Rašyk
Eilės (79046)
Fantastika (2329)
Esė (1595)
Proza (11062)
Vaikams (2730)
Slam (86)
English (1204)
Po polsku (379)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 34 (0)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter





Klausimas dėl prozos rašymo
2013-01-20 20:43
Sveiki. Iškilo toks klausimas. Ar reikia romanui atskleidimo? Pavyzdys: "Kalnas, ant kurio stovėjo bažnyčia, žmonių buvo vadinamas "kerpėtuoju". Žmonės ant jo susirinkdavo ne vien tik dėl bažnyčios, o ir todėl, kad nuo jo atsiveria itin patrauklus akiai vaizdas - miško toliai, didžioji pelkė, per penkiasdešimt kaimo gyvavimo metų apipinta įvairiausiomis legendomis, Raišiaus malūnas, pastatytas žydo Milerio..." Man sunku suformuluoti klausimą, bet esmė tokia: ar reikia skaitytojui pasakoti apie pačio kūrinyje vaizduojamo daikto, daiktų, visuomenės (pvz. kaimo) būseną, nuomonę, kaip jausti ribą, kad žinotum , kiek reikia atskleist, o kur jau sustot? Juk negalima kone visą romaną pasakot apie tai, kaip kas nors atrodė visuomenei, koks buvo jos požiūris. Kaip skirstyti, kas yra svarbu, o kas nesvarbu skaitytojui? Man asmeniškai yra įdomu kurti visokius gamtos vaizdinius, bet kai pagalvoju, kad skaitytojui tai gal ne visai patinka, tenka atisakyt tos minties. Arba koks skirtumas ten kokiam x skaitytojui, kokia ten buvo kokio miesto ar kaimo praeitis, kokie jo žmonės..
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-31 21:38
omnia
>Grafomanija yra nesugebėjimo skaityti ir savikritikos trūkumo pasekmė

Bingo!

Bet tik, jei čia apie rašantįjį: būtent jis neturėtų nei pernelyg susireikšminti, nei per mažai skaityti...
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-31 21:02
Laukinė Obelis
Elgtis taip, kaip siūlo Camel Cigaretės, galima nebent pasiekus tam tikro lygio.
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-31 18:30
Camel
Grafomanija yra nesugebėjimo skaityti ir savikritikos trūkumo pasekmė. Geras skaitytojas niekada nenorės, kad jam pataikautų, atvirkščiai, jis nori būt nustebintas.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-31 16:57
omnia
Mes apie tai jau kalbėjome kitoje temoje. Man atrodo, toks požiūris tėra grafomanijos šaltinis.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-31 14:09
Camel
Visi čia kalba skaitytojui svarbui tas ar anas. Pamiršk skaitytoją, jei rašai, tai dėl savęs, ne dėl jo ir skaitytojas negali trukdyti tavo išraiškai. Skaitytojas reikalingas tik tam, kad tavo kūryba būtų reali, t.y. ji neliktų vien tavo mintyse, kažkam ją perskaičius ji įgauna savo gyvenimą. Tereikia žinoti ką nori išreikšti ir pasirinkti priemones, kurios labiausiai tinka tai išraiškai, tavo kūrybos išraiškai, o ne skaitytojo pomėgiams.
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-29 03:33
omnia
Rašymui taisyklės, žinoma, svarbios, bet tik tuomet galėsi rašyti, jei tas taisykles pats ir kursi, o ne aklai laikysiesi primestų svetimų.

Susikurti savas labiausiai padeda skaitymas, nors to, žinoma, nepakanka.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-29 01:44
klimbingupthewalls
*persijungtų
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-29 01:35
klimbingupthewalls
Netrukus upelis susiaurėjo ir ėmė tekėti taip stačiai žemyn, kad jo pakrante nebegalėjau eiti, o paskui tarp uolėtų krantų staiga pasuko link jūros ir apačioje išgirdau šnioščiantį aukštą krioklį. Tada išlipau iš lomos ir atsidūriau ant šilojais ir raudonais didžialapiais šakiais apaugusio skardžio. Apačioje pamačiau jūrą.
Vaizdas kurį išvydau, buvo tokio neapsakomo grožio, kad nepajėgiau visko iškart suvokti. Mano žvilgsnis blaškėsi nuo namo prie salų, nuo balto pakrantės smėlio prie lygios žalios pievutės už namo, nuo ratu sukančių žuvėdrų prie blyškios atlasinės jūros ir snieguotų Skajos salos užkalnių viršūnių.
Tiesiai po manimi, po stačiu viržiais ir geltonomis kalnų žolėmis apaugusiu šlaitu buvo platus žalias laukas, bemaž sala, nes iš dešinės tekėjo upelis, kuris čia darė žvilgančią pasagos pavidalo kilpą ir suko jūros link. Kur nebepriėjo upelis, lauką ribojo akmenuotas smėlėtas įlankos krantas.
Gevinas Maksvelis

žinai kodėl cituoju? nes supratau dar vieną labai svarbų dalyką - vaizdas yra meditacija, hipnozė, išvedanti skaitytoją iš jo supančios aplinkos į tą kitą. kuo toliau skaitytojas yra, tuo ilgiau trunka, tuo daugiau ir detaliau reikia aprašyti, kad žengtų, eitų, pamatytų, persijuntų, o tada prasideda pasakojimas. jis turi užsimiršti.
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-25 19:08
Nuar
Trijų taisyklių neužtenka. Reikia dar dviejų:
4. Mokėti įsiklausyti į kritiką.
5. Prieš pradedant rašyti ir apmąstant parašytą tekstą būti apsisprendusiam, pagal kokias taisykles rašysi - savo ar vietos kritikų?
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-25 10:15
Šnekorius
Norint rašyti prozą reikia labai nedaug. Užtena laikytis šių trijų taisyklių:
1. Reikia turėti pasakotojo talentą.
2. Reikia gerai žinoti tai, apie ką nori rašyti.Kiek laisvesni čia fantastai ir visai laisvi humoristai
3. IŠ Ernesto Hemngvėjaus reikia išmokti taupiai naudoti žodžius.
Viskas labai paprasta. Bėda tame, kad retai kam duota visa tai turėti
Įvertinkite komentarą:
Geras (3) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-22 00:05
Laukinė Obelis
Taip, jei tie įvadiniai pezalai tik tam, kad "reikia", tada tai yra ydinga tendencija, bet jei aprašymai (gamtos, aplinkos, laikmečio ar ko tik nori) yra tam, kad sukurtų atmosferą kūrinio veiksmui, prielaidą vienokiems ar kitokiems veiksmams, tai čia tik teigiama, ypač, jei autorius sugeba tai padaryti mesitriškai.
Įvertinkite komentarą:
Geras (2) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-21 20:57
bkt
bkt
Tendencija pradėti ne tik kūrinį, bet ir kiekvieną jo dalį nuo gamtos/vaizdo pro langą/orų aprašymų, mano skoniui yra ydingas. MANO SKONIUI- pabrėžiu. Tačiau reikalinga esminė detalė, atmosfera ar aplinka apibūdinanti veikėjus, tuomet tegu :)

Ir neklauskyk Bevardžio aka Nameless nes jis tik apie apsipūtimą turbūt apsipūtęs ir terašo ;)
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-21 17:47
klimbingupthewalls
žinoma, galite palaukti dar kokių 3 tokių pačių atsakymų.
Įvertinkite komentarą:
Geras (1) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-21 16:48
Alkupenas
klimbingupthewalls,

Atsakėte būtent tai, ko klausiau, bet norėtųsi dar ir kitų narių nuomonės. Ačiū.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-21 15:54
klimbingupthewalls
*besimėgaujant
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-21 15:53
klimbingupthewalls
nėra vienos tiesos. yra rašytojų, kurie aprašo kambario detales per kelis puslapius, o kambarys niekaip rimčiau nesusijęs su siužetu. vieną kartą skaitytojas dar ištvers, antrą kartą tiesiog praleis, jeigu domisi būtent veiksmu. bet yra ir skaitytojų, kuriems reikia visko iki smulkmenų. jie rinksis tokį rašytoją ir džiaugsis jo turtinga kalba ir detalėmis. ir mėgausis užuolaidų aksomu. prie kokių save priskirtumėt ir kokių skaitytojų norėtumėt? paskutinį kartą kada leidau sau nepraleisti ištisų puslapių apie kalną buvo Selmos Lagerliof kūrinys. atvirkščiai tą kartą būtent tos detalės labai ir patiko, lyg pasaka. kodėl?
atsakymą galima rasti. tai nebuvo lėkštas varginantis pasakojimas besimaugant tik savo kalba, tai buvo atskiras kūrinys lyg legenda. kai įprasmini aprašymą ir laikaisi tam tikro stiliaus visame kūrinyje, nesuklysi.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-21 10:01
Aurimaz
Manau, visai faina būtų aprašyti aukštą, sakuromis apaugusį kalną, kuriame stirkso uragano susmaigstytų tankų vamzdžiai, o vokiečiai pirmojo pasaulinio karo metais paliko 580 000 000 minų, dėl kurių kiekvienas haiku mylėtojas žino, jog pavasariais lestis į rytinę kalno dalį galima tik turint polinkį poetiškai išlėkti į dangų.
Įvertinkite komentarą:
Geras (2) Blogas (1)
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-21 07:51
Alkupenas
Nameless Hero,

Taip, man aštuonuolika. Lietuvių mokytojas prievartaut gali tik visiškų nevykėlių smegenis, kuriem rūpi iš lietuvių kalbos išsivest 5-6. Be to, aš pats žinau ką man reikia daryti ir ko nereikia.
Įvertinkite komentarą:
Geras (2) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-21 00:29
Laukinė Obelis
Jei egzistuotų konkretus atsakymas į tokio tipo klausimus, pasaulyje būtų vienas "tinkamas" romanas, o visi kiti būtų nurašyti kaip nevykę. Deja (o gal laimė), tokio atsakymo nėra, nėra ir tokio romano. Todėl mes kuriame. Ir nesiliausime kurę. Tik ne tam, kad atsakymą į tokius klausimus rastume, o tam, kad sukurtume kažką savo, kas savaip įtikintų skaitytoją, jog būtent taip ir ne kitaip turėjo būti parašyta.
Įvertinkite komentarą:
Geras (2) Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2013-01-20 23:15
Marquise
Labai individualu ir manau nėra jokios formulės. Yra autorių, kurie tokius aprašymus pateikia labai sklandžiai, "skaniai" ir moka tobulai įlieti į vyksmą. Tuomet skaitytojui jie nesukelia jokių neigiamų emocijų.
Kiti autoriai yra "sausesni" ir ilgi aprašinėjimai įvelia skaitytoją į nesibaigiančią ilgų sakinių ir būdvardžių tiradą, kurios prasmė pasimeta ir iš esmės atstumia skaitytoją.
Taigi reiktu pradėti nuo to, kad išsiaiškinti, ar autoriui sekasi (kalbu ne apie mėgstu/ nemėgstu, tačiau apie gaunamą rezultatą) rašyti tokius aprašymus.

Kitas svarbus momentas - kiek tokie aprašymai svarbūs veiksmui ir/ ar minčiai atskleisti, nuotaikai sukurti.

O tiksliausia, manyčiau, būtų pačiam savęs paklausti, kiek tokių aprašymų aš norėčiau skaityti šio kūrinio apimtyje.

Įvertinkite komentarą:
Geras (3) Blogas (1)
1 2
[iš viso: 21]


 
Norint komentuoti, reikia prisijungti
 
Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą