Rašyk
Eilės (78151)
Fantastika (2307)
Esė (1554)
Proza (10911)
Vaikams (2714)
Slam (73)
English (1198)
Po polsku (370)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 17 (1)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







Sudie, Ferensai bei Karolina ir sveikas liūdesį.

Su malonumu atverčiame naują mūsų istorijos puslapį.
Jeigu mes nejaustume pagarbos mūsų klausytojui, mes cituotume istorikų kūrinius apie meilę ir nesuktume sau galvos kaip ten iš tikro buvo, bet mes pasirinkome kur kas slidesnį kelią – mes patys bandome padaryti reportažą iš epochos, kurioje vyksta viena ar kita meilės istorija. Gal mes niekiname tuos mokslo ir meno vyrus, kurie iki mūsų apie tai rašė? Jokiu būdų – ne. Tai mūsų naujas požiūris į istoriją, kurio reikalauja audringi mūsų epochos įvykiai.
Kai didžiųjų kūrėjų meilės istorijose išgirstame apie nelaimes, kurios mums artimos, nors tai vyko visai kitomis istorinėmis aplinkybėmis, mums atrodo, kad jų gyvenimas paženklintas tų pačių problemų, kurios jaudina ir mūsų laikų įsimylėjalius, pasijuntame lyg naujai atradę praeitį.


[Transliacija iš filhalmonijos. Tikro garso koncertas. Skardus valdiškas pranešėjos balsas]

Pranešėja.        Ferensas Listas. Koncertas fortepionui su styginių grupe. Atlieka Ukrainos nacionalinės filharmonijos moterų styginis orkestras. Diriguoja  Raisa Ivanovskaja.


Korespondentas.    Ferensas Listas muzikantas-virtuouzas išgyveno meilę Karolinai Ivanovskai.
Pasiklausykim, kaip jis pergyveno savo meilę.


Listas.        Oi.. oi.. oi.. Beloni, paduok man šalto vandens…Beloni.. Tu girdi, po velnių, Beloni?

Beloni.        Ponas Listai, ką paduoti skudurą ar puodelį vandens?

Listas.          Vandens…vandens…

Beloni.          Jums skauda galvą ar  kankina troškulys.?..

Listas.          Kodėl tu klausi?
Beloni.          Gal jūs įsimylėjot? Kaip tada Paryžiuje…

Listas.            Nedrįsk iš manęs tyčiotis. Aš ligonis supranti?

Beloni.            Gal jūs sapnuojate mylimą moterį ir jums taip neramu.. taip neramu…Neduok Dieve, jeigu tai meilė..

Listas.            Man taip neramu, kad aš jau kelinta naktis šlapinuosi į lovą…

Beloni.          Jums reikia naujų apatinių?

Listas.              Aš dirbsiu…dirbsiu.. kol išseksiu…ir apie nieką daugiau negalvosiu…numirsiu..

Beloni.          Imkit, vandens,  ponas Listai,.. nesigraudinkite, aš ir pats tuojau pradėsiu verkti…Aš tuojau pakviesiu daktarą Kašpierovski…


[muzika]

Korespondentas. Listas atvyko koncertuoti į Kijevą. Ukrainoje  sulaukė negirdėto pasisekimo. Kaip ir dabar  Kijeve gyveno daug turtingų ir šviesių žmonių. Turtingiausi ir garsiausi iš jų buvo Kunigaikščių Ivanovskių šeima. Dukra Karolina Ivanovskaja buvo ištekėjusi už Rusijos feldmaršalo sūnaus Vitgenštain .
Šeimos nelaimė buvo santuoka dėl pinigų.
Karolinos niekas nemylėjo net vaikystėje.
Vargšė mergina, buvo auklėjama žiauriausiais metodais.
.
Jos Tėvas  kunigaikštis Ivanovskis prikeldavo vidury nakties Karoliną ir mokydavo ją proto ir išminties. Štai kokia sunki buvo būsimosios Listo draugės vaikystė.


Tėvas.            Kelkis, dukrele, arba aš išmesiu tave iš lovos…

Karolina.        Tėveli, čia tu? Kokios didelės tavo akys…


Tėvas.          Vakar tu neatsakei į klausimą: be ko negalima iškepti duonos.

Karolina.        Tėveli, aš noriu miego.

Tėvas.            Galėsi miegoti, kada atsakysi į mano klausimą.

Karolina.        …. duonos negalima iškepti be sviesto, nes be sviesto duona neskani. Jos neįmanoma valgyti.

Tėvas.              Už tokį atsakymą tu gauni tris kirčius per sėdynę.

[ skelia per sėdynę tris kirčius]

Karolina.          Oi…oi…oi…

Tėvas.              Įsidėmėk teisingą atsakymą: duonos negalima iškepti be kepėjo Fiodoro Moisejevičiaus Kukermano. Ar supratai, brangioji dukrele?

Karolina.          Duonos negalima iškepti be kepėjo Fiodoro Kukermano.

Tėvas.                Nepilnas atsakymas.

Karolina.          Duonos negalima iškepti be.. Fiodoro Moiseječiaus Kukermano.

Tėvas.              Labai gerai. O dabar…

[pasirodo Motina]

Motina.            Kas čia dabar dedasi?  Piotrai Gerasimovičiau, ar jūs žinote kuri dabar valanda?

Tėvas.              O iš kur jūs sugrįžtate, gerbiamoji Ana Benediktovna? Keturios valandos nakties…

Motina.            Piotrai Gerasimovičiau, jūs neteisingai auklėjate mūsų dukterį.

Tėvas.              O jūs Ana Benediktovna?

Karolina.          Gal leisite man eiti miegoti?

Motina.            Žinoma, dukrele, tau seniai laikas miegoti.

Tėvas.          [ išeidami]  Jūs Ana Benediktovna, galvoje, kad aš neteisingai  mokau savo dukterį logiškai mąstyti,  ir neteisingai ugdau gilų praktišką protą?

Motina.              Jūs nemylite Karolinos… Piotrai Gerasimovičiau,..

[ nakties muzika. Listas.]


Korespondentas.    Bet persikelkime į tas dienas, kada Listas atvyko į Kijevą.
Tą vakarą Ferenco Listo koncertas vyko grafo Fiodoro Ikentičiaus Potockio dvare. Koncertą stebėjo ir Karolina Ivanovska – Vitgenštain su Motina. Tėvas likęs namuose  su ūkvedžiu Nikiforu gėrė degtinę. Tėvas nemėgo Listo.

[ muzika. Koncerto pabaiga.Plojimai peraugantys į ovacijas.]

Moteris.        Tai dieviška…bravisimo.. Listas groja kaip Dievo Motina..

Vyriškas.      Argi Dievo motina grojo?.

Moteris.          Gerai, kad negrojo…

Motina.          Karolina, argi tas Listas blogas vyras?

Karolina.        Mama, atleisk… aš  galvoju ne apie tai..

Motina.          Aš dukrele, po tokios muzikos galvoju tik apie gerą vyrą, kuris taip gali pagroti.

Karolina.        Mama, mano vyras Vitgenšteinas jau visą savaitė muša mane per veidą, rytais verčia gerti degtinę, o pietums plaka čia pat prie stalo tarnaites ir kambarines…Mama, ar aš galiu ilgiau kentėti?

Motina.          Tai siaubinga.

Karolina.        Mama, aš padaviau prašymą imperatoriui, kad jis duotų leidimą išsiskirti.

Motina.            Ką tu sakai?  Tu išsiuntei prašymą Nikolajui pirmajam? Leisk aš tave išbučiuosiu.. [ bučiuojasi] . Nori aš tave išmokysiu įvairiausių moteriškų gudrybių.?

Karolina.        Mama, aš išeisiu iš proto...

Motina.          Pirmas reikalas: tu turi susirasti kitą vyrą ir taip erzinti  Vitgenšteiną…tą Rusijos feldmaršalo sūnų..

Karolina.      O Dievas manęs nenubaus?

Motina.        Dievas myli tik drąsius žmones. Jis su tais, kurie skriaudžiami. [pakeičia balsą] Tau patinka Listas?

Karolina.      Ką tu sugalvojai, mama?

Motina.          Klausyk mano plano…Eime, čia mus gali išgirsti…

[muzika]

Beloni.            Ponas Listai, .. kas jums  atsitiko? Jūs grojote kaip…kiaulė. Aš nebegaliu su jumis dirbti.. Teks atsisveikinti.

Listas.            Beloni, paskutiniu metu – tu per daug sau leidi. Ar tu matei tas dvi gražias išsišiepusias damas, kurios sėdėjo prie židinio ir skleidė kažkokį kvapą…Tas kvapas paraližavo man pirštus.. Aš negalėjau groti.

Beloni.            Tai labai turtingos damos.

Listas.            Turtingos?  Kaip man su jomis susipažinti.. Mes turime skolų.. o tos kvapnios moterys labai mums padėtų.

Beloni.          Aš matau, kad tu įsimylėjai ir senasis Beloni tau visiškai nereikalingas…

Listas.            Nereikia man sakyti pamokslų. Tu puikiai supranti, kad jeigu mes neišsimokėsime skolų – mes niekada nesugrįšime į Europą.

Beloni.          Aš išvykstu į Europą - man nerūpi  pinigai.

Listas.            Tu tvirtai apsisprendei mane palikti? Bet prieš palikdamas mane likimui – prašau – padėk man.

Beloni.            Aš pasistengsiu, … bet tai bus paskutinė mano paslauga.



Korespondentas.  Kijevas knibždėte knibždėjo šarlatanais.  Gydymas buvo prieinamas visiems, kas tik turėjo atliekamų pinigų.
Daktaras Kašpierovskis atidarė dieną naktį veikiančią vaistinė.
Vaistinė turėjo gerą vardą.
Šalia klestėjo Vingelšteino morgas.

[Kašpierovskio vaistinė. Trečia valanda dienos. Įeina Motina ir Karolina]

Kašpierovskis.      Kuo galiu padėti, gerbiamos damos?

Motina.                  Su kuo turiu garbės?

Kašpierovskis.      Daktaras Kašpierovskis.. šios vaistinės savininkas.

Motina.                    Aš grafienė Ivanovskaja, o tai mano dukra  Karolina.. Vitgenštein … mano žentas Rusijos feldmaršalo sūnaus.

Kašpierovskis.          Labai malonu.

Motina.                    Klausykite, daktare Kašpierovski, mums reikia meilės eleksyro.. trijų procentų…Mes žinom, kad jis uždraustas, bet.. mes..

Kašpierovskis.        Oi, apsaugok dieve.. tokia koncentracija – tai mirtinas nuodas…Nenoriu prie damų sakyti, bet jūs turėtumėt žinoti…kad nuo jo paleidžia vidurius….

Motina.                        Ilgam?

Kašpierovskis.            Koncenracija  trys procentai?  Kaip minimum dvylikai metų…

Karolina.                      Mama, tada man  Listas bus nereikalingas.

Kašpierovskis.              Galiu pasiūlyti čemeryčių vandens…tai brangu, bet veikia ir dieną ir naktį..

Motina.                      Tai niekalas. Bandėm – žinom.

[ varpelis. Į vaistinę įeina Beloni]

Beloni.                  Laba diena, daktare Kašpierovski, mane pasiuntė ponas Listas.

Kašpierovskis.            Atleiskit mielosios damos…štai paskaitykit apie medinius meilės preparatus, jūs nesupyksite, jeigu aš aptarnausiu pono Listo tarną?

Motina.                    Jis pono Ferenco Listo tarnas? O  kuo skundžiasi Listas?

Kašpierovskis.          Nemiga.

Motina.                      Palaukite, aš gerai jums sumokėsiu. Paduokit jam meilės eleksyro trijų procentų koncentracijos.

Karolina.                  Mama, nenužudykite mano meilės.

Motina.                    Tylėk, dukrele,
                                  Kaina mums nesvarbi. Kiek?

Kašpierovskis.        Suprantate…

Motina.                    Tūkstantis aukso rublių..

Kašpierovskis.          mano garbingas vardas .. galėčiau tik už du….

Motina.                    Gerai…Sutinku.

Kašpierovskis.          Dėkoju..

[Kašpierovskis išeina]

Karolina.                  Mama, ką tu padarei.?

Motina.                    Aš padariau tave laimingą dvylikai metų, jeigu Kašpierovskis nemeluoja.

[muzika]

[Tikro garso koncertas. Pranešėja]

Pranešėja.                Ferencas Listas. Fortepioninis kapričio D- dur. Atlieka tarptautinių premijų laureatas Kišonas Maušė. Koncerto rėmėjai “Ogmios pulsas”. Bei kojinių fabrikas “Šanel plius Kelmė”.

[muzika]

Korespondentas.  Grafas Vitgenštein  sužinojęs, kad jo žmona Karolina  įsimylėjo keliaujantį muzikantą Ferensą Listą, viename vakarėlyje pareiškė.
Girdėsite autentišką grafo Vitgenštein balsą:

Vitgenštein.          Gerbiamieji, paklausykite, kas mane slegia (purškiasi nosį) Nieko nieko…Viskas per tą prakeiktą daktarą.. kaip jis ten? Kašpierovski.. Mes jį į Sibirą į Sibirą.. (čiaudo)...

Tarnas.                  Gal šampano?

Vitgenštein.          Eik, po velnių…Mano žmoną…šita Karola.. nori su manim išsiskirti.. (juokiasi) .. parašė laiškus imperatoriui…popiežiui…Dar ten kažkokiems smulkiems kvaileliais, bet…noriu jus užtikrinti, kad to nebus.
Iš jos bus atimtos teisės į visą turtą, o už nepaklusnumą ją gydysime beprotnamyje… (šurmulys) tylos…ji to nusipelnė. Įsimylėti kažkokį ten muzikantą mūsų luomo damai – sutikite – tai beprotybė…Ei, žmogau, šampano… ir pas čigonus .. dabar galim gerti iki ryto…

(muzika gali būti čigoniška)


Korespondentas.  Karolinai Vitgenštein nieko neliko kaip tik  bėgti iš Kijevo. Ji išpardavinėjo viską, kas tik buvo vertingesnio jos namuose.

Motina.        Prašau tvarkos…Tylos… … Šios dienos prekės – tai šių namų relikvijos, istorinės vertybės, prie kurių buvo prisilietusios iškilios šio amžiaus asmenybės: daiktas pirmas: vengrų muzikanto Ferenco Listo kelnės, šilkinės su lampasais. Antra Muzikanto Ferenco Listo atlasinės kelnės su atvartais, trečia dirigento Ferenco Listo kelnės šilkinės su atlasu bet be atvartų. ketvirtą vengro Ferenco Listo kelionimės kelnės be atvartų bet šilkinės.

Pirklys.      Miela ponia, atleiskite, kad jus nutraukiu…o kiek šitame garbingame sąraše daiktų?

Motina.      Penkiasdešimt..

Pirklys.      Garbingoji moterie, o kokia kaina tų visų kelnių?

Motina.        Tūkstantis rublių..

Pirklys.        Pagalvok tik – tūkstantis rublių…Ponia, jeigu visas tas kelnias nupirkti tai, kaip sako Joške, visai be kelnių gali likti.. (juokas) Geriau, sakyk, mano miela, kiek kainuoja šitas didingas jo šviesybės Imperatoriaus Nikolajaus pirmojo rūmų  prieškambario baldų komplektas?

Motina.        Šimtas rublių..

Pirklys.        Gerai, aš paimsiu tas visas kelnias ir šitą prieškambarį…

Minia.            To nebus. Tai vagystė.. Kelnių daug – jas reikia padalinti – visiems. Arba visiems arba niekam

Pirklys.          Ponai, …šalin rankas nuo mano kelnių..

Motina.          Ponai, jūs nežinot ką darote..

(Prasideda muštynės)

Minia.          Ką jis ten kalba? Čia aukcionas - mes norime derėtis.. Šalin..

Motina.          Nesigrūskite jūs viską sudaužysite…Kur jūs mane nešate?

Minia.    (skanduoja) kelnės .. kelnės..

Pranešėja.      Ferensas Listas.  Noktiurnas F-dur. Andante moderato. Smuikuoja Tarptautinių premijų lauretas Benediktas Gadeikis. Akomponuoja Felicija Žumbakienė-Pesard. Dalys: visos.

(muzika)

Korespondentas.  Karolina, išpardavė turtą. Pabėgo iš Kijevo, kur ją persekiojo plaukuota kunigaikščio ranka.


Karolina.        O, Listai, o Ferencai.. kur tu dabar..?  Ar pamatysiu kada vėl tave?

Motina.          Dukrele, nusiramink…Po daktaro Kašpierovskio lašų – aš manau jis nesėdi vietoje…jis .. laukia nesulaukia tavęs..

Tarnas.            Laiškas iš pasienio sargybos karininko. Pasiuntinys atjojo raitas.

Motina.            Patys žinom. Duokš laišką.

Karolina.        Mama, skaityk, aš jaučiu, kad kažkas atsitiko baisaus..

Motina.                “ Gerbiamoji dosnioji aš nuolankus jūsų gerbėjas…” toliau prirašęs visokių niekų…. Aha, taip. ”. Ryšium su neramumais  Europoje gautas įsakymas uždaryti Rusijos sieną” … O, viešpatie, tik Listas pabėgo iš Kijevo – iš karto neramumai visoje Europoje…. ” Aš sulaikysiu įsakymą tol, kol Jūsų šviesybė neatsidurs užsienyje. ”  Šaunuolis. Štai kur vyras. Jam irgi nusispiauti į imperatorių. Karolina, ant arklių – tu šiandien pat turi pasiekti Europą.

Tarnas.                Atvyko daktaras…

Motina.                  Koks Dar daktaras?

Kašpierovskis.      Aš nebūčiau išdrįsęs Jūsų šviesybės trukdyti, bet…

Motina.                  Daktaras Kašpierovskis? Kiek prisimenu..

Kašpierovskis.      Taip.. atvykau jums pasipiršti…

Motina.                  Daktare, jūs išgėrėte tos mikstūros?

Kašpierovskis.  Taip…Aš viską gyvenime praradau…Ponas Vitgelšteinas uždarė mano vaistinę…Mane persekioja.. grasina į Sibirą išsiųsti.. Jūs vienintelė mano viltis.. Neatstumkit..

Karolina.          Sudie mama, aš išvažiuoju…


Pranešėja.        Ferensas Listas Uvertiūra “Manfredas”. Skambina Elzė Grigaitis .

(muzika)

Korespondentas. Listas jos laukė  Ukrainos miestelyje Križanovce., kunigaikščio Lichnovskio dvare.
Kunigaikštis Lichanovskis kūreno židinį.
Žiema pasitaikė labai šalta.


Listas.          …Ne prieš gerą. Kad tik neprasidėtų.. kad tik neprasidėtų..

Lichanovskis.  Ponas Listai, jūs atrodote  išvargęs… Norite, aš pasiųsiu raitus žvalgus prie sienos?

Listas.            O jūs Dar nepasiųntėt? Karolina, blaškosi sniego pūgoje, o mes čia kaitinamės prie židinio…Oi.. oi…oi

Lichanovskis.  Jums bloga?

Listas.              Man reikia išeiti…Nedelskite – siųskite raitelius…

Tarnas.            Atvyko daktaras iš Kijevo.

Lichanovskis.  Kaip jis prisistatė?

Tarnas.            Daktaras Kašpierovskis.

Lichanovskis.    Kaip laiku…kaip laiku…Kvieskit greičiau.. Pasiųskit raitelius prie sienos – tegul jie suranda kunigaikštienę Ivanovska…

Pranešėja.          Listas . Uvertiūra “Ričardas trečiasis”

(muzika)

Korespondentas.    Lichanovskio raiteliai surado Karolina, kuri pėsti, per didžiausias pusnis, siaučiant pūgai, keliavo pas mylimą Ferencą Listą.
Daktaras iš Kijevo – Kašpierovskis už didelius pinigus pagydė Listą, bet meilės neužgesino.
Listas nutarė bėgti į Europą.
Ten jie matė savo meilės ateitį.
Bekraštes Galicijos stepės vienintelis atviras kelias į Europą.


Tarnas.    (siaučiant pūgai)  Ponas Listai, …toliau nebegalime važiuoti.. taip užpustyta.. kad.. nors į akį durk.. arkliai toliau neina..

Listas.      .. Mes privalom judėti į priekį. Tai ne prašymas – tai įsakymas…

(kaukia vilkai)

Karolina.      Vilkai…aš negaliu…mes žūsime.. Listai aš nenoriu mirti Galicijos stepėje..

Listas.            Čia kažkas guli…Pažiūrėk, Karolina…tai daktaras Kašpierovskis…O siaubinga…neik, Karolina…jis pažeistas vilkų…Vargšelis .. jis taip pat bėgo į Europą…

Karolina.        Palikite jį Listai, kitaip mes čia žūsime…O aš manau, kad taip ir bus…drauge su jumis Europos padangėje užges ir toji
Vienintelė žvaigždė, Vengrijos širdis ir dvasia. O aš, būsiu su tavim… iki galo…Leisk tave paskutinį kartą apkabinti…Listai…aš tavęs neišsaugojau pasauliui…

Listas.              Karolina…. meile tu mano…

(kaukia vilkai . pūga)

Karolina.        Žmonės padėkit man…Mes turim išsaugoti šitą žmogų.. padėkit…



Pranešėja.      Ferensas Listas. “Mirties šokis” atlieka orkestras. Fortepionu skambina Ivanovska.
2007-02-01 09:15
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 11 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2008-04-01 13:23
Neišsiduoti
MAn patiko,ir labai,tik kaip jau minėjo,sunkoka susigaudyti tap veikėju . Tikrai laisva,užkabinanti pjesė :)
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2007-02-04 13:27
Mandarino Svajonė
Visai nieko, suprantama kad apsurdo pjesė...:)

tik painoka ir daug Ivanovskių - ir šeima ir didrigentė...

Beje tekstą dedant būtų gerai pirma vizualiai sutvarkyt, bent veikėjus pradžioj surašyt, nes sunku tekstą sekt.

O šiaip turite potencialo
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2007-02-01 20:00
kondensofkė
haha. nu neblogai
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2007-02-01 15:24
zirzule
"Rusijos feldmaršalo sūnaus Vitgenšt",
"Vaistinė turėjo gerą vardą.
Šalia klestėjo Vingelšteino morgas."

Puikumėlis :))
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą