Rašyk
Eilės (78170)
Fantastika (2307)
Esė (1554)
Proza (10911)
Vaikams (2715)
Slam (73)
English (1198)
Po polsku (371)
Vartotojams
Jūs esate: svečias
Dabar naršo: 13 (1)
Paieška:
Vardas:
Slaptažodis:
Prisiminti

Facebook Twitter







Blogas komentaras Rodyti?
2007-11-19 00:26
M0NTĖ
Knido Afroditė - viena žinomiausių Praksitelo (4 a. pr.m.e.) skulptūrų. Ji ir jos kopijos dažnai vadinamos Venus Pucida (Kuklioji Venera). Joje vaizduojama deivė, besirengianti apsiplovimo apeigoms, atstatančioms nekaltybę, - nusimetanti apdarus kaire ranka ir kukliai pridengianti genitalijas dešine ranka.
Statula tapo garsi dėl jos grožio, įžvelgiamo iš visų pusių, ir dar dėl to, kad buvo viena pirmųjų deivės visiškai nuogo kūno pavaizdavimų. Anot, greičiausia apokrifinio, Plinijaus pasakojimo, Praksitelas gavo Koso užsakymą Afroditės skulptūros sukūrimui. Jis sukūrė du variantus - visiškai apsirengusios ir visiškai nuogos. Pasipiktinę Koso gyventojai atmetė nuogą deivės atvaizdą, ir pasirinko apsirengusią. Šios išvaizda nežinoma, nes skulptūra neišliko. - tuo labiau, kad ji nesulaukė išskirtinio dėmesio. Atmęstąją nuogą Afroditę įsigijo Knido miestas ir pastatė lauke, kas leido skulptūrą laisvai apžiūrinėti iš visų pusių. Ir netruko pagarsėti. Pasakojama, kad, atseit, pati Afroditė, išgirdusi apie ją, atėjo jos pažiūrėti ir nustebusi paklausė: "Kur gi jis mane matė nuogą?" Teigiama, kad Afroditės modeliu Praksitelas naudojo kurtizanę Phrynę, kas sudarė pagrindą įvairių gandų sklidimui.
Pseudo-Lukiano dialoge "Erotas" (ko gero remiantis dėme marmure ienos šlaunies užpakalinėje dalyje) pasakojama, kad statula atrodė tokia gyva, kad vienas jaunuolis pabandė atlikti meilės aktą su ja (15 sk.). Dialoge pateikiamas ir detalus temenos aprašymas:
"Kiemas nebuvo steriliai išgrįstas akmenimis, o atvirkščiai, kaip ir patiktų Afroditei, užpiltas derlingu dirvožemiu: vaismedžiai su savo žalius vainikus kėlė į didelį aukštį, jų šakos audė didingą skliautą. Deivės pamėgtos mirtos savo šakomis su uogomis siekė kitus medžius. Lapija niekada nenusendavo, jų storos šakos visada buvo su lapais. Tiesą sakant, tarp jų galite pastebėti kai kuriuos nevaisingus medžius, tačiau jie buvo tokie pat puikūs, kaip jų vaisiai. Tokie buvo kiparisai ir platanai, kilę iki dangaus, kaip ir Dafnio medis, - kuris kadaise atstūmė Afroditę, tačiau dabar atėjo į čia ieškoti prieglobsčio. Gebenės meiliai apraizgę kiekvieną tų medžių. Sunkios vynuogių kekės kabo ant išsišakojusių vynuogienojų - ir Afroditė yra netgi žavesnė, kai susijungia su Bakchu: jų malonumai saldesni susijungę. Atskirai, juose mažiau prieskonių. Už įėjimo, šakų metamame pavėsyje, laukia patogūs gultai - iš tikro garsesnieji miesto žmonės tik retkarčiais aplanko tas žalias kalvas, tačiau paprastų minios čia būriuojasi švenčių dienomis, kad viešai pasiduotų meilės džiaugsmams".
Pačios Afroditės aprašymui pasitelkiama hiperbolė: "Kai jau išsėmėme tų vietų žavesį, nuskubėjome į pačią šventyklą. Deivė stovi centre; jos skulptūra padaryta oš Paroso marmuro. Jos lūpose kiek išdidi šypsena. Niekas nedengia jos grožio, kuris visas demonstruojamas, ir tik ranka nežymiai dengia jos kuklumą. Skulptoriaus menas pavyko taip gerai, kad atrodo, kad marmuras neteko savo kietumo perteikdamas jo kūno gracingumą".
Pati Knido Afroditė neišliko. Greičiausiai skulptūra buvo išvežta į Konstantinopolį (Istanbulą) ir dingo gaisro metu Nika riaušių metu. Iris Love mano, 1969 m. rado tik jos fragmentus, kurie dabar saugomi Britų muziejuje. Tačiau dauguma archeologų įsitikinę, kad tai kitos skulptūros fragmentai.
Apie Knido Afroditę žinome iš daugelio kopijų (bei pateikiamų aprašymų). Taip pat ji įkvėpė daugelio Venerų kūrėjus.

Žr. Ch. M. Havelock. The Aphrodite of Knidos and Her Succesors: A Historical Review of the Female Nude in Greek Art, 1995
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2007-11-18 18:23
yoko valgo sriubą
*jei galėčiau duoti :-(
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2007-11-18 18:23
yoko valgo sriubą
jūs esate graži poetė. jei ką. o už tekstą - pitakas :)
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2007-11-18 18:01
Madness
Šekspyras
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
Blogas komentaras Rodyti?
2007-11-18 18:01
Madness
Brangioji mano ne puošnus bijūnas
Veidų nemaža gražesnių mačiau
Jos kūnas toks kaip ir kiekvienas kūnas
Ir kvepia ji už rožę daug prasčiau.

Ji prašmatniai kalbėti nesistengia
Nėr muzikos jos balso šiurkštume
Galbūt dangaus dievaitės oru žengia
O mano meilė vaikščioja žeme

Bet man brangesnė grožio jos dalelė
Už visa, ką kiti padangėn kelia.
Įvertinkite komentarą:
Geras Blogas
1 2
[iš viso: 25]
Visuose


Čia gyvena krepšinis

Lietuva ir apie Lietuvą