Knygos
Romanai (1924)
Poezija (620)
Pjesės (34)
Vaikams (140)
Kitos (904)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 20 (1)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter





Džiazo modernizmas

Džiazo modernizmas Džiazas. Toks slėpiningas ir viliojantis žodis, beveik kvepiantis saksofono variu, pypkės dūmais ir kažin kuo neįvardijamu, mistišku, traukiančiu. Bet iš tiesų džiazo muzika - tai nuolatinis žaidimas, spontaniškumas, nesibaigianti improvizacija gyvenimo tema. Džiazas yra gyva muzika, kuri, sintezėje su kitom meno išraiškos formomis, sukuria pakilią, nepakartojamą atmosferą. Taigi, nereikia bijoti džiazo iššūkio pasauliui, teigia Alfred Appel Jr. knyga, atskleidžianti kitokį požiūrį į šią muzikos kryptį.

Rašytojas siekia parodyti, kad džiazas, modernusis menas ir „sąmonės srauto“ literatūra kartu iškilo erotiškame, kūrybingame, pilname iššūkių, gyvybingame ir žiauriame dvidešimtajame amžiuje. Dar daugiau, pasak Appel, šios įvairios ekspresijos formos visapusiškai skverbėsi viena į kitą ir darė viena kitai įtaką.

Pavyzdžiui, Anri Matisas (Henri Matisse) sukūrė visą eilę dailės kūrinių, pavadintų „Džiazas“. Taip pat galima paminėti mobilias Luiso Armstrongo, Fats Waller ir kitų džiazo muzikantų skulptūras, sukurtas A. Kaldero ir Konstantino Brankusi (Konstantin Brancussi), kuris ir pats ne tik kūrė abstrakčias skulptūras, bet ir turėjo keletą savo džiazo įrašų.

Perskaičiusi šią knygą, nuomonės apie ją paklausiau JAV trombonisto, dabar dirbančio psichologu bei žurnalistu, Victor L. Schermer nuomonės apie ją. Jis, kaip besisukantis džiazo pasaulyje, pasakė štai ką: „Knygos autoriui sąsajos tarp džiazo ir vaizduojamosios dailės yra aiškios, istoriškos ir realios, tai ne tik sutampantys stilių, formų ir turinio paralelizmai. Tačiau svarbiausia yra tai, kad neįmanoma suprasti modernaus meno bei literatūros, nesuvokiant džiazo. Nes dvidešimtojo amžiaus muzika, literatūra ir dailė dalijasi tuo pačiu „ritmu“, forma bei struktūra.“

„Džiazo modernizmas“ - tai knyga, kuri gali ir papiktinti kritikus ir istorikus. Ji parašyta populiariuoju stilium ir nėra skirta pagrįsti ir paaiškinti kokių nors teorijų. Kaip džiazo atlikėjas, Appel žaidžia tema ir tuomet peršoka į daugybę „naktinių“ variacijų. Jis rašo džiazo ritmu viską, kas ateina į galvą ir kas tinka nuotaikai, nelabai stengdamasis vystyti savo idėjas nuosekliu, logišku stiliumi.

Autorius lygina Matiso paveikslą „Raudonoji studija“ su beveik identiška Okeh įrašų  etikete. Appel įžvalgiai suvokia, kad Rošenbergo (Rauscheberg‘s) piešinys „Vienuolis“ stilistiškai ir dramatiškai labai artimas Džono Koltrano (John Coltrane) muzikai: „šie du darbai sujungti kartu taptų amžiaus šedevru“. Pasak Appel, tas pats ritmas, charakterizuojantis džiazą, taip pat pristato Kaldero šokančias skulptūras, Mondriano linijas ir kvadratus bei Matiso spalvas ir kontūrus.

Šioje knygoje plėtojama teorija apie tam tikrą smegenų funkcijų susidvejinimą, kai vieno jutimo (pvz. garsų) stimuliacija sukelia atgarsį kitame jutime (pvz. regėjime). Taigi, „ryškus“ trimito garsas hipotetiškai gali sukelti vizualinių asociacijų su balta ar geltona spalva, o violončelė gali pažadinti „raudonus“ ar „rožinius“ jutimus.“

Knygoje „Džiazo modernizmas“ pilna puikių piešinių, skulptūrų, fotografijų reprodukcijų. Vizualiniai pavyzdžiai jutimai yra pagrindinės priemonės paskaitose apie džiazo įrašus, melodijas ir t.t. Perskaitę šią knygą, jūs pradėsit „matyti“ garsus ir „girdėti“ spalvas bei linijas.

Paprašytas išrinkti citatą, jo nuomone, labiausiai atspindinčią knygos koncepciją, Victor L. Schermer pasirinko štai kokią:

„Ritmas išsaugojo pasaulį. Džiazas buvo mūsų kelyje, kai pasaulį valdė krizė: genocido, atominių bombų, Korėjos karo, Antrojo Pasaulinio Karo metu. Mes šokome ir klausėmės gilios muzikos tamsiuose klubuose“.

Džiazas - ne vien aukštuomenės atstovų privilegija. Tai, visų pirma, dinamiškas ritmas, neįpareigojantis žaidimas, sujungiantis melodiją su grojančio muzikanto vaizdu ir sukeliantis neįtikėtinai stiprias emocijas. Tad žaiskime džiazą.
2004-04-23
 
Kita informacija
Recenzento
vertinimas:
Pavadinimas
originalo kalba:
Jazz Modernism: from Ellington and Armstrong to Matisse and Joyse
Tema: Kitos
Leidykla: Knopf Publishing Group
Leidimo vieta: Niujorkas
Leidimo metai: 2002
Puslapių: 296
Kodas: ISBN 0394533933
Daugiau informacijos »
 
 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
Įvertinimas:
Balsų: 3 Kas ir kaip?
 
Blogas komentaras Rodyti?
2004-04-27 19:45
Suglumes
Patinka džiazas, tačiau tos knygos neskaičiau. Reiks perskaityti.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2004-04-24 22:56
agle
turetu atitikti brangia kaina:) bet virselis nerealus! ot man kas nors tik ji atneskit, uz tai piedisiat mokeciau:D
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2004-04-23 15:21
Talk Normal
Tai pavartyk.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2004-04-23 14:47
Bangpūtys
Recenzijos neskaičiau, nes ir knygos tikrai neskaityčiau, tačiau viršelis - ieginis :)
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2004-04-23 13:16
Dara
Turetu buti jega knyga, ir recenzija man patiko. :)
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Knygų recenzijos

Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą