Rašyk
Eilės (78158)
Fantastika (2307)
Esė (1554)
Proza (10911)
Vaikams (2714)
Slam (73)
English (1198)
Po polsku (370)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 9 (1)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







Mokslas, kultūra,  nūdienos vertybės – tebūnie tai trys atraminiai dalykai, apie kuriuos šiandien susiruošiau prabilti. Kad būtų kiek aiškiau,  pasakysiu, jog mokslo ir kultūros svarbą nagrinėsiu atskirai. Juk  šie du dalykai ne tik, kad nėra vienodi (kaip daugumai Lietuvos piliečių galėtų atrodyti), bet ir stipriai skiriasi savo reikšme dabartinėje visuomenėje. Skirtingas požiūris i šiuos du dalykus dažnai lemia ir skirtingą požiūrį į vertybes. Tradicinė vertybių skalė dažnai iškreipiama, dėl minėtųjų pirmų dviejų dalykų stokos, klaidingo interpretavimo, kurio nors vieno iš jų reikšmės hiperbolizavimo. Pabandykime pasižiūrėti į šiuos tris dalykus. Kaip jie atrodo šiandien, ką jie duoda/ neduoda visuomenei.


Pirmiausia pradėkime nuo mokslo. Viduramžiais išgyvenęs gūdžius, švelniai tariant, laikus: bent kiek labiau išprusę žmonės buvo apšaukiami eretikais ir tolimesnis jų likimas, manau, visiems aiškus. Padėtis mokslo atžvilgiu pradėjo taisytis Renesanse. Humanizmas, žmogaus, kaip individo, asmenybės iškėlimas, neliko paskutineje vietoje ir mokslas. Nuo to laiko prasidėjo mokslo kilimo laikai, tiesa vietomis su stabtelejimais, tačiau visgi užtikrintai i priekį. Galop istorijoje prieiname tą momentą, kuomet mokslas galutinai įsivyrauja. Nuo aštuonioliktojo amžiaus tai tęsiasi iki dabar. Savo ruožtu kultūra nebuvo užėmusi kokių nors konkrečių pozicijų, jos vardu istorijoje nerasime pavadinto kurio nors amžiaus. Turbūt nesuklysiu pasakydamas, jog kultūra prasideda pirmiausia kiekvieno mūsų šeimoje. Tuo ji akivaizdžiai svarbesnė - juk jos mus pradeda mokyti net anksčiau nei skaityti ar rašyti. Tačiau tai ir tiek. Mokymosi įstaigose aiškiai galime matyti, jog pirmenybė skiriama sausajam mokslui, žinioms. Kultūra lieka šeimos reikalu. Tuo tarpu mokslo svarba nūdienos laikais nepalyginamai didesnė. Šiandien, jei nesi ragavęs mokslo – atety esi potencialus niekas. Valstybės ekonomikai didelį poveikį turi mokslas, mokslas taip pat yra gero gyvenimo garantas kiekvienam. Tačiau jei 18a. buvo klykaujama, jog mokslas - tai šviesa, kuri sutvarkys visų gyvenimus, kodėl dar ir šiandien esam tokie nusmurgę. Esam lyg vaikai, kuriems tėvai visko prižada ir galop neištesi pažadų. Dabar klykaujam, nes mūsų taip ir neišgirdo, klykaujam ir nežinom ką daryt. Turbūt akivaizdu, kad mokslas negalėjo ir negali išspręsti visų mūsų problemų. Ypač tai akivaizdu šiandien, kuomet mokslas svarbus kiekviename žmogaus žingsnyje. Religija, tolerancija, nuoširdumas, pagarba - daug kam tik tušti žodžiai. Viso to ne tik ne itin pasigendama, tačiau dažnai samoningai kratomasi, esą tai bergždi dalykai. Ačiū, bet gana! Čia prisimenu garsųjį Voltero posakį, jog jej dievo nebūtų jį vistiek reiktų išgalvot. Bet ne apie dievą dabar. Ši mintis, manau, parodo, kad epochos išmintingieji buvo išmintingesni už tuos, kurie jais sekė. Atsitiko tai, ko Volteras, turint omenį jo pasakytus žodžius, turbūt mažai norėjo (nors ir kaip kritikavo religiją). Iš  senų dievų paliko tik stabai, naujų nesugalvojom, tačiau kadangi Dievo vis tiek reikia – juo tapo mokslas. “Norint mylėti žmones ir valdyti šalį, nereikia didelės išminties” (Lao Dzė). Mintis manau labia aiški, nors kalbama apie skirtingo pobūdžio dalykus, tačiau esmė ta pati. Kad būtum geru žmogumi, nebūtinai reikia būti protingu. Štai čia aš ir norėčiau grįžti prie kultūros. Kultūros – bendrąja prasme. Nesiimsiu tvirtinti, jog visuomenė yra nekultūringa. Gal pasakysiu šiuo atžvilgiu tik tiek, kad, kai vienąkart mama grižo iš darbo, ji man papasakojo, jog, pasakiusi bendradarbėm, kad jos sūnus lankosi teatre,  išgirdo, esą  tai tėra laiko švaistymas, kad nėra ko ten eiti – mat tai, tik bereikalingas pinigų eikvojimas. Pasakykit kas man nors viena priežastį, kodėl apsilankymas teatre gali būti nenaudingas?! Kartais susidaro įspūdis, kad žmonių kultūros supratimas yra labai siauras. Tai: mandagiai elgtis už stalo, nerodyti į daiktus pirštu, nesikeikti ir, geriausiu atveju, dar nemušti mergaičių. Iš klasės draugų dažnai girdžiu antisemitinių pasisakymų… manau apie toleranciją, pagarbą jie nėra girdėję. Prireiktų daug laiko kalbėti apie toleranciją, jos stoką, bet dabar tikriausiai  tiesiog drąsiai galime pareikšti, jog jos arba nėra iš vis, arba yra labia mažai.
  Turmpai tariant, sausam mokslui iš žmogaus gyvenimo išstumiant sakralias verybes (tarkim, kad ir tą pačią toleranciją, pagarbą) žmogus pradeda reevoliucionuoti į modernų gyvulį. Paimkim tikejimą – transendentas čia atsiskleidžia ne per dekalogo žinojimą, o per jo realizavimą kasdieniuose žmonių santykiuose. Bet apie kokį transendentą galime kalbėti, kai kasdieniai žmonių santykiai – tai paskendimas pragmatizme, snukių daužymas ir drabstymasis purvais, kai tenka išgirsti, jog meile tėra cheminiu reakcijų visuma...
    Mano pamąstymai nuo čia pakrypsta pseudovertybių link. Manau, jog esant vertybių stokai, žmonės susikuria kitas vertybes, arba jų vertybių sistema pasikeičia. Pavyzdžiai galėtų būti tokie - pragmatizmas, kuris siejasi su savanaudiškumu, žmogaus egoizmu. Iš šios „vertybės“ kyla netolerancija, nepagarba kitam, mat bežiūrėdamas savęs, beatodairiškai siekdamas patenkinti savo ego, numoji ranka į kitus, kurie kokiu nors požiūriu nėra panašūs į tave. Taip iškreipiama ir draugystės savoka, kurios pagrindiniu akcentu tampa nauda. Labai stipriai iškreipiamas ir laisvės suvokimas. Kiekvienam moderniam gyvuliui ji tampa galimybės daryti, ką nori, simboliu. Pamirštama, kad laisvė baigiasi ties kito žmogaus laisve. Jos savoka sutapatinama su anarchija, kuri kyla iš kiekvieno siekimo patenkinti savo ego. Turbūt natūralu, kad tokiu atveju pagrindinės vertybės tampa tos, kurias galima pasiekti. Būtent pasiekti, o ne išsiugdyti ar įgyti. Taigi, jej kokiam statistiniam lietuviui užduočiau klausimą, kada, jo manymu, žmonės buvo laimingiausi  ar kurioje pasaulio valstybeje žmonės gyvena laimingiausiai, turbūt gaučiau atsakymą, kad geriausiai gyvename dabar, o laimingiausi -  turtingiausioje pasaulio šalyje Amerikoje. Visgi ne, mielieji, D. Britanijoje buvo atlikta apklausa, kurios metu buvo siekiama nustatyti, kur gyvena laimingiausi žmonės pasaulyje (šia tema buvo publikuotas straipsnis Delfi. lt) Teisingas atsakymas yra Vanuatu (sala Okeanijoje) respublikos aborigenai (Europoje laimingiausi yra Maltos gyventojai), o ar žmonės laimingiausi dabar?.... Gal tik turi daugiausia šansų būti tokiais, bet...
  Baigdamas noriu pasakyti, kad neskelbiu inkvizicijos laužų mokslui. Tiesiog siekiu suprasti, kaip tai keičia mūsų gyvenimą, ką prarandame pasikliaudami vien juo ir ką neva gauname. Sausas žinojimas baigiasi, jausmų atbukimu, subarbariškėjimu. Pasaulis kuriamas pagal griežtas taisykles, iš savęs pačių atimant galimybę interpretuoti. „Pirmasis genialumo požymis yra originalumas“ (I. Kantas). Pamirštama, jog tiesa slypi ne taisyklėje, o jos išimtyje ir, kad ne išimtis turi paklusti taisyklei, o pastaroji išimčiai, antraip liekame akli savo paties žinojime (iš to gerai išsišaipo tokie  kaip personažai Boratas (mintis į L. Donskio publikuotą straipsnį Delfi. lt)). Kultūra, kurią čia vartoju bendrąja prasme, turėtų eiti lygiagrečiai su mokslu, papildyti vienas kitą. Tuomet manau žmonės nebūtų tokie akli viskam, kas yra aplink juos, ne tokie pažeidžiami savo žinojimo ir pagaliau turtingi grūdais, o ne pelais arba kitaip - tariamomis vertybėmis.
2006-11-29 15:44
Į mėgstamiausius įsidėjo
Šią informaciją mato tik svetainės rėmėjai. Plačiau...
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 11 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2006-12-04 22:18
Vai
Vai
na, taip, tekstui trūksta nuoseklumo ir minčių dėstymo aiškumo, kas suteiktų tekstui daug kokybiškesnį ir lengviau suvokiamą efektą. paberta nemažai kontekstų, o tai nėra blogai, bet gal kiek nesuvaldyta. visgi, galima pagirti už bandymus ieškoti ir kažką bandyti pateikti autentiškai, nors ir dideliais novatoriškumo kiekiais nekvepia.

šiaip rekomenduočiau dažniau pažiūrėti laidą "Negali būti". ten pakankamai informatyviai, aiškiai ir svarbiausia - argumentuotai pateikiamas kultūros ir mokslo ryšys. na, bet esė yra esė, čia svarbi subjektyvi nuomonė.

sėkmės
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2006-11-30 15:45
roco alu
sakyčiau, mišrainė. tačiau ta mišrainė kiek skani, man ji vietomis patiko.

visų pirma, nuo pirmojo sakinio pasigedau konkretesnės struktūros. buvo mokslas, kultūra, vertybės. štai tos 3 per visą tekstą barškinamos temos. man kaip paprastam piliečiui kyla toks retorinis klausimas: o mokslas ar ne kultūros dalis?... taigi, manau, reikėjo atskirt, darbo pradžioje labiau apibrėžt šiuos tris polius ir kiekvieną jį gliaudyt savo plotmėje, o nesumalti kartu, kaip tai buvo padaryta su mokslu ir kultūra. nors kaip ir sakiau, argi mokslas ir nėra kultūros dalelė, tačiau tada man kiltų ir kitas klausimas, jei tai logiškai sumalei, kodėl pasirinkai būtent mokslą, kaip vieną iš kultūros dalių, nuskriausdamas kitas dalis ir jas suabsoliutindamas vien tik ta kultūros sąvoka ir reikšme.

dar vienas maniškis pastebėjimas, kad ne visi galvojo, kad švietimas, švietimo epocha gali išgelbėti visuomenę nuo parazitizmo. hermanas hesė nekentė švietimo, sakė, kad tai gyvenimo nuodai, ir netgi metė mokyklą, jei neklystu, būdamas 12 metų. taigi tiesa iš jo lūpų kiek ir patraukli, hesė "nesugadintas", nebaigė mokyklos, o pažiūrėkim kokią jis įtaką darė ir dabar daro visame pasaulyje. čia tarp kitko.

apibendrintai: trūksta padoresnės struktūros. kartais neskiri, kur pasibaigia balta ir kur prasideda juoda, abi jas sulieji, ir gaunasi pilka. gyvenimas toks ir yra, viskas susiję, mazgeliais susipynę. tačiau literatūroje tavo darbas tuos mazgelius visus atrišt, atpainiot, o ne dar labiau suvelt.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2006-11-29 15:51
linkesdometis
Sausa, daug svetimų minčių, bet paties indėlis labiau moksliškas ir labai jau teisingas, bet ne labai įdomus. Taip, tą žino daugelis (gal daugelis ir nežino), bet pateikti reikėtų originaliau, kad skaitytojui norėtųsi pakartotinai sliuogti eilutėmis, o ne perbėgti be atogrėžio...

Su pagarba.
Pulsas.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą