Delčia blyksteli skaidriu smaragdu ir ištirpsta drakono nasruose. Tamsa atsikanda mano miego, įsikniaubia į debesį suveltais plaukais, įsiklauso nugulėta ausimi. Supilu miego esenciją į puodelį, užplikau verdančiu vandeniu. Gėralo paviršiumi plaukioja raudona drakono akis. Sugriežiu nudilusiais dantimis, prasivėrusios avietinės lūpos pajunta karštį. – Jau brėkšta, – sušnabždu ir girgžtelėjusi grindų lenta trinkteli sandėliuko durimis, nutildydama mano žingsnius. Klusniame baltame fone paskendę medžiai išsirikiuoja kelkraštyje, lygiagrečiai ką tik paliktų vėžių, kelio viduryje. Susimeta nugarą į kuprą, palinkstu arčiau šiugždančio puraus sniego. Kastuvu kabinu baltas pusnis, metu į šalis. Lengvas sniegas kyla aukštyn ir vėl krinta atgal, nubalindamas pečius, galvą. Monotoniški judesiai nepadeda išsibudinti, tik ritmingai atveda prie stotelės. Kelkraštis virto giliu, pripildytu šešėlių kontūrų tuneliu su žydrais blėstančių žvaigždžių atšvaitais. Iš stotelės išskrenda išbadėjusių zylių pulkas, geltono popieriaus skiautėmis apsuka ratą aplink obelį. Neradusios nieko valgomo sutupia ant ką tik nukasto kelkraščio. Snapais ima gnaibyti akmenukus. – Sakau tau, šias zyles reikia pamaitint, – zylės nuskrenda į stotelę ir sutupia po suolu. – Pašėlę žirgai, neliesdami kojomis žemės praskriejo šią naktį, – patrinu užtirpusias rankas. – Ne, tai tik pūga. – Sumenko atmintis, užmarštis sulapojo, mane peraugo, – įsmeigiu į pusnį kastuvą. Noriu iš sąmonės ištraukti įprastus atributus, kurie nusakytų mane stovintį šalia suakmenėjusios kriauklės su perlamutrinėm sienelėm. Nuo supančios išorės išsikraipytų daiktų aštriu peiliu atsiriekiu formas, kurias mintinai atpažinčiau juodžiausioje tamsoje, bet vaza su vaisiais ant stalo ir pliušinė voverė ant baltos išsipūtusios pagalvės virsta alaus buteliais. Brėkštant jie ima spindėti ir šokinėti nuo lovos ant stalo, nuo stalo ant grindų, nuo grindų ant spintos. Kiekvieną rytą išsibarstę pilki ir geltoni kamšteliai susirenka saujoje, kad pasislėptų striukės kišenėje. – Atmintis pasitraukė paskui sudilusį mėnulį? – Blogas ženklas grįžti atgal, – mano atsakymas sumezga klaustuką į mazgą. – Tavo atsakymas drumsčia tylą, kaip paskutinis alaus lašas butelio dugne. – Man nėra ko bijoti, esu tik sudedamoji dalis, – įkišu ranką į kišenę. – Galėtum būt sniego pusnis stotelės kampe, su tuščiu alaus buteliu ir barškančiais kamšteliais kišenėse. – Galiu įkalbėti save pasielgti vienaip ar kitaip, o vėliau priešingai, – nubraukiu šerkšną nuo blakstienų. – Ar pavyks, kai ketvirtas apokalipsės raitelis jau stovi prie tavo durų? – Ne, tai vėjas suka sniegą, vėl užneš takus. Įeinu į vidų, patrepsiu sušalusiomis kojomis į betonines grindis. Ištrupėjusių plytų plyšiuose miegančių vorų sapnai nuslysta išblukusiu siužetu. Stotelės kampuose inercijos pliūpsniai irstančiom siūlėm ir įšalęs į ledą voratinklis nunertas iš nerūdijančio plieno vielos. Sušalusios zylės sutupia ant suolo geltonų karolių virtine. – Ar tai šio pasaulio kodas? – iš juodos stotelės sienos pasirodo žmogus. – Tai ko negaliu įsivaizduoti, neegzistuoja, – pajuntu troškulį, regis liežuvis suledėjo ir vos pajėgia apsiversti. – Labai abstraktu, – obels šakos perbraukė atsiknojusį stogo skardos lakštą. – Atsakymas nutildytų pūgą, – zylės aštriais nagais įsikabinusios į suolo kraštą atidžiai apžiūrinėja aštriu peiliuku paliktus įbrėžimus. – Kas tave verčia sugrįžti į tą pačią vietą ir raižyt suolo lentas? - žmogus nekantriai ima vaikščioti ratu. – Aš nematau tavo veido. – Negi manai, kad žiūrėdamas man į veidą, matysi tai, kas vadinama tiesa? – sudžiuvusios obels šakos sukrenta į purias pusnis priešais stotelę. – Man nereikia tavo tiesos, užteks alaus. – Striukės vidinėj kišenėj. Užverčiu galvą. Gomuriu nuslysta nakties akcija glostoma mėnulio šviesos. Akių vyzdžius užmaskuoja ledo kristalai. Su paskutiniu gurkšniu tuščias alaus butelis sudžiuvusia ankštimi paskęsta sniege. – Jau gailėjausi, kad įlindau į užšaldyto laiko ir varveklių skylę. – Atlenkinėji po pirštą kiekvienam ištartam žodžiui, nesuprasdamas, kodėl negali patekti į vidų, – nepažįstamojo drabužių linijos atkartoja plytų siūles. – Tuščios pastangos, – pritariu ir nuo suolo pakilusi zylė nutupia man ant peties. Sukišu į kišenes rankas. Surankioju alaus kamštelius, ištraukiu pilną saują ir paberiu ant suolo. Tarp pilkų apskritimų sublizga keli centai, skambčioja susilietę nugarom ir šonais, bando pasislėpti. Neišdrįstu jų pasiimti. Zylės užpuola grobį, įnirtingai galanda snapus į blizgius paviršius, susipeša aptikusios kelias neišlukštentas saulėgrąžas. – Tu už viską sumoki. Pūga liovėsi. Negailestingi saulės spinduliai nušvietė trumpam stabtelėjusio autobuso langus. Pakilusi nuo mano peties zylė palindo po suolu. Išėjęs į lauką užčiuopiau kastuvo kotą. Nenusakomo amžiaus žmogysta susilieja su juoda siena. – Tu taip pat, – ištariu toldamas nuo stotelės, lydimas kišenėje užsilikusių kamštelių barškesio.
Iš pradžių norėjau rašyti, kad pernelyg klampu. Tačiau ne, netiesa, kūrinys neįklampina, tikriau būtų pasakyti, kad jame yra per daug aštrių kampų, neleidžiančiu skaniai slysti sakiniais, anei įklimpti. Klampumas gali būti geras, aštrūs kampai, šiuo atveju, - nelabai.
Per daug epitetų, trukdančių įsijausti į pagrindinio veikėjo būsena. Jie blaško (kaip tie vorai ir jų sapnų siužetai), nors epitetų paskirtis kaip tik turėtų būti kita.
prisipažinsiu, man rodos, iki esmės neprisikasiau. tokį įmantrų (gerąją prasme)tekstą sunku skaityti monitoriuje. spėju, kad popierinis variantas įtrauktų daug labiau. šiaip ar taip, požeminiai vandenys srovena tolygiai. išjausta, tvarkinga, vaizdinga. tik ar visko ne per daug?
Prasikasdamas pro teksto metaforas, mano vidinis skaitytojas visuomet svarsto: ar čia yra koks nors realybės sluoksnis, ilgiausiai negaliu patikėti, kad realybė gali būti tik dingstis, tik medis pūgoje, nuo kurio atsirenkęs paprasčiausiai keiti skrydžio kryptį, ir tiek?
Regis, šįkart ne... Rytas prasideda aviečių arbata, bet autorius tai tarsi ir pamiršta, užgerdamas alumi.
Sklaida kai kur pavojingai suvelta (pripildytu šešėlių kontūrų tuneliu), dialogai anaiptol nepanašūs į gėlo vandens užutekius, kuriuose pailsėtum nuo autoriaus, ir gal net dirstelėtum į vieną kitą dvasiškai apsinuoginusį personažą.
Tarsi autorius būtų išėjęs ant savo kūrinio slenksčio ir jau ketintų kažką pasakyti skaitytojui, bet paskui numotų ranka ir nugurktu alumi.
prisiminiau Dharmos valkatas :) taip, čia kiek šalčiau. tekstas turi žavingų detalių, vienišumo prieskonių pereinančių į alegoriją, bet tik trumpam. sakau, kad trumpoka pilnam kaifui, bet žavumo yra
Šitas jau skaitytas. Pradžiai galiu pasakyti, kad Begemotas atpažįstamas iš tokio detalaus aprašinėjimo, polinkio filosofuoti, klaidinti, bet kartais pats paklysta ir tada ima manipuliuoti kelrodžių atšvaitais visokiais. O šiaip - kartais verta paskaityti apie kitokius, negu Biliūno, Laimės žiburius. Šaunus tas Begemotas. 4,8 jam tada.
Jei reiktų išrinkti rašybą, kalbos virtuozą, tikrai sakyčiau, kad tai - Begemotas. Epitetai, eufemizmai, metaforos, alegorijos, personifikacijos, tropai ir tokie reti, beveik neaptinkami frazeologizmai. Kalba turtinga, žodynas platus, išsireiškimai spalvingi ir negirdėti.
Kas jau yra - neatimsi. O ir nebūtina atimti, nors kartais iš to įmantrumo ir persistengiama:
"sušnabždu ir girgžtelėjusi grindų lenta trinkteli sandėliuko durimis, nutildydama mano žingsnius" - lenta trinkteli durimis?
Nors tuos mažus nesklandumus greitai paslepia frazės, vertos patekti į citatų rinkinius (nuoširdžiai žaviuosi):
"Sumenko atmintis, užmarštis sulapojo, mane peraugo"
Jų pilna - kiekvienas sakinys rinktinis, išpuoštas išdailintas, gal net tada, kai neatrodo būtina, kai tai tėra šalutinės detalės:
"Ištrupėjusių plytų plyšiuose miegančių vorų sapnai nuslysta išblukusiu siužetu."
Nors, jei atmestume tas šalutines detales - kas liktų? Siužetas ir veikėjas tokie neryškūs, kad būtų galima laisvai parengti keletą interpretacijų su pagrindimu, tačiau, greičiausiai, nė viena iš jų taip ir neatspindėtų autorės minties. Reikia sakyti "greičiausiai", nes per tokią gausą išdailinimų, taip ir lieki svarstyti, buvo čia kažkas, ar tik nuostabus kiautas. Lyg karalienės verta suknelė, pakabinta ant manekeno - rūbas nepakartojamas, bet be kūno jis tėra puošmenų rinkinys.
Skaitant nejučia sukirbėjo mintis, jog čia poezija. Savo spalvinga raiška, egzistencinėmis nuotrupomis, fantazijos neribojimu. Stipru, spalvinga. Man per sunku, norisi labiau apkramtyto, aiškiau išreikta, kulminacijon vedančia mintis raida? "Tu už viską sumoki"? Gal. 4,5
Begemoto tekstai kartais sukuria įspūdį, jog tai - paprasčiausias aprašymas, tarsi sapno fiksavimas ar mintys žiūrint į kokį nors, tarkim, Josephine Wall paveikslą/atviruką. Negalvojant, kas bus toliau, negalvojant kam, nespėliojant, kas iš to.
Pasakotojo pasikalbėjimas su savimi, tarsi žmogiškas testas kiekvienam iš mūsų - ar dar sugebame tiesiog mėgautis? Vaizdu, kalba, jos bangavimu, neardydami sau smegenų ir nesistengdami visko paaiškinti. Nesakau, kad interpretacija negalima. Bet kam? :) 5.
Perskaičiau tekstą, tuomet gerą valandą klausiausi muzikos ir galvojau, o kas gi juo pasakoma?
"Supilu miego esenciją į puodelį, užplikau verdančiu vandeniu." - na, tiesiog fantastiškas sakinys, baisiai gražus. Yra daug gražių vietų, su netikėtomis detalėmis, pastebėjimais.
Skaitant emocija man prasidėjo aukštai, su tuo cituotu sakiniu, buvau suintriguotas, nekantravau: "kas gi toliau?". Toliau daug vaizdingos, siurrealistinės kalbos, kuri man kliuvo už ankstesniuose sakiniuose kuriamos nuotaikos. Yra ir zilutės ir suolelis, ir žmogus, pati stotelė. Na, lyg ir susieju viską mintyse, randu kažkokį vardiklį, bet, kaip susapnavus sapną, kurį supratai, bet apie jį papasakot negali, taip ir čia, negaliu išsakyt ką gi tekstas man papasakojo.
Buvo tekste sakoma "Atsakymas nutildytų pūgą", ieškojau to atsakymo, o jo neradau, o štai pūga nutilo.
Nežinau, esu labirinte, kuris man intriguoja ir nuvilia tuo pat metu, tekstas sunkiai svyra ant mano pečių, sunku jį nešti, man tai labai patinka, todėl neradęs jokių atsakymų vis tiek sakau: 4,56
Stebuklingas, magiškas tekstas, skaitant užliūliuoja iki pat gelmių. Tačiau man trūksta aiškumo. Aišku, į almanachą tinka, garbė tokį parodyti ir saviems, ir svetimiems. Kalbos grožis, vaizdingumas - tiesiog užburiantys. Tačiau man trūksta aiškumo.. Tarsi tarp daugybės puošnių detalių pasimeta kažkokia tai pati kūrinio esmė, ją sunkoka surasti. Nuotaika - taip, pajutau, vaizduotė - taip, ji plati, ji begalinė, tačiau apie ką čia? 4,00
...taip...
pajutai šaltį, ne ne tą kuris būna žiemos pataluose, kai stingsta rankos, kaip kojos dilgčioja nuo šalčio...
...pajutau kaip sielą nutvilko skausminga užmirtšis, o gal noras užmiršti, lyg tų amžinai lydinčių zylių geltoni karoliai...išbadėjusių sielos zylių...*****
begemotas galėjo parašyti gerai, bet kam jis gerą daiktą taip apkarsto spalvotais popieriukais, kad jau to daikto ir nebesimato :(( kai tuos popieriukus praknisi, ten kažkas pasimato, bet kam taip
Turiu pasakyti, kad tekstas man patiko ... nors norėčiau, kad nepatiktų :) Jį galima traktuoti visaip - perdėta detalizacija ir "neteisinga" žodžių tvarka kai kuriuose sakiniuose sukuria mintis apie šizofreniją. Konstrukcija aplinkos lyg ir ne visai siurrealistinė, tiksliau - dirbtinai siurrealistinė - tenka pagalvoti apie iracionalų ( arba supoetintą :)) buvimą realybėje. Bet gal čia jokios realybės ir nėra - yra tik sąmonės, vaizduotės realybė. Sumąstoma, pajaučiama ... plius paironizuojama. Tokia stotelė ... be pavadinimo , vaikštanti šalia ... joje gali išryškėti tai sniegas, tai išraižytas suolas, tai zylės ar voras. Joje lyg ir kažkoks veiksmas, bet tai stotelė į kurią niekas neatvyksta ir niekas iš jos neišvyksta. Ji čia :) Autobusas tik stabteli, bet durys neatsidaro ... Čia tik dalis minčių ... bet laikas jau užsimokėti už paskaitymą ... inercijos pliūpsniai neleidžia vertint maksimaliai :) 4+
Vienus autorius įsimeni, nes jų tekstai turi svarią prasminę vertę, kitus - tik dėl to, kad jų tekstai ryškiai išsiskiria iš kitų savo ypatinga stilistika. Kiekvienas kūrėjas pasirenka savo. Skaitytojas - irgi.
Jei kuri iš šių kategorijų nepatinka, gal geriausia ir nekišti ten nosies. Bent jau aš taip dažniausiai darau.
Apie patį kūrinį daugiau nieko ir nebesakysiu, nematau tikslo.