . Anas sakė Jakumai, kad kartą jau yra taip buvę - visas Pasaulis skendo. Viešpats, sako, tada sėdosi o paskiau ir stojosi Jūroje, ir toliau nieks nieko nebeprisimena – tik vandenį. Ir dabar, nors ir neišsiaiškinęs nieko tikro apie tarpą tarp Kalnų ir Viešpaties Pėdų, Jakumas jau žinojo, kad ryte, pasiekęs savo varganą būstą, dieną kiek pailsės, po to kelsis į aukštesnius kalnus, ten leisis įkertamas gyvatės, savaitę badaus ir medituos ir, nulips į Slėnį, apsisprendęs išduoti svarbią Ištartį žmonėms, Jakumas pasakys: “Pats Viešpats kokiais maždaug 2030-aisiais skalbsis kelnes“.
Na,aišku.dievybių žmonės daug turi ir tu sugalvojai savo:) graziai ikomponavai kūną i "landšaftą".
Turėjai gražią mintį,bet nezinojai,ka su tokiom daryti.tai apkaisiojai satyrom.ir dar pridėjai pipirų su slaptom uzuominom apie nelygybę ar kastas. Bei suvedei i filosofinę pabaigą apie tyrą naivuma. Ir apokalipse - riebiam taškui.
-:))... uch, perskaičau!... parašyta įdomiai, filosofiškai, nešant po "šapelį" tarsi į skruzdėlyną... o kartais ir po tris "-:))...
labiausiai įsirėžė - tos kelnės, į kurias pagaliau įleis gyvatę-:))...
Žinai, jei kūrinys būtų blogas tai dėl jo nekiltų tiek diskusijų. Kalbu apie tamstos debiutinį, kurį žadėjau, bet vis neprisitaikiau „išmėsinėti. O štai dabar „užsidegė plaučiai, tad atsirado niekam kitam, išskyrus šiam reikalui, netinkančio laiko. Tad ir imuosi. Čia išsakytos mano mintys ir pastabos galimas daiktas Jums bus visiškai nepriimtinos, bet tai ir yra Jūsų teisė. Na tai pradėkim:
„Artėjančių sutemų orakulas Jakumas nesibaimino, nes čia, (jau) už trejeto valandų kelio, buvo jo namai“ Tą (jau) keisčiau į (tik). Tai labiau paryškintų supratimą apie ilgos kelionės paskutinę atkarpą. ŠĮ sakinį: „Jis mintinai žinojo daugumą takų aplinkui, atminė visus didesnius akmenis ir medžius, lygiai kaip neblogai jis pažinojo ir visą Pasaulį, iš paskutinės kelionės po kurį pavargęs jis grįžo.“ formuluočiau kiek kitaip. Pirmiausiai tai (atminė) keisčiau į (prisiminė) o sakinio pabaigą kiščiau į kitą vietą. Atrodytų maždaug taip: Jis mintinai žinojo daugumą aplinkinių takų , prisiminė visus didesnius akmenis ir medžius, lygiai kaip neblogai jis pažinojo ir visą Pasaulį, iš kurio po paskutinės kelionės jis pavargęs sugrįžo. Toliau::... O Pasaulį, kuriame orakului Jakumui teko gyventi ir šį Gyvenimą pažinti, Viešpats buvo sutvėręs tobulą.“ Abejoju (tobulą) nors nesu tikras, bet keisčiau į (tobulai) arba (tobulu). Manau, tai reikštų kad padirbėjo gerai, o ne vien kad padarė (gerą- tobulą) bet ir geru, tobulu. „Tas pats,( manoma), turėjo dėtis ir šiauriniam pasaulio gale prie Dievo Pėdų.“ Manau, kad (manoma) čia nieko nepasako ir yra tik balastas.kaeisčiau ir šio sakinio struktūrą. „Tauta apgyvenusi žemes prie Visagalio Galvos džiaugėsi Jo Veido šviesa kasdien ir vadino save Viešpaties Išrinktaisiais. (apgyvenusi) keisčiau į (apgyvendinusi). (Kasdien) išmesčiau, nes tai irgi tik balastas. „Moterys gi iš atlikusių kanopų virė tirštą (ir) šaly besilankantiems kitataučiams taip keistai dvokiantį kisielių. Čia vietoje (ir) rašyčiau (skirtą) nes jei su ir tai reikštų, kad ne vien kitataučiam, bet ir dar kažkam. „Išrinktųjų miestai buvo didesni, skaitlingi gyventojais ir šiaip turtingesni už likusiojo pasaulio miestus.“ Derinčiau ir vietoj (skaitlingi) rašyčiau (skaitlingesni) Šio, žemiau cituojamo sudėtinio sakinio dalis taip supinta, kad nelabai ir suprasi kas turima galvoje. Jį skaidyčiau į paprastesnius ir mintį dėstyčiau aiškiau. Dabar atrodytų, kad kalba eina apie mėnulį, tačiau tai tuoj pat paneigiama teiginiu, kad naktį šis šviesulys užgęsta.“... kad Viešpaties pilvas ir veidai ne patys iš savęs visą Pasaulio gyvastį kas rytą nušviečia ir šiluma jaukia šildo, bet kito, manomai dar didesnio ir galingesnio šviesulio kažkur už kalnų esančio šviesą atspindi, o naktį nublanksta, kai tos šviesos nebesugeba gauti“ Toliau: „...gyvenimas buvo nepalyginamai rūstesnis ir tikresnis už tą gyvenimą, kurį gyveno sotūs išrinktieji.“ Antrasis „Gyvenimas“ tikrai nereikalingas. Komentaruose skaičiau apie tą vėjo kryptingumą. Žinai, man jis irgi nelabai čia. Toliau:“ Jis nuolat pūtė nuo Galvos pusės link Jo Kojų. Būtinai atsisakyčiau (pusės)., nes nieko jis neduoda, o (link) perkelčiau į sakinio pabaigą. „O gyventojų poreikiams ir vartojimui vis augant Išrinktųjų kapitalo gamyklos Klyntarpėje nebesustodavo nei dieną, nei naktį.“ Čia nusišypsojau. Įdomu ką gamina kapitalo gamyklos. Kapitalą? Tamsta, labai mėgstate ilgus, sudėtingus sakinius, kurie blaško skaitytojo dėmesį, trukdo susikaupimą.. Pvz: „Išrinktųjų karaliai dėlei to, kad atėjus vasaros darbymečiui liaudis mažiau tinginiautų, o noriau dirbtų, kasmet, per tris Šviesogrįžos dienas, visą iki lašo krašto vienuolynuose ir ūkiuose išsaugotą vyną įsakydavo žmonėms sugerti, o visą taip nesuvartotą alkocholį - nuolankiai suaukoti Viešpačiui. Čia randu daugiausiai trūkumų: (Dėlei to) slavizmas (radi tovo), (Sugerti) kaip ir (suaukoti) keisčiau į (išgerti), (paaukoti) Dar sudėtingesnis sakinys: „Jūros vanduo tomis balandžio dienomis virsdavo girtu šlapimu ir net neršti dar nespėjusios žuvys tuntais gaišo ir baltuodamos negyvais pilvais nuguldavo vandens paviršių, ir Klyntarpio žvejų nebesuspėtos išgriebti čia pat susmirsdavo, Vėjo keliamomis bangomis buvo nešamos, jo paties taip sugrūdamos į Sūrsmirdės seklumas. To reikėtų vengti. O ir Jūros vanduo virtęs girto šlapimu, kažkoks neaiškus, neužkabinantis ir nevežantis. Sekantis sakinys (jo necituosiu) iš viso griozdiškas. Matomai rašant Autorių jau kamavo nuovargis. Atrodo, kad tikrai, nes juo toliau tuo gražiau: „Tikriausiai, kad ten, tam krašte, manė Jakumas, kur labiausiai pradvokusioj Jūroj mirksta Viešpaties pėdos, tikriausai, kad tenai, taip kaip ir prie Jo Galvos, Kalnai lygiai taip pat nužemėja iki grumstų, ir ten taip pat tvyro nesuvokiamoji Nuosaka, arba... arba, galbūt, yra tarpas, pro kurį galima ištrūkti iš šio pasaulio į kokį nors kitą, jei toks kartais kur nors būtų...“ Besikartojantys ir nieko nepasakantys (Kad tenai, taip kaip, tikriausiai, kad tenai, taip kaip, taip pat ir dar kartą taip pat, kokį nors, kur nors). Visa tai sakinį padaro itin griozdišku. Toliau:“ Nepavyko, ar tikrai yra toks tarpas, pamatyti ir jo pasiųstiems, gausiu atlyginimu paakintiems pačio Sūrsmirdės galo barbarams.“ Na kažin ar čia reikėjo kartoti šią sakinio dalį “Ar tikrai yra toks tarpas“. Juk tai tekste jau buvo. „...jis aplankė tokį žmogų Arką bestatantį“. O kam reikalingas tas (tokį)? Ar negeriau būtų; Jis aplankė žmogų bestatantį Arką? Na ir pabaigai: „...po to kelsis į aukštesnius kalnus...) O ar galima keltis į žemesnius kalnus? Gal geriau būtų jei vietoj kelsis panaudotumėte (leisis) nes leistis galima ne tik žemyn, bet ir į kelionę. Štai ir visdkas. Prirašiau begales, račiautai tikrai nereiškia, kad mano pastebėjimai yra nenuginčijami. Kiekvienas mūsų turime savus kalbėjimo (rašymo) įpročius ir jais naudojamės. Visumoje kūrinys pateiktas labai įdomiai. Taigi nežiūrint pastabų, vertinu jį keturiais balais.
tu nebuvai čia mano tikrojo siautėjimo metu, jei ką:] o, buvo mūšis, apsiniaukus naktis jį dienai parodyt drovėjos. tik kūnų šimtai, suvartytų keistai... ir taip toliau, pagal Maironį.
dabar tai jei nepatingiu kokią pastabą paskayti, tai į rimtas diskusijas tikrai tingiu leistis. užaugsit - suprasit (kad buvau teisi:D).
ok, tai, pons Boratai, kad veiksmo tau pakako, pasakyk - dar kartą nežvilgtelėjęs į tekstą - kas šiame apsakyme įvyko? sąžiningai tik:]
Odin, nuobodu man ginčytis dėl skaitytojo ir autoriaus įsivaizdavimų reikšmingumo, ir kam reikalingi vieni ir kiti, ir kam išvis komentarai. ai.
o kad sakai, jog čia turėjo būti juokinga, tai nežinau, man nebuvo. dar kam nors buvo?..
:)
Geriau jau neprikomentuos už skruzdę niekas. apkandžiojo ir ant žaizdų primyžo:)))
Gerai jau:
1. iš sekančios algos perku spielingus [su kableliais vėliau, bet ble budu - antrą kartą nebesimokysiu]
2. ne xulivudas - veiksmo užtenka, o dėl kalbos sklandumo kožnas turim kur temptis.
3. [kas labiausiai suskaudino] autoriaus yra privilegija išimtinė personažą įsivaizduoti. skaitytojas tik stengiasi gaudyti mintį, su autorium suspėti. kas čia per balaxonai??? jei būč norėjęs, galėjau Viešpatim bobą padaryti, pvz kokią nors Visuotinė Motina jūroj aukštyn papais. m??? ar būt patikę?
jo, bėdų yra didesnių:))) [nors gramatika tai... ai. kam ji rūpi, ane.]
pvz., iš didelio debesies maža lietaus. kaip alegoriniam pasakojimui - per daug buitinės įžangos, nėra kalbos grakštumo. kaip fantastiniam apsakymui - per mažai veiksmo.
pati idėja Viešpaties, neva gulinčio jūroje, ir kad tvanas kilo dėl to, kad jis atsistojo - graži. iš šio teksto atsiminsiu tik tai. o kelnės... kažko anekdotinė pabaiga nevež, sugretinus su prieš tai buvusiu stilium. [be to, turiu stereotipą viešpaties su balaxonu:)))]
beje, priešpaskutinėj pastraipoj atrodo, kad Jakumas nusibaigė nuo to dvoko, o ne tiesiog nesugebėjo per smirdančius plotus pereiti.
A-ta- ta:) u= comliment ačiū ir atskau visiems gale metų pagamintiems ar troleibusuose gimusiems:
1.suremtas? orakulai priskiriami prie inteligentų. o ką gali suręsti sup..sh..iktas intiigentas???
2. Jautis (be kanopų ir ragų be abejo) yra dievų maistas.
3. o ką aš blyn sakau??? aš ir sakau, kad Vėjas kryptingas buvo. ne girtas gi rašiau, gal tik pavargęs kiek, tai ant galo varginamai ilgų sakinių gavosi.