Knygos
Romanai (1924)
Poezija (620)
Pjesės (34)
Vaikams (140)
Kitos (904)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 16 (4)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter





Striptizas

Striptizas Tai jau trečioji 1976 m. parašyto romano laida, tačiau ir dabar jį galima apibūdinti tokiais pat žodžiais, kuriuos vartojo kritikai vos jam pasirodžius: „Modernistinis. Siurrealistinis. Abstraktus. Avangardistinis. Eksperimentinis. Egzistencialistinis. Faustiškas. Mįslingas.“ Tie, kas laiko save tikrais literatūros specialistais ar patyrusiais mėgėjais, gaus progą susipažinti su labai keistu tekstu ir pabandyti savarankiškai jį „iššifruoti“. Man rodos, norint suprasti šį kūrinį, reikėtų „įjungti“ tam tikro pobūdžio mąstymą, kuris psichologijoje ir filosofijoje vadinamas mitiniu arba mitologiniu. Nes šioje knygoje, kurios visi skyriai identiškai sukonstruoti ir yra daug pakartojimų, nėra nieko, ką galima būtų suprasti pažodžiui. Nėra griežtai apibrėžto veikėjo: pasakotojas, pakilęs iš kapo dėl stipraus troškimo gyventi, pakeliui pas pranašą sutinka kelis žmones, su kuriais tarsi apsikeičia kūnais. Nėra ryškios siužetinės linijos: visa, kas vyksta – neūžaugos gelbėjimas, plaukų kirpimas, sulčių gėrimas bare, visa galinčio paaiškinti pranašo paieškos, – paremta archetipais, pasakų įtvirtintais stebuklų modeliais, kolektyvinės pasąmonės reiškiniais. Kaip naujame J. Paulėkaitės ir D. Gavenonio spektaklyje „Uždaras vakaras“, kurio siužetas „pasiskolintas“ iš lietuvių liaudies pasakos apie žmoną-deivę ir kur žmogus tampa dieviškų jėgų manipuliavimo objektu, taip šis bevardis jaunuolis, tarsi transo būsenos apimtas, išgyvena įvykius, turinčius gilią simbolinę prasmę. Kvėpavimas į stiklainį reiškia sielos atidavimą aukštesnėms jėgoms, sapnas – perėjimas iš šiapus į anapus, plaukų kirpimas – atgimimas naujam gyvenimui, apsivalant nuo sukauptos patirties naštos ir atsiveriant kitokiam ritmui. Be abejo, svarbų vaidmenį pasakojime vaidina spalvos: žmogus palaipsniui „pereina“ beveik visą vaivorykštės spektrą, į kurį įtraukiama ir nuogo kūno spalva. Todėl romanas ir vadinasi „Striptizas“: tai ne šokis, kuriuo siekiama suvilioti (nors ir vilionių, ir intymumo čia rasime nemažai), bet pats apsinuoginimo veiksmas. Nuogumas simbolizuoja visišką žmogaus bejėgiškumą, atsivėrimą, atsikračius bet kokių tapatybės požymių: įsitikinimų, tikėjimo, nuomonių, svajonių, troškimų, gyvenimiškos patirties skausmo ir džiaugsmų... Kas tada lieka iš žmogaus? Tai paslaptis. Jai atspėti reikia pasakų logikos ir nemažai kitokių žinių.
Aleksandra Fomina
2008-07-30
 
Kita informacija
Tema: Romanai
Leidykla: Baltos Lankos
Leidimo vieta: Vilnius
Leidimo metai: 2008
Puslapių: 344
Kodas: ISBN 978-9955-23-147-9
Daugiau informacijos »
Kitos knygos recenzijos
 
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 0
 
Blogas komentaras Rodyti?
2008-08-20 19:40
baltžuvė
skaitysiu
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2008-07-31 17:18
būsimoji
Icchokas
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2008-07-31 17:18
būsimoji
Mano mielas Ichokas
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2008-07-31 12:44
Balta Baltaitė
sudomino.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Knygų recenzijos

Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą