Pirmąją savo darbo praktiką, būdama jau gerokai mokslų „prisiragavusi“ ketvirtakursė, atlikinėjau vienoje specialiojoje mokykloje. Ten pirmą kartą „gyvai“ sutikau vaikus, kurie, anot mūsų visų tuomet mylimo profesoriaus Vytauto Karvelio, žiūri, bet nemato, klauso, bet negirdi. Iš jo paskaitų žinojau, kad mokant tokius vaikus, svarbiausia - vaizdumas ir, kur tik įmanoma, visų pojūčių įjungimas. Tik tokiu būdu mokant ir nuolat kartojant, pamažu galima juos kažko išmokyti.
Entuziastingai ėmiausi taikyti teorines žinias praktikoje. Susipažinusi su klase, daugiau kaip dvidešimčia proto negalią turinčių šeštokų, sėkmingai pravedžiau jiems kelias pamokas, stebima mokytojos ir kartą apsilankiusio dekano.
Paskutiniąją praktikos savaitę dirbau su klase visiškai savarankiškai. Jaučiausi kalnus verčianti. Viskas sekėsi gerai, vaikai manęs klausė, elgėsi gerai, tad rodės, tuoj tuoj atversiu naują puslapį specialiosios pedagogikos istorijoje...
Pagal tvarkaraštį laukė dvi sujungtos gamtos pamokos, kuriomis nutariau apvainikuoti savo praktiką. Joms ruošiausi labai kruopščiai: pasirašiau kelių lapų pamokos-ekskursijos konspektą, nuvykau į netoliese esantį Jaunųjų gamtininkų centrą (kaip neišnaudosi tokios galimybės!) ir susitariau dėl atvykimo su visa klase. Net kyšį (konjako butelį ir dėžę saldainių) darbuotojoms daviau, kad tik sklandžiai viskas praeitų, kad tik jos viską vaikams papasakotų, paaiškintų, leistų gyvūnus glostyti ir maitinti. Kad tik būtų įjungti visi pojūčiai!
Ekskursija pavyko puikiai, o ir žiūrėti tikrai buvo į ką: be įprastų augintinių centras turėjo asiliuką, kranklį ir Australijos šunį dingą, tais laikais vadinamą dingo. Darbuotojos įvykdė visus mano pageidavimus su kaupu: kalbėjo aiškiai ir lėtai, trumpais, paprastais sakiniais, atsakė į visus (mano užduotus) klausimus. Jos ne tik leido, bet ir kvietė vaikus glostyti asiliuką, lesinti kranklį, kad tik jis, prašydamas dar, šaižiai sukranktų...
Kai grįžome į klasę, ėmiau klausinėti vaikų, tikrinti, kaip jie įsisavino informaciją:
- Na, vaikai, tai kur mes ką tik buvom? Ką matėm?
Tikėjausi rankų miško, bet mano klasė tylėjo.
- Na, kokius gyvūnus matėm? Ką tetos leido palesint? Iš kokio žemyno kilęs šuo, kurį matėm centre? Gal kas parodys gaublyje?
Tyla. Griebiausi paskutinio šiaudo:
- Tam, kas pasakys, parašysiu penketą!
Tyla. Po netrumpos akimirkos nedrąsiai pakilo viena ranka.
- Na? - apsidžiaugusi paraginau.
- Buvo ten kažkoks šuo..., bet jis kažkur dingo! - išpyškino mokinys. Niekas nesijuokė. Net ir aš.
- Gal dar kas nors nori ką pasakyti ar paklausti? Klauskit! Manęs, jei norit, klauskit.
- Mokytoja, jūs ištekėjusi?
Prisipažinsiu, po to įvykio pirmąkart susimąsčiau ar teisingą gyvenimo kelią pasirinkau. Ilgokai po to svarsčiau, ar verta pašvęst savo gyvenimą beprasmiam darbui... Guodžiausi tuo, kad įgysiu ne vien specialiojo pedagogo specialybę. Dabar jau taip niekada nesvarstau.
Įžanga
Vaizdzialis Nr.1